گروه : اخبار استان /

شناسه: 6952

10 فروردین 1403 05:30

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

کاهش ۲۲ درصدی منابع آب‌های زیرزمینی در استان گلستان

معاون شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان با اشاره به وضعیت تامین آب در استان گفت: در سال آبی جاری، منابع آب زیرزمینی ۲۲ درصد از حد نرمال خود و رودخانه‌های استان ۵۰ تا ۸۰ درصد کاهش آورد داشته است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از خبرگزاری تسنیم ، به‌نقل از روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای گلستان، سید محسن حسینی با موضوع تامین آب شرب روستایی استان، اظهار داشت: استان گلستان کمتر از 2.5 میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر در زمان‌های نرمال دارد، باید این مقدار را به نحوی استفاده کنیم که برای تمام 2 میلیون نفر جمعیت استان، هم آب شرب، بهداشت، صنعت و محیط زیست شان تامین شود.

وی تصریح کرد: علت کاهش منابع آبی استان نیز، به میزان بارش، مدل بارش و افزایش دما و غیره بازمی‌گردد.

حسینی با بیان این که استان گلستان 850 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد و این 2.5 میلیارد آب کفاف این موضوع را نمی کند، افزود: بیش از 6 ونیم میلیارد مترمکعب آب برای تامین همه بخش‌ها لازم است. بدیهی است وقتی منابع آب کاهش پیدا می‌کند یعنی اوضاع بحرانی است و باید بیشتر به موضوع توجه کرد.

حسینی با اشاره به این که بخش عمده‌ای از آب شرب که در استان مصرف می‌شود متکی به منابع آب‌زیرزمینی است، تصریح کرد: سد نرماب که در حال احداث است و پیشرفت مناسبی نیز دارد از اهداف مهم آن، تامین آب شرب، مخصوصا شرب روستایی است. بخش زیادی از روستاهای نواز مرزی با بهره‌برداری از سد نرماب، دارای آب بهداشتی شده و به شهرها و روستاهای مسیر هم آبرسانی می‌شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان اظهار کرد: تغییر رویه از آب زیرزمینی به سطحی و استفاده از آب سدها برای تامین آب شرب در دستور کار شرکت آب منطقه ای استان است. طرح های مطالعاتی نظیر ، سد قره‌چای رامیان داریم که از اهداف اصلی‌اش آب شرب است. سدشصت کلا در غرب گرگان نیز از اهداف اصلی احداث آن، آب شرب است.

وی همچنین تصریح کرد: تامین آب مبث مهمی است ولی مباحث مهمی مانند مخازن تنظیم کننده آب شرب و لزوم کاهش پرت شبکه های شرب و نیز صرفه‌جویی توسط مشترکان نیز اهمیت آن کمتر از مبحث تامین آب نیست که باید به آن‌ها توجه شود.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو