گروه : فرهنگی /

شناسه: 7219

10 فروردین 1403 02:41

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

 بازیگر پیشکسوت وآخرین بازمانده سیاه بازی کشور درگذشت

عطاالله صفرپور' بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و آخرین بازمانده نسل سیاه بازی ایران و استان گلستان، پس از تحمل چند ماه بیماری ریوی روز شنبه در یکی از بیمارستان های گرگان درگذشت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با تسلیت درگذشت این بازیگر پیشکسوت به خانواده آن مرحوم ، مردم و جامعه هنری استان و کشور گفت: پیکر عطاالله صفرپور روز یکشنبه (فردا) از مقابل تالار فخرالدین اسعد گرگان با حضور هنرمندان و مردم گرگان و گلستان تشییع می شود.

عادله کشمیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این هنرمند عرصه تئاتر، سینما، تلویزیون و رادیو آخرین بازمانده نسل سیاه بازی ایران بود که برای طی دوران نقاهت بیماری ریوی در بیمارستان بستری بود.

وی عنوان کرد: صفرپور روز گذشته به علت شدت بیماری به بخش 'ای سی یو' بیمارستان منتقل شده بود.

به گزارش قابوس نامه به نقل از ایرنا مرحوم صفرپور متولد سال 1324 در یکی از محلات قدیم (دربنو) گرگان بود و با بازی در نمایش 'سرباز عیالوار' در سال 1332 وارد عرصه بازیگری شد.

گرایش وی که در عرصه تئاتر فعالیت های بیشماری داشت، بیشتر در حوزه نمایش سنتی (روحوضی) بود.

مرحوم صفرپور در سال 1346 با ورود به رادیو فعالیت خود را به عنوان بازیگر نمایش های رادیویی آغاز کرد و بعدها در عرصه نویسندگی و کارگردانی فعالیت کرد.

بازی در فیلم های 'ابر و آفتاب' و 'دختری به نام تندر' و بازی در سریال‌ های 'رسم عاشقی'، 'شمشادخان'، 'گلشیفته' و 'پایتخت چهار' از جمله آثار باقی مانده از این بازیگر پیشکسوت است.

وی در کنار فعالیت درصدا و سیما مرکز گلستان با رادیو تهران، جوان و فرهنگ همکاری داشت و بیش از 50 میان پرده تلویزیونی، آموزشی، ترویجی و کشاورزی، بیش از 30 میان پرده اجتماعی و ساخت 2 فیلم بلند از دیگر بخش های کارنامه فعال این بازیگر است.

شرکت در نخستین، سومین، پنجمین، ششمین و هفتمین جشنواره نمایش ‌های سنتی، آیینی و مذهبی و دریافت دیپلم افتخار و دریافت تندیس بخشی از افتخارات این هنرمند بود و درهفتمین جشنواره سراسری تئاتر فجر به عنوان بازیگر دوم انتخاب شد.

حضور در دهمین جشنواره تئاتر فجر و دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر، شرکت در پنجمین و ششمین جشنواره هنری ادبی روستا و دریافت دیپلم افتخار و تجلیل از وی در سیزدهمین جشنواره بین ‌المللی نمایش‌ های آیینی و سنتی به عنوان یکی از چهره‌ های ماندگار از دیگر افتخارات صفرپور بود.

انتهای پیام /

نویسنده :

نظرات
آرشیو