شناسه: 6422

31 فروردین 1403 12:44

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

سودی که گرانی دلار راهی جیب دولت کرد/ نقش غیر قابل انکار دولت در گرانی دلار

در حالی که برخی مسئولان تاکید دارند دولت انتفاعی از افزایش نرخ ارز در بازار نمی‌برد، تعدادی از نمایندگان مجلس نقش دولت را در افزایش قیمت ارز غیر قابل انکار میدانند.

به گزارش قابوس نامه نقل از راه دانا، طی هفته‌های اخیر و با افزایش شدید قیمت ارزهای خارجی علی الخصوص دلار برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 97 موضوع انتفاع مستقیم دولت از افزایش قیمت ارز را مطرح کرده‌اند. به عنوان مثال لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته بود سازمان برنامه و بودجه از افزایش قیمت ارز بدش نمی‌آید چراکه از این طریق کسری بودجه جبران خواهد شد. همچنین کوچکی نژاد عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 در همین خصوص تاکید کرده بود، در افزایش قیمت ارز خود دولت دخالت دارد.

گفتنی‌ است در قانون بودجه سال 97 برای نخستین بار ردیفی از جدول 5 بودجه مربوط به قسمت درامدها و واگذاری داراییهای سرمایه‌ای در لایحه دولت قرار گرفت که به وضوح بر درامد 10 هزار میلیارد تومانی دولت از محل ما به التفاوت نرخ فروش ارز حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی صحه می‌گذاشت.

در حال حاضر دولت ارز حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد و این بانک بر اساس نرخ دلار مندرج در قانون بودجه هر سال، ریال حاصل از فروش ارز را با نرخ مصوب قانون به دولت باز میگرداند.

به این ترتیب و بر اساس قانون هرگونه افزایش در نرخ  ارز منجر به افزایش درامد دولت نخواهد شد و این مبالغ در یک حساب نزد بانک مرکزی باقی خواهند ماند.  در این بین مشخص شده  دولت با لحاظ کردن ردیفهایی مانند ردیف 160139 در لایحه بودجه در برهه‌های مختلف اقدام به بازپس‌گیری درآمد اضافی بانک مرکزی حاصل از فروش ارز با قیمت بالاتر در بازار میکند.

کوچکی نژاد در این باره به خبرنگار تسنیم میگوید، علی رغم تلاشهای صورت گرفته از طرف برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاضر در کمیسیون تلفیق متاسفانه امکان حذف و توقف این ردیف برای کسب درامد دولت از محل فروش ارز با قیمت بالاتر حاصل نشد و این ردیف با عدم مقاومت مجلس، در قانون بودجه نیز قرار گرفته است.

وی تاکید کرد، این درامد 10 هزار میلیارد تومانی مربوط ما به التفاوت فروش ارز در بازار آزاد در سنوات قبل می‌باشد. در واقع این درامد ارتباطی به فروش دلار نفتی با قیمت بالاتر از آنچه که در بودجه آمده در سال 97 ندارد. احتمالا دولت در لایحه بودجه سنوات بعد درامدهای جدید حاصل از فروش ارز با  قیمتهای بالاتر را از طریق ردیفهای اینچنینی باز پس خواهد گرفت.

به گزارش تسنیم، قیمت دلار در قانون بودجه سال 97، 3500  تومان دیده شده است، دولت باید دلار را به قیمت روز بفروشد ولی ما به تفاوت رقم مشخص شده را در حسابی مشخص ذخیره کند.

نویسنده :

نظرات
آرشیو