گروه : سیاسی /

شناسه: 4434

09 فروردین 1403 22:39

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

واکنش سازمان ها و مقام های عربی و اسلامی به اقدام صهیونیست ها در بستن مسجد الاقصی

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی درپی عملیات شهادت طلبانه روز جمعه، دستور داد تا درهای مسجد الاقصی را ببندند و به نمازگزاران فلسطینی اجازه ندهند تا نماز جمعه را برپا کنند، اقدامی که با واکنش تند مقام های عربی و اسلامی روبه رو شد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از ایرنا، اتحادیه عرب در بیانیه روز جمعه خود ضمن محکومیت ادامه یورش صهیونیست ها به حرم مسجد الاقصی، خواهان بازگشایی فوری این مسجد به روی نمازگزاران و توقف کامل هرگونه تغییر در بافت طبیعی و تاریخی این مکان مقدس شد.
اتحادیه عرب در ادامه تصریح کرد: اقدام اسرائیل نقض آشکار همه قوانین و قطعنامه های بین المللی به شمار می رود.

** دانشگاه الازهر مصر
اقدام صهیونیست ها، احساسات مسلمانان را جریحه دار کرد
«احمد الخطیب» رئیس دانشگاه الازهر اقدام اشغالگران در بستن مسجد الاقصی را یک عمل تحریک آمیز خواند وگفت: این عمل، خشم مسلمانان را در تمام نقاط جهان برخواهد انگیخت.
در بیانیه ای که الازهر منتشر کرد، آمده است: «رژیم صهیونیستی از حوادث جاری در خاک فلسطین برای پیش بردن طرح های یهودی سازی در بیت المقدس و مسجد الاقصی استفاده می کند و این امر می تواند احساسات مسلمانان را جریحه دار و ثبات در منطقه را تهدید کند.

** اتحاد جهانی علمای مسلمان
اتحاد جهانی علمای مسلمان نظاره گر بودن ملت های مسلمان دربرابر اقدام صهیونیست ها در بستن مسجد الاقصی را به شدت محکوم کرد.
این اتحادیه در بیانیه خود آورد: آن زمان که اسرائیل دست به اعمال جنایت کارانه و خطرناک می زند و مانع از آن می شود که مسلمانان در یکی از مقدس ترین اماکن مذهبی، نتوانند فرایض الهی خود را به جای آورند. امت اسلامی کجا هستند؟ آنها تنها نظاره گر هستند.
این سازمان در بخش دیگری از بیانیه خود افزود: اگر امت اسلامی پراکنده نبود و برخی از سیاستمداران اسلامی با دشمن اشغالگر همراه نبودند، صهیونیست ها هرگز جرات نداشتند، دست به چنین جنایتی بزنند.

** پارلمان عربی
پارلمان عربی یورش نظامیان صهیونیست به مسجد الاقصی را محکوم کرد
«مشعل السلمی» رئیس پارلمان عربی در بیانیه ای، یورش ارتش اشغالگر اسرائیل به مسجد الاقصی و بستن درهای آن را به روی نمازگزان به شدت محکوم کرد.
در ادامه این بیانیه آمده است: اقدام اخیر رژیم صهیونیستی با قوانین، کنوانسیون های بین المللی و ارزش های انسانی مغایرت دارد و تمامی تلاش ها در جهت برقراری صلح در منطقه را با شکست روبه رو می کند.
پارلمان عرب تاکید کرد: تدوام جنایت های رژیم صهیونیستی در حق مردم فلسطین، هرگز اسرائیل را به خواسته هایش نخواهد رساند، بلکه منجر به پایداری بیشتر فلسطینیان در دفاع از خاک و مقدسات خود خواهد شد.

** خطیب مسجد الاقصی
«شیخ عکرمه صبری» در این باره گفت: نگران آن هستم که اشغالگران از این حادثه برای تحقق طرح های شوم خود استفاده کنند.
خطیب مسجد الاقصی با اشاره به این که بیم آن می رود که این عمل صهیونیست ها، طرح ریزی برای اقدامات متجاوزانه آنها در آینده باشد، افزود: کشورهای عربی با کنار گذاشتن اختلافات خود، بیت المقدس را حفظ کنند.

** سخنگوی انصار الله یمن
محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن در این باره افزود: عملیات شجاعانه جوانان فلسطین را تبریک می گوییم.
عبدالسلام با ستایش از اقدام جوانان فلسطینی در به هلاکت رساندن دو تن از نظامیان صهیونیست گفت: عملیات قهرمانانه مسجد الاقصی، واکنش طبیعی و انسانی به وحشی گری متجاوزان صهیونیستی بود.

**معاون دبیرکل جنبش مردمی آزادیبخش فلسطین
«سرلشکر ابو احمد فؤاد» در واکنش به عملیات شهادت طلبانه روز جمعه جوانان فلسطینی گفت: عملیات اخیر قدس نشانگر تحول در روند مقاومت مردم فلسطین است.

**عضو کمیته مرکزی جنبش مقاومت اسلامی حماس
«عباس زکی» عضو کمیته مرکزی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به محکوم خوانده شدن این عملیات از سوی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، افزود: هیچ توجیهی نمی بینم که ابومازن عملیات قدس را محکوم کند.
وی در ادامه یادآور شد: عملیات امروز قدس، واکنش طبیعی به تداوم تجاوزگری اسرائیل است و اوضاع بحرانی فلسطین، در آستانه یک انفجار بزرگ قرار گرفته است.
زکی در پایان یادآور شد: برای تمامی مسلمانان جهان این پیام را دارم که با یکدیگر درباره بیت المقدس متحد شوند.

**اردن
«محمد المؤمنی» وزیر اطلاع رسانی اردن از رژیم صهیونیستی خواست تا مسجد الاقصی را به روی نمازگزاران بازگشایی کند و فعالیت هایی در پیش نگیرد که منجره به تغییر تاریخی موجود در بیت المقدس و این مسجد شود.
المؤمنی در ادامه تاکید کرد: أمان پایمال شدن حق مسلمانان در انجام آزادانه مراسم مذهبی در اماکن مقدس را به شدت رد می کند.

** وزارت امورخارجه ترکیه:
ترکیه خواستار باز شدن درهای مسجدالاقصی به روی نمازگزاران مسلمان شد
وزارت امور خارجه ترکیه به بسته شدن مسجدالاقصی به روی نمازگزاران فلسطینی از سوی رژیم اسرائیل و جلوگیری از اقامه نماز جمعه واکنش نشان داد و خواستار باز شدن درهای این مسجد به روی نمازگزاران مسلمان شد.

** وزارت امورخارجه قطر
وزرات امورخارجه قطر در بیانیه روز جمعه خود اعلام کرد: اقدام ارتش رژیم صهیونیستی در بستن حرم بیت المقدس بر روی نمازگزاران نقض آشکار حرمت مقدسات اسلامی و تحریک احساسات میلیون ها مسلمان در سراسر جهان است.
چهار جوان فلسطینی جمعه 23 تیرماه در جریان یک عملیات شهادت طلبانه در مسجد الاقصی دو نظامی صهیونیستی را کشتند و خود نیز به دست نظامیان اسرائیل شهید شدند.
در همین راستا نظامیان رژیم صهیونیستی با حمله به صحن مسجد الاقصی، با شماری از فلسطینیان درگیر شدند.
در پی وقوع این حادثه نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستور بستن درهای مسجد الاقصی را صادر کرد و اجازه نداد نمازگزاران فلسطینی در صحن این مسجد نماز جمعه را به جا بیاورند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو