گروه : اجتماعی /

شناسه: 8638

31 فروردین 1403 17:03

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با دانا: وزیر بهداشت قدرت و اختیار لازم برای هماهنگی بین نهاها و وزارتخانه ها را ندارد

بشیر خالقی در خصوص شیوع کرونا در کشور گفت: بعد از اعلام شیوع کرونا در قم باید در ابتدا بحث قرنطینه مطرح می شد اما متاسفانه یک مقدار نسبت به این موضوع کم توجهی شد و این ویروس در کشور شیوع پیدا کرد.

به گزارش قابوس نامه، «بشیر خالقی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پاسخ به این سوال که "وزارت بهداشت در مدت زمان شیوع کرونا در کشور چه پیشرفت هایی در جهت پیشگیری و مقابله با این ویروس داشته است؟" گفت: به نظر می رسد رئیس جمهور اختیاراتی به وزیر بهداشت دارد اما وزیر بهداشت قدرت و اختیار لازم برای هماهنگی بین نهاها و وزارتخانه ها برای مقابله با کرونا را ندارد. طبق تعریف شورای عالی سلامت باید همه وزارتخانه ها و نهادها با وزارت بهداشت همکاری کنند.

خالقی در خصوص عدم همکاری وزارتخانه ها با وزارت بهداشت گفت: رئیس جمهور در راس شورای عالی سلامت قرار دارد و وزیر بهداشت دبیر آن و همچنین استانداران رئیس شورای عالی سلامت استان و رئیس دانشگاه استان نیز به عنوان دبیر شورای عالی سلامت استان تعریف شده اند. وزارت خانه های مختلف و شهرداری ها از اعضای این شورا هستند و در راس آن رئیس جمهور قرار دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: علی رغم این که دولت یک حکمی به آقای نمکی داده است، اما باید سایر نهادها هم پای کار بیایند و با وزارت بهداشت همکاری کنند.

وی با بیان این که دارو و واکسنی برای درمان ویروس کرونا وجود ندارد بیان داشت: تنها راه مقابله با کرونا رعایت بهداشت فردی و پیشگیری است. برای پیشگیری هم نیاز است تا هر کدام از خانواده ها به نوعی مرکز سلامتی برای خود ایجاد و در واقع خود را قرنطینه کنند.

این نماینده مجلس به لزوم رعایت بهداشت عمومی هم اشاره کرد و گفت: شهروندان حتی الامکان برای خریدهای غیر ضروری به خارج از خانه نروند و در خصوص روابط اجتماعی هم در صورت امکان دید و بازدید ها را کاهش دهند زیرا امکان آلودگی در محیط های اجتماعی بسیار زیاد است.

خالقی در ادامه بیان داشت: شرایط به گونه ای است که شیوع این ویروس با سرعت زیادی در حال تکثیر است و تنها راه آن رعایت بهداشت فردی و عمومی است.

وی به راه های جلوگیری از شیوع این ویروس اشاره کرد و گفت: باید راه های ورودی شهرها کنترل شود و نظارت ها به صورت جدی تری صورت بگیرد. شاهدیم به خاطر مسافرت هایی که به استان به استان مازندران انجام شد، آمار مبتلایان به کرونا در این استان افزایش یافت.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس عنوان کرد: در همه حال باید مردم خود مراقبتی و از سلامت خودشان محافظت کنند در حالی که مسئولین حکومتی هم طبق وظایفشان عمل می کنند، اما در قضیه کرونا موضوع اصلی خود مردم هستند که باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

خالقی با تاکید بر این که محتکرین موجب کاهش اعتماد بین مردم و دولت می شوند، گفت: در کشور ما متاسفانه یک سری سو استفاده گر هستند که موجب کاهش اعتماد مردم به دولت می شوند. محتکرین صرفاً درصدد این هستند که اقلام بهداشتی را انبار کنند که در این راستا سیستم های نظارت باید قوی عمل کنند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو