گروه : سیاسی /

شناسه: 8363

10 فروردین 1403 03:51

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

روزنامه رای الیوم گزارش داد؛ غارت چاه‌های نفت و گاز سوریه ذهنیت «مافیایی» سران آمریکا را نشان می‌دهد

روزنامه رای الیوم در گزارشی به بررسی غارت چاه‌های نفت و گاز سوریه از سوی آمریکا پرداخت و آن را محکوم کرد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم در گزارشی نوشت: اقدام آمریکا به اشغال میدان‌های نفتی سوریه یکی از بدترین قلدری‌ها و باج خواهی‌ها و زمینه‌ای برای اشغال چاه‌های نفت عراق، عربستان، لیبی و کشور‌های حاشیه خلیج فارس در آینده‌ای نزدیک است.

روزنامه اینترنتی رای الیوم در یادداشتی به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: با نگاهی گذرا به تحولات سیاسی و نظامی در جبهه سوریه می‌توانیم بگوییم: مهم‌ترین نبردی که ممکن است در ردیف اول اولویت‌ها قرار بگیرد، نبرد شرق دیر الزور است. این نبرد علیه نیرو‌های آمریکایی است که اکنون بر میدان‌های نفتی و گازی این منطقه سیطره دارند.

غارت چاه‌های نفت و گاز سوریه ذهنیت «مافیایی» سران آمریکا را نشان می‌دهد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با توسعه اقدام نظامی این کشور برای «محافظت» از میدان‌های نفت سوریه در شرق فرات و استقرار تقریبا ۸۰۰ نیروی نظامی بدین منظور، با استقرار ۲۰۰ نیروی نظامی دیگر نیز در پایگاه نظامی التنف موافقت کرد (اینجا). نتیجه‌ای که ما بدان دست پیدا کرده‌ایم بر عکس بیشتر پیش‌بینی‌هایی است که در جنگ ادلب در شرق فرات انتظار وقوع آن می‌رفت و آنچه باعث چنین نتیجه گیری شد، چندین مسئله اساسی است که عبارتند از:

نخست: اظهارات روز چهارشنبه «سرگئی شیرونین» معاون وزیر خارجه روسیه است که گفت: «کشورش با آمریکا در خصوص مسئله نفت سوریه به هیچ وجه همکاری نخواهد کرد؛ زیرا این منبع ثروت مردم سوریه است و آن‌ها خودشان باید بر این منبع سیطره داشته باشند و درباره آن تصمیم بگیرند.» زمان این اظهارات بسیار مهم و حامل پیام حمایت از مقامات سوریه است.

دوم: اظهارات تحریک آمیز دو روز پیش ترامپ است که در خصوص حق کشورش برای در اختیار گرفتن این ثروت و برداشت بخشی از آن، اعطای بخشی دیگر از آن به کُردها، تاسیس ابر شرکت‌های نفتی آمریکا در منطقه به منظور مدیریت میدان‌های نفتی موجود و حفاری میدان‌های گاز و نفت دیگر برای افزایش تولید و درآمدها، سخن گفت.

سوم: اظهارات بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه «الاخباریه» سوریه است. وی به طور واضح و آشکار در خصوص عزم و اراده خود و ارتش سوریه برای بازگرداندن مستقیم یا غیرمستقیم این منطقه (دیر الزور) به حاکمیت کشور صحبت کرد.

10840098 177

عطوان در ادامه نوشت: سیطره نیرو‌های آمریکایی بر مناطق نفت و گاز سوریه یکی از بدترین قلدری‌ها و باج خواهی‌هاست و ذهنیت «مافیایی» مقامات کشوری را منعکس می‌کند که ادعای آزادی دارند و سمینار‌ها و نشست‌هایی در خصوص دموکراسی، احترام به قوانین و حقوق بشر برگزار می‌کنند.

اقدام آمریکا در اشغال چاه‌های نفت و گاز سوریه و به تاراج بردن درآمد آن‌ها با میانگین روزانه یک میلیون دلار؛ زمینه‌ای برای اشغال چاه‌های نفت عراق، عربستان، لیبی و کشور‌های خلیج (فارس) در آینده‌ای نزدیک به بهانه‌های مختلف است و چه بسا هدف اصلی آمریکا برای این اقدام اجرای قانون «جاستا» به منظور پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ باشد.

عطوان در پایان تاکید کرد: ما اطمینان داریم، سوریه‌ای که بیش از ۸۰ درصد از خاک خود را آزاد کرده و ارتش آن میدان الرمیلان را به الحسکه بازگردانده است؛ این ثروت نفتی را هم به کشور باز خواهد گرداند و چه بسا دیر الزور یکی از مهم‌ترین ضربه‌ها را به خواسته ترامپ برای پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری وارد کند، البته اگر تا آن زمان همچنان در کاخ سفید بر سر کار باشد...

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو