گروه : سیاسی /

شناسه: 2305

10 فروردین 1403 17:05

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

 راهکار داعش برای مقابله با شکست‌های متعدد در عراق و سوریه چیست؟ + تصاویر
چه عللی باعث شده است داعش دامنه عملیات خود را گسترش دهد و پیام این گروه تکفیری تروریستی به جهان چیست؟

به گزارش قابوس نامه، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ ‌شکست‌های سنگین گروه تکفیری صهیونیستی داعش در سوریه و عراق و لیبی از علل تشدید حملات این گروه در کشورهای مختلف است. افزایش حملات انتحاری شبکه داعش در کشورهای متعدد نشانگر حجم فشارهای نظامی به این شبکه در عراق و سوریه و لیبی است.
 
چه عللی باعث شده است داعش دامنه عملیات خود را گسترش دهد و این گروه تکفیری تروریستی چه پیام‌هایی می‌خواهد بدهد؟
 
افزایش حملات وحشیانه داعش و شدیدتر شدن این حملات به تحقق دو عامل بستگی دارد، نخست این که با افزایش فشارهای نظامی در جبهه‌های سوریه و عراق برضد داعش این گروه سعی در استفاده از عملیات وحشیانه‌تری می‌کند، تا از این طریق به زعم خود موازنه قدرت را به نفع خود نشان دهد و دوم این که از طریق نمایش تصاویر حاکی از عملیات تروریستی وحشیانه‌تر می‌کوشد تا تصویر نیرومندی از خود در میدان نبرد باقی بگذارد، اگر چه در واقعیت دستآوردهای چندانی هم ندارد.
گروه تروریستی داعش هر زمان که حلقه فشارها و محاصره نظامی برضد جنگجویانش را در سوریه و عراق محکم‌تر می‌بیند، دست به اقدامات وحشیانه‌تری می‌زند و حتی برای دامن زدن به این اقدامات وحشیانه از طریق دستگاه‌های رسانه‌ای خود این قبیل اقدامات را تبلیغ می‌کند و از این طریق می‌کوشد تا این جنایات جدید وحشیانه‌تر از طریق روزنامه‌ها و نشریات جهانی منعکس و گسترش یابند.
 
راهکار داعش برای مقابله با شکست‌های متعدد در عراق و سوریه چیست؟ + تصاویر
 
از زمان اعلام خلافت خود خوانده داعش در مناطق تحت تصرف خود در عراق و سوریه در اواسط سال ۲۰۱۴، چهره پلید این سازمان تروریستی به دلیل مجازات سنگینی که برای مخالفان خود در نظر می‌گرفت، بر همگان معلوم شد، این مجازات سنگین را داعش  بر ضد مخالفان خود یا کسانی که در برابر تصمیم‌های این دولت خودخوانده می‌ایستادند یا شک و تردید به دل راه می‌دادند، اعمال می‌شد.
 
راهکار داعش برای مقابله با شکست‌های متعدد در عراق و سوریه چیست؟ + تصاویر
 
داعش به هر جایی که هسته‌هایش می‌توانند بمب‌گذاری کنند یا عملیات انتحاری انجام دهند حمله می‌کند و در حملات بین هیچ کشور و گروهی فرق نمی‌گذارد. در اروپا و ترکیه حملات انفجاری انجام می‌دهد و بازارها را در عراق و سوریه منفجر می‌کند و افراد انتحاری به مساجد در کویت می‌فرستد و عملیات متعدد در عربستان انجام می‌‌دهد و در این مدت اخیر نیز کوشیده است فعالیت خود را به ایران بکشاند. 
 
نمی‌توان حملاتی را که داعش انجام می‌دهد از یکدیگر جدا کرد. پس از شکست‌های داعش در شهر فلوجه عراق و شهر سرت لیبی بر شدت این حملات افزوده شده و عرصه بر داعش در سوریه نیز در حال تنگ شدن است. شکست‌های سنگین داعش برای این شبکه پیام‌های روشنی دارد مبنی بر اینکه داعش تا مدتی دیگر کنترل خود را بر پایگاه‌های اساسی‌اش و مشخصاً در موصل و الرقه از دست خواهد رفت.
 
راهکار داعش برای مقابله با شکست‌های متعدد در عراق و سوریه چیست؟ + تصاویر
 
داعش با این حملات می‌خواهد پیام بدهد که با وجود همه ضربات وارد شده به آن همچنان قادر است عملیات انجام دهد. عملیات نیز به افزایش روحیه هوادارانش و جذب عناصر بیشتر منجر می‌شود و در عین حال کشورهای هدف را تحت فشار قرار می‌دهد تا به خودشان سرگرم شوند و نتوانند به کشورهایی که با داعش می‌جنگند کمک کنند.
 
گروه تروریستی داعش رای بسط و گسترش تصاویر و فیلم‌های مستند مربوط به عملیات خود که شامل اعدام‌های جمعی و سربریدن‌ها می‌شد، از طریق شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده‌ای استفاده می‌کرد. این اقدامات در واقع براساس دسته‌بندی اعمال شده از سوی سازمان ملل جنایت برضد بشریت قلمداد می‌شوند، از این رو با این اقدامات این گروه تروریستی موفق شد، به سرعت توجه جهانیان را به خود و رفتارش جلب نماید، داعش به منظور تاثیرگذارتر کردن این تصاویر و فیلم‌ها، این مستندها را به زبان انگلیسی هم منتشر می‌کرد، و برای جلب نگاه و توجه غربی‌ها به خود دست به اعدام شماری از گروگان‌های غربی به شیوه‌های جدید وحشیانه کرد.
 
راهکار داعش برای مقابله با شکست‌های متعدد در عراق و سوریه چیست؟ + تصاویر
 
داعش به منظور جلب توجه بیشتر رسانه‌های جهانی در استفاده از شیوه‌های قتل و اعدام هر روز نوآوری از خود به خرج می‌دهد و از این طریق شیوه‌های بی‌سابقه‌تری از اعدام را رواج می دهد.
 
از نظر بسیاری از ناظران و تحلیلگران؛ اقدامات داعش در حملات مرگبار تروریستی  به لبنان، عراق، پاریس، بروکسل، ترکیه و مدینه نوعی خودزنی محسوب شده است؛ اما به نظر می‌رسد اقدامات داعش در گسترش حملات تروریستی دو هدف و نیت عمده داشته باشد:
 
نخست آنکه داعش با انجام حملات تروریستی به کشورهای همسایه تلاش دارد شکاف‌های قومی و مذهبی جوامع آنها را تحریک کرده و با ایجاد جنگ قومی و فرقه‌ای در این کشورها برای خود فرصت استراتژیکی برای نفوذ خلق کند.
دلیل دوم هم پوشاندن ضعف‌های این گروه از شکست‌ها و ضربه‌هایی است که در ماه‌های گذشته از ناحیه تشدید حملات به این گروه وارد آمده است. 
راهکار داعش برای مقابله با شکست‌های متعدد در عراق و سوریه چیست؟ + تصاویر
 
داعش با انجام این حملات تروریستی می‌تواند دستاورد دیگری نیز داشته باشد: تحریک اقلیت‌های مسلمان در کشورهای اروپایی و جذب عناصر افراطی آنها به درون شبکه خود برای انجام حملات دیگر تروریستی. داعش به خوبی از شکاف موجود درون کشورهای اروپایی آگاه است و می‌داند نسل دوم و سوم مهاجران مسلمان در بسیاری از کشورهای اروپایی به پدیده‌ای به نام تبعیض و برخوردهای نژادی اقشار و گروه‌هایی از جوامع اروپایی مواجه‌اند و از این مساله رنج می‌برند.
 
انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو