گروه : اخبار استان /

شناسه: 4799

31 فروردین 1403 07:02

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

رئیس دانشگاه منابع طبیعی گرگان: فقدان برنامه جامع بزرگترین معضل کم آبی گلستان است

 رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: مهم ترین مشکل ما در کم آبی، فقدان برنامه جامع برای مدیریت آب است.

به گزارش قابوس نامه، به نقل ازمهرعلی نجفی نژاد ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بحث آب و بحران آن یکی از مهمترین بحث های کلیدی در جامعه ما است که اگر در این زمینه کوتاهی شود و برنامه ها و سیاست گذاری ها عقب بیفتد، خسارات جبران ناپذیری وارد می شود.

وی ادامه داد: حل بحران کم آبی مسأله ای فرا دستگاهی است و یک بخش آن به فرهنگ مصرف بر می گردد، طبق آمار میانگین مصرف ما از متوسط جهانی بیشتر است.

نجفی نژاد تصریح کرد: دانشگاه منابع طبیعی در سطوح مختلف وارد شده است، در روش های نوین آبیاری طراحی هایی را انجام دادیم و بر روی گیاهانی که نیاز آبی کمتری دارند، کار شده است.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ضمن اشاره به داشتن یک برنامه جامع برای فرهنگ سازی گفت: باید در سطح مدارس، دانشگاه ها، صدا و سیما فرهنگ سازی شروع و از برنامه های موفق و اقدامات اجرایی سایر کشورها در این زمینه می توان استفاده کرد.

وی همچنین گفت: این وظیفه شهرداری و دستگاه های متولی است که ساختمان ها را ملزم کند تا از وسایل کم مصرف استفاده کنند.

نجفی نژاد تأکید کرد: نتایج تحقیقات و پژوهش های علمی دانشگاه ها باید در سطح دستگاه های اجرایی استفاده و اجرا شود و ما از مسئولان در بخش اجرایی می خواهیم به این زمینه توجه کنند زیرا دانشگاه صرفاً بیان کننده است و متولی اجرا نیست.

وی همچنین گفت: استان گلستان همزمان با خشکسالی با پدیده سیل نیز روبروست.

وی ادامه داد: می توان با به کارگیری روش های علمی و توسعه فعالیت آبخیزداری، استفاده درست از منابع با مدیریت صحیح رودخانه ها، سیلاب ها را مدیریت کرد و در برنامه جامع به شکل علمی و دقیق به مرحله عمل درآورد تا مانع تشدید بحران شویم.

نجفی نژاد افزود: حل مشکل نیازمند زمان است، تالاب های استان در معرض خطر هستند و اگر به حق آبه این ها توجه نشود منشاء بحران و ریزگرد خواهند شد و خطرات زیست محیطی ایجاد می کنند.

وی تصریح کرد: دانشگاه فعالیت های علمی در این زمینه انجام داده و آمادگی خود را اعلام می کند که مانند گذشته در کنار دستگاه های اجرایی باشد.

دانشگاه منابع طبیعی مجری طرح کلان جامع آبخیزداری است

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی به طرح کلان مدیریت جامع حوزه های آبخیزداری کشور اشاره کرد و گفت: این طرح ها یکی از طرح های کلیدی است که در شورای عالی کشور تصویب شد و دانشگاه منابع طبیعی مجری محوری در این زمینه است.

نجفی نژاد اظهار کرد: در این طرح راهکارها، برنامه و سیاست ها در حال تدوین است که به شکل علمی در اختیار دستگاه های اجرایی قرار بگیرد و امیدواریم این جامع نگری که حلقه مفقوده بسیاری از مشکلات در کشور است برطرف شود.

وی گفت: کل توان علمی، اجرایی، نیروی انسانی دانشگاه برای حل معضلات جامعه بسیج می شوند، دستگاه ها با مراجعه به ما طرح های خود را ارائه می دهند و بازخوردهای خوبی نیز تاکنون دریافت کرده اند.

راه اندازی کلینیک مادر تخصصی توسط دانشگاه منابع طبیعی برای حل مشکلات دستگاه ها

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی اظهار کرد: برای این که زمینه ارتباطی دستگاه ها با دانشگاه شکل بگیرد و فرایند درستی داشته باشد، کلینیک مادر تخصصی راه اندازی کردیم که درگاه ارتباط دانشگاه با جامعه است.

نجفی نژاد تصریح کرد: دستگاه های اجرایی که دچار مسأله است می تواند به کلینک مراجعه کند، همکاران مسأله و مشکل را بررسی می کنند و پیشنهاد لازم داده می شود.

وی در پایان گفت: بیش از 35 قرارداد مشاوره از طریق کیلینک چه در بخش خصوصی و دولتی بسته شده است.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو