گروه : حوادث /

شناسه: 5894

09 فروردین 1403 20:51

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی: گسل گرگان توان ایجاد زلزله ۷ ریشتری دارد/امکان وقوع سونامی در خزر

عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی با بیان این که گسل گرگان قادر به ایجاد زلزله هفت ریشتری است، گفت: هفت گسل فعال در کف خزر وقوع سونامی را ممکن می‌کند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از مهر، مهدی زارع، عصر چهارشنبه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دانشگاه گلستان برگزار شد، اظهار کرد: کشور بعد از زلزله منطقه کرمانشاه زلزله های زیادی را تجربه کرده است، در کرمان، سومار زمین لرزه اتفاق افتاد که پس لرزه ازگله نبود.

مدیر گروه زلزله شناسی مهندسی ادامه داد: بعد از آن در تهران دو زلزله به وقوع پیوست و همین امر بازار شایعات را داغ کرد.

زارع با بیان این که زلزله باید در سه ایستگاه ثبت شود تا اعلام شود، افزود: اندازه برخی از زلزله بالا نیست که در ایستگاه ثبت شود و همین امر بر شایعات دامن می زند.

وی ادامه داد: در هر دهه ۱۰ زمین لرزه با بزرگی ۶ ریشتر اتفاق می افتد و در یک مقطع در ایران زمین لرزه هایی که باید اتفاق می افتاد، نیفتاد ولی از ۲۱ آبان ۹۶ به بعد تعداد رخدادها زیاد بود.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله اظهار کرد: در دهه ۳۰، دو زلزله هفت ریشتری، دهه ۴۰، دو زلزله هفت ریشتری در کشور به وقوع پیوست اما در دهه ۵۰، هفت زلزله هفت ریشتری را شاهد بودیم.

گسل گرگان مانند گسل تهران است

عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی در مورد گسل گرگان گفت: این گسل ادامه گسل خزر است و در سال ۵۲۰ در دوره صفویان با توجه به خسارات وارده شاهد یک زلزله ۶.۵ ریشتری بوده است.

وی ادامه داد: این گسل زلزله های کوچک زیادی دارد اما می تواند زلزله ای با قدرت هفت ریشتر هم ایجاد کند.

زارع افزود: این گسل مانند گسل تهران است و علاوه بر عوارضی در نزدیکی خود می تواند آسیب هایی در فاصله های دور از خود ایجاد کند.

وی توضیح داد: زلزله در کوهستان، زمین لغزش و بسته شدن جاده و سنگ افت ایجاد می کند اما در دشت، بسته به میزان رسوبات و سطح آب زیرزمینی و نوع خاک به وقوع می پیوندد.

زارع با بیان این که محققان باید بر روی این ویژگی ها کار کنند تا در ایمن سازی و توسعه شهر ملاحظات در نظر گرفته شود، گفت: در نقاط خطرناک، بارگذاری جمعیت و بلندمرتبه سازی نباید صورت گیرد و به فضای سبز و پارک اختصاص یابد.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله اظهار کرد: در آیین نامه ۲۸۰۰ حداقل ها برای ساختمان ها ذکر شده است و باید ملاحظات ایمنی را خود لحاظ کنیم.

وی افزود: ۹۸۸ ساختمان در تهران بالاتر از ۱۰ طبقه وجود دارد که ۲۵۰ عدد آن در شرایط پلاسکو هستند.

زارع در خصوص زمین لرزه های کرمانشاه گفت: زلزله ای صفحه ای با ابعاد ۴۰ کیلومتر در ۳۰ کیلومتر را بریده است و تعداد پس لرزه ها کاملا طبیعی و حتی کمتر از آنچه باید باشد، اتفاق افتاده است.

پیش بینی پس لرزه با ۶ ریشتر در کرمانشاه

وی با بیان این که ما در کرمانشاه منتظر پس لرزه ۶ ریشتری هستیم، افزود: زمین لرزه به عنوان یک پدیده طبیعی قابل پیش بینی است و در ایران هم کسانی کارهای علمی انجام داده اند اما آن را در بوق و کرنا نمی کنند.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله اظهار کرد: بشر تاکنون پیش بینی مکانی را جلو برده اما در پیش بینی زمانی نیازمند توانمندی بالایی از پردازش داده ها دارد که این در چند دهه بعد محقق خواهد شد.

وی به نسل جدیدی از زلزله شناسی در اروپا و آمریکا اشاره کرد و گفت: داده ها با یک ارتباط خاص و سامانه یکنواخت باید در نظر گرفته شود تا پیش بینی زلزله مانند هواشناسی صورت گیرد.

زارع درباره وقوع سونامی در دریای خزر گفت: هفت گسل فعال در کف دریای خزر وجود دارد و مطالعات احتمال سونامی با بلندی امواج چهار متر را هم نشان می دهد، در استان گلستان و گیلان این اتفاق ممکن است بیفتد کمااینکه در بندرترکمن باشی ترکمنستان سونامی گزارش شده است.

وی گفت: تعداد دستگاه های شتاب نگاری در استان کافی نیست و آن باید به صورت برخط دربیاید تا سامانه پیش هنگام زلزله را داشته باشد.

زارع بیان کرد: در کشور باید بیشتر از چهار هزار و ۵۰۰ ایستگاه لرزه نگار داشته باشیم که آن تنها حدود ۱۲۰ عدد است.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو