طراحی سایت
پنجشنبه 29 شهريور 1397.
تاریخ شمسی :
الخميس 10 محرم 1440.
تاریخ قمری :
Sep 20 2018.
تاریخ میلادی :

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، علیرغم کورسوی امید برای رشد اقتصاد ایران بعد از رفع تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای، بانکهای بزرگ غربی همچنان از ترس تحریم‌های آمریکا تمایلی به تعامل با ایران ندارند.


به گزارش قابوسنامه به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به عدم تمایل غرب برای تعامل با ایران اشاره کرد و نوشت، علیرغم امیدها برای طلوع جدید در اقتصاد ایران بعد از لغو تحریم‌های هسته‌ای، بانک‌های مهم غرب از ترس مجازات آمریکا، تمایلی به تجارت با جمهوری اسلامی ایران ندارند.

این گزارش ادامه داد، «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران گفته است ایران به منظور رسیدن به هدف رشد هشت درصدی مورد نیاز برای مدرنیزه کردن بخش صنعتی و راه‌اندازی مجدد اقتصاد فلج خود، به 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال نیاز دارد دارد اما بدون حضور بانک‌های بزرگ خارجی، تحقق این مسئله غیرممکن به نظر می‌رسد.

«پرویز عقیلی» رئیس بانک خصوصی خاورمیانه در تهران می‌گوید: «در حال حاضر، بانک‌های کوچک اروپایی برای همکاری با ما موافقت کرده‌اند».

وی بدون نام بردن از این بانک‌ها گفت که این بانک‌ها از کشورهای ایتالیا، اتریش، سوئیس، آلمان و بلژیک می‌باشند.

عقیلی در ادامه افزود: «اما هیچ بانک متوسط یا بانک مهم و بزرگی تابحال با همکاری با ما موافقت نکرده است».

خبرگزاری فرانسه سپس با اشاره به این موارد، گزارش کرد، یک چالش بزرگ این است در حالیکه تحریم‌های هسته‌ای در ماه ژانویه طبق برجام لغو شد، اما آمریکا همچنان طیف دیگری از تحریم‌های مرتبط با آزمایش موشک بالستیک و آنچه که نقض حقوق بشر در ایران نامیدند را همچنان حفظ کرده است.

آمریکا حدود 180 شخصیت و نهاد ایرانی و همچنین شرکت‌های دفاعی ایران و دو خط هوایی و چندین بانک را در لیست تحریم‌های خود حفظ کرده است.

«امیرحسین زمانی نیا» معاون وزیر نفت اخیراً به وب‌سایت «میدل ایست آی» گفته است که آمریکایی‌ها «یک نوع ایران هراسی را تغذیه می‌کنند به طوریکه هیچ‌کس در عمل با ایران همکاری نکند».

طبق این گزارش، شمار محدودی از مؤسساتی که با جمهوری اسلامی ایران تعامل دارند شامل، بانک «رایفایزن» و «ارست» اتریش، «مدیوبانکا» و «بانکو پوپولار» ایتالیا، بانک‌های EIH، KfW و AKA آلمان، KBC بلژیک، ING هلند و «هالک» ترکیه می‌شود.

طبق گفته کارشناسان ایرانی، این بانک‌ها روابط کاری با بانک‌های ایرانی به منظور افتتاح اعتبارنامه برای مبالغ اندک 10، 20 یا 50 میلیون دلاری برقرار کردند.

طبق گفته کارشناسان ایرانی، این بانک‌ها روابط کاری با بانک‌های ایرانی به منظور افتتاح اعتبارنامه برای مبالغ اندک 10، 20 یا 50 میلیون دلاری برقرار کردند اما این بانک‌ها فاقد منابع برای تأمین بودجه پروژه‌های بزرگ همچون توافقاتی است که بین ایران و ایرباس برای فروش 118 هواپیما به ایران برقرار شد یا اینکه فاقد منابع برای تأمین بودجه پروژه‌های توسعه نفت و گاز می‌باشند.

طبق این گزارش، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا که به وزارت خزانه‌داری آمریکا وابسته است هنوز فروش 100 هواپیمای بوئینگ که اوایل امسال مورد توافق قرار گرفته بود را تأیید نکرده است یا حتی فروش 118 هواپیمای ایرباس به ایران را نیز تأیید نکرده است زیرا برخی از قطعات این هواپیما آمریکایی است.

«هنری اسمیت» تحلیلگر امور ایران می‌گوید: «بانک‌ها می‌بایست هویت هر شرکت یا افرادی که در یک معامله خاص مشارکت دارند و هرگونه فرد ایرانی ذی‌نفع در معاملات را مورد ارزیابی قرار دهند و این به واسطه محدودیت‌هایی است که تحریم‌های باقیمانده سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا برای معامله با ایران قائل می‌شود».

این محدودیت‌هایی که آمریکا به وجود آورده است موجب ناراحتی برخی دولت‌های اروپایی شده است به طوریکه «سیگولن رویال» وزیر محیط زیست فرانسه ماه گذشته در تهران در اینباره گفت: «این کاملاً غیرقابل پذیرش است. این یک مشکل واقعی است. این نگرانی توسط وزرای ایران و تاجران فرانسوی مطرح شده است.»

خبرگزاری فرانسه نوشت، برای آنهایی که امید داشتند برجام به تعامل گسترده‌تر بین ایران و غرب منجر شود، شواهد و علائم تأسف‌بار است.

انتهای پیام/

فرمانده ندسا به ادعای آمریکایی ها درباره شناورهای تندرو سپاه پاسداران واکنش نشان داد.


به گزارش قابوسنامه به نقل از حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دریادار "علی فدوی" فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی با اشاره به رونمایی از شناور شهید ناظری گفت: این شناور قطعا به عنوان شناوری است که در آینده شما در دنیا شاهد این نوع شناورها در توان دریایی کشورها و توان غیرنظامی آنها خواهید دید.

وی با بیان اینکه این شناورها ویژه هستتند و دارای برد بسیار بلند، سرعت بسیار زیاد و پایداری متفاوت از شناورهای موجود هستند، افزود: این شناور در شرایط بد آب و هوایی می‌تواند به حرکت خود ادامه دهد و این امکان را به ما می‌دهد که در آب‌های دور دست، روالی که در خلیج فارس به دشمن تحمیل کرده‌ایم، موکول به خلیج فارس نباشد و این روال را در آب‌های دور دست هم به منصه ظهور بذاریم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: این شناور به تولید رسیده و شناور شهید ناظری اولین شناور عملیاتی این کلاس است که برای استقرار در منطقه یکم ندسا، عازم این منطقه دریایی، خواهد شد. این روند شروع شده و ما آن مرحله‌ای که باید طی کنیم را پشت سر گذاشته‌ایم و متناسب با برنامه‌هایی که برای پنج ساله ششم پیش بینی شده، پیش رفته و تولیدات خودمان را خواهیم داشت و شما در سال‌ های آینده این نوع شناورها و ادامه این شناورها را خواهید دید.

دریادار فدوی خاطر نشان کرد: شناور بعدی، شناور صبا 114 است که متفاوت از این شناور خواهد بود که طول ان حدود 114 متر است و ما آن شناور را به مرحله تولید انبوه خواهیم رساند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر امریکایی‌ها درباره برخورد قایق‌های تندرو سپاه با ناوهای آمریکایی، اظهار داشت: آنچه که در خلیح فارس سال‌هاست برقرار است تغییر نکرده و آن، اقتدار و حضور و تسلط و اشراف اطلاعاتی که در خلیج فارس و تنگه هرمز برقرار بوده، همچنان برقرار است.

فرمانده نیرویی دریایی سپاه ادامه داد: از طی یک ماه گذشته، آمریکایی‌ها چند مطلب را مستمسک قرار داده‌اند و و 3 مطلبی را که کاخ سفید، وزارت خارجه و نیروی دریایی آمریکا بیان کرده است، تمام آن وقایع خلاف آن چیزی است که در خلیج فارس اتفاق افتاده است.

دریادار فدوی همچنین گفت: مثلا مطرح کرده‌اند که در منطقه شمال خلیج فارس، شناورهای سپاه در 90 متری شناورهای آنها قرار گرفته‌اند، اصلا این موضوع درست نیست و شناورهای ما و آمریکایی‌ها در آن قصه در بیش از 2 هزار متری آنها قرار داشته‌اند.

وی افزود: اتفاق جدیدی نیافته و آنها دنبال شرایط جدیدی هستند، مخصوصا پس از اتفاق جزیره فارسی که توسط دریادلان نیروی دریایی سپاه رخ داد که بسیار سرشکستگی را برای آمریکایی‌ها به‌وجود آورد و از طرف دیگری، آنها در سه چهار سال گذشته دنبال یک خط ارتباطی مستقیم با نیروی دریایی سپاه هستند و این تحت هیچ شرایطی مورد تایید مقامات جمهوری اسلامی ایران نیست و مصوبه‌ای در این باره وجود ندارد.

فرمانده نیرویی دریایی سپاه تصریح کرد: برای همین، آمریکایی‌ها دست به یک جوسازی رسانه‌ای و خبری و سخنگویی زده‌اند و امروز هم خبری منتشر شده که به نوعی یکی از آن پیشنهادهای‌شان را که همان ارتباط مستقیم بود را دوباره مطرح کردند. من یک پیشنهاد دیگری برای آمریکایی‌ها دارم و برای اینکه مطلبی در منطقه مهم خلیج فارس پیش نیاید، پیشنهاد من این است که آمریکایی‌ها در خلیج فارس حضور نداشته باشند، چون آنها در 28 سال گذشته ناامنی را در منطقه اضافه کرده‌اند، نه امنیت را.

دریادار فدوی همچنین اظهار داشت: در طول 8 سال دفاع مقدس، 580 کشتی مورد اصابت قرار گرفته است که 51 درصد در 6 و نیم سال و 49 درصد در یک و نیم سال دیگر بوده است؛ این یک و نیم سال، همان یک و نیم سالی است که آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند که برای امنیت بیشتر در خلیج فارس حضور یافته‌اند. آمدن آمریکا به خلیج فارس، ناامنی را 9 برابر در خلیج فارس در سال 66 و 67 افزایش داد و در این سال‌ها هم حضور آنها ناامنی را اضافه کرده است.

وی افزود: چیزی که باعث شده که در منطقه مهمی مانند خلیج فارس موضوعی در این سال‌ها پیش نیاید، تمهیدات ایران و به خصوص نیروی دریایی سپاه بوده است که با اتخاذ تدابیر و اشراف اطلاعاتی در منطقه، سپاه نگذاشته مشکلی در منطقه خلیج فارس پیش بیاید. حضور آمریکایی‌ها در منطقه خلیج فارس، عامل ناامنی است و باید آنها این قضیه را تمام کنند و عدم حرفه ای عمل کردن‌شان هم، عامل اصلی‌اش حضور آنهاست و آنها باید به این قضیه به طور آبرومندانه پایان بدهند تا مشکلی پیش نیاید.

فرمانده نیرویی دریایی سپاه در پایان سخنان تاکید کرد: قطعا مواردی که اتفاق افتاده با مواردی که آمریکایی‌ها می‌گویند، متفاوت و دروغ است. اتفاقاتی که افتاده است، مانند اتفاقاتی است که در سالیان اخیر نیز افتاده و جاری است و آن هم تسلط و اشراف اطلاعاتی ما در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز است.

انتهای پیام/

مشاورمقام معظم رهبری گفت: سیاست جمهوری اسلامی در قبال اقدامات عربستان سعودی خویشن داری بوده است، اما حاکمان جوان عربستان بدانند که نباید صبر و تحمل جمهوری اسلامی ایران را محک بزنند.


به گزارش قابوسنامه به نقل از خبرگزاری مهر، سردار سیدیحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در دیدار با کارکنان دفتر دستیاری و مشاورت فرماندهی معظم کل قوا که به مناسبت عید قربان برگزار گردید، با تحلیل علل فراز و فرودهای روابط میان کشور ایران و عربستان گفت:تعاملات ما با کشورهای جهان اسلام بر اساس اعتقادات و علاقه مندی های مشتر ک شکل گرفته است و جمهوری اسلامی ایران به دنبال ارتباط موثر و کارآمد با کشورهای اسلامی در جهت همگرایی است.

وی افزود:آنچه مسلم است در حوزه خلیج فارس، عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک رقیب استراتژیک برای خود می بیند و آنها با مدیریت آمریکا و صهیونیست ها در پی ایجاد تنش در روابط با جمهوری اسلامی ایران هستند، این در حالی است که شکست های عربستان سعودی در عراق، سوریه و یمن نتیجه سیاست های نابخردانه حاکمان جوان و ماجراجوی عربستان است که بر مسند قدرت تکیه زده اند.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به پیام ولی امر مسلمین، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای به مناسبت فرارسیدن موسم حج گفت:
متاسفانه حکام عربستان سعودی حج را به ابزاری سیاسی برای فشار و کارشکنی تبدیل کرده اند و نتیجه عملکرد آنها امن ترین مکان الهی بر روی زمین را به مکانی نا امن برای میهمانان الهی تبدیل کرده است و فجایع آنها در حج سال گذشته لکه ننگی برای این رژیم در طول تاریخ باقی گذاشت.

وی ادامه داد:وقاحت این رژیم تا جایی ادامه دارد که حتی آنها یک عذر خواهی ساده از خانواده ها و دولت و ملت های اسلامی بواسطه کارشکنی ها و کوتاهی های انجام شده نداشته اند و علاوه بر آن راه برای انجام یکی از مهمترین فریضه های اسلامی را برای حجاج ایرانی بسته اند.

صفوی با اشاره به تحلیل علمی خود در نشست مشترک موسسه آینده پژوهی جهان اسلام و مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه که این نشست علمی در مورخ 27 مردادماه سال جاری برگزار گردید، افزود:امروز خیانت حاکمان عربستان سعودی در تبانی با جنایت های آمریکا بر کسی پوشیده نیست و این رژیم و عمال آن حتی مبانی انسانی و اخلاقی را در کمک رسانی به حجاج آسیب دیده در نظر نگرفته اند، چه رسد به آنکه آنها خود را خادم الحرمین بنامند و دم از اصول اسلامی و انسانی بزنند.

وی ادامه داد:در جنگ تحمیلی هشت ساله، عربستان سعودی بیشترین کمک های مالی را به رژیم بعث عراق داشت و عراق این پول ها را تبدیل به موشک و بمب علیه ایران کرد ودر حقیقت حاکمیت عربستان در شهادت 200 هزار شهید ایرانی شریک هستند و تردیدی نیست اقدامات عربستان سعودی از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نخواهد شد.

وی با اشاره به قدرت برتر جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفت:صلح و امنیت و قدرت برتر خلیج فارس از آن ما است، و این موضوع را آمریکایی ها هم می دانند.

وی ادامه داد:سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تابع منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری است و اصول و خطی مشی اصلی در روابط خارجی را معظم له تعیین می کنند و در همین راستا سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال اقدامات عربستان سعودی مدارا و خویشن داری بوده است، اما حاکمان جوان و بی خرد عربستان بدانند که نباید صبر و تحمل جمهوری اسلامی ایران را محک بزنند.

انتهای پیام/

محمد رضایی می‌گوید: اگر اصلاح طلبان سال ۹۶ بر روی روحانى سرمایه‌گذارى کنند، ده سال بعد بابت حمایت از او از مردم عذرخواهی می‌کنند.


به گزارش قابوسنامه به نقل از خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا»،محمد محمدرضایی متولد 1337 در شهرستان بیجار است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در جبهه اصلاحات به‌ویژه در میان اقوام ایرانی در استانهای کردنشین، چهره شناخته‌شده‌ای است.در کارنامه وی مسئولیتهایی از جمله عضویت در شوراى شهر بیجار، نماینده مردم بیجار در مجلس ششم شورای اسلامی، عضو شوراى اجرایى بین‌المجالس مجلس شوراى اسلامى، عضویت در هیئت مدیره شرکت طرح وگسترش مسکن اجتماعى بنیاد مسکن و مسئولیت پیگیری‌هاى ویژه معاونت امور مجلس وزارت نیرو وجود دارد.

آنچه باعث شد بعد از مجلس ششم نام محمد رضایی دوباره بر سر زبانها بیفتد و فعالیت سیاسی‌اش شدت بگیرد، ریاست «ستاد مشترک انتخاباتى اقوام ایرانى» بود که در سال 92 به حمایت از روحانی پرداختند و به گفته خودش بیانیه‌ ده‌ ماده‌ای این ستاد که بازتاب گسترده‌ای یافت یکی از عوامل مؤثر در رأی آوردن روحانی در سال 92 بوده است. اما حالا وی در حمایت از روحانی پشیمان است و معتقد است دولت تدبیر و امید نتوانسته به مطالبات اصلاح‌طلبان به‌ویژه مطالبات اقوام ایرانی پاسخ دهد.

متن پیش‌رو گفت‌وگو مشروح خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران پویا با محمد رضایی است که در ادامه از منظرتان می‌گذرد:

** همه مؤلفه‌هایی که روحانی را پیروز 92 کرد

تسنیم: نظر شما درباره سبد رأی دکتر روحانی در انتخابات سال 92 چیست؟ اقداماتی مانند کناره‌گیری دکتر عارف و حمایت اصلاح‌طلبان تا چه حد در رأی آوری وی تأثیر داشت؟

پر شدن سبد آراى آقاى روحانى محصول مؤلفه‌هاى مختلفى بود. اجماع اصلاح‌طلبان به نفع ایشان، برخوردارى طیف محدودى از اصولگرایان معتدل و برخى چهره‌هاى مستقل توأم با کناره‌گیرى جناب آقاى عارف به نفع وی تأثیرگذار بود. به‌علاوه صدور بیانیه حقوق اقوام وادیان مشهور به بیانیه 10 ماده‌اى و بازتاب رسانه‌اى مفاد آن در رسانه‌هاى داخلى وخارجى که حاصلش مشارکت بالا و بى‌سابقه ساکنین استانهاى مرزى از آذربایجان تا بلوچستان بود در رأی وی تأثیر زیادی گذاشت.

برنامه‌هاى اعلامى به‌ویژه در حوزه‌هاى سیاست خارجى و اقتصادى، گفتمان اعتدالى و تنش‌زدایى از سیاست خارجى و همچنین موضع تهاجمى آقاى روحانى در مناظره با رقیب اصلى‌اش از رموز موفقی و سرازیرى آراء به سبد وى مى‌دانم.

** گفتمان اعتدال از اعتبار افتاده است

تسنیم:گفتمانی که آقای روحانی برای انتخابات برگزید، گفتمان «اعتدال» بود. نسبت این گفتمان با گفتمان اصلاح‌طلبی چیست؟ تا چه حد اعتدال‌گرایان را به اصلاح‌طلبان نزدیک می‌دانید؟

گفتمانى که آقاى روحانى در ایام تبلیغات تحت عنوان اعتدال مطرح کرد، درعین حال که در راستاى گفتمان اصلاح‌طلبى بود به‌همان نسبت هم با گفتمان اصولگرایى جز درمواردى، وجه مشترک زیادی داشت و مورد اقبال بخش‌هایى از هردو جناح واقع شد. امروز و بدنبال عدم تحقق توقعات هر دو جناح، به نظرم آن گفتمان از حیز انتفاع افتاده باشد. دقت در مواضع و انتقادات وارده از هر دوجناح به عملکرد دولت روحانی، مى‌توان به این چالش دو بعدى پى برد.

** پایگاه اجتماعی دولت یازدهم در بسیاری از مناطق سقوط کرد

تسنیم: عملکرد سه ساله آقای روحانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ شاخص‌های این دولت در مقایسه با دولت قبل تا چه حد تفاوت کرده است؟

در دو سال اول، دولت در حوزه سیاست خارجى و اقتصاد توفیقات در خور توجهى کسب کرد که اکنون روبه افول و چالش گذاشته است که آن هم معلول علتهایى است که مجزا باید بازگو شود. همکارى با روسیه از جمله تن دادن به استقراض از آن کشور پیام خوشایندى براى دستاوردهاى برجام در واپسین ماههاى صدارت آقاى روحانى نبود. در حوزه سیاست داخلى از همان ابتدا دولت ناشیانه عمل کرد و در بسیارى از مناطق پایگا‌ههاى اجتماعیش سقوط کرد.

هنوز آقاى روحانى غافل از این مطلب است که وزارت کشور که زیر مجموعه دولت است در واقع حیات خلوت تیم آقاى لاریجانى شده و آقاى روحانى در این حوزه کاره‌اى نیست. در حالى‌که آقاى احمدى نژاد بر این وزارتخانه تسلط بیشترى داشت. احمدی‌نژاد اجازه عدول از منویات خود را به آنان نمى‌داد اما اکنون هر استانى ساز خود را مى زند.

** برخی اصلاح‌طلبان از سر ناچاری از روحانی حمایت می‌کنند/روحانی تنها در شعار خود را همسو اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد

تسنیم: عملکرد روحانی در پاسخ به مطالبات اصلاح‌طلبان بعنوان بزرگترین حامیان وی چگونه بوده؟ ایشان تا چه حد توانست پاسخگوی مطالبات اصلاح‌طلبان باشد؟

دولت فعلى با وجود کسب موقعیتهایى در حوزه‌هاى سیاست خارجى و اقتصادى از جمله مهار نسبى تورم اما از آنجایى که ترکیب دولتش از دو طیف سیاسى است و هرکدام دنبال سهم فزونترى هستند، نتوانست نظر هیچکدام از جریانات را تمام و کمال تأمین کند. در واقع با نارضایتى طرفین مواجه است. پیش شرطهاى حمایت بعضى از گروهها و حامیان قبلى ایشان از هردو جناح براى انتخابات بعدى موید وجود گسلهایى است که هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، فعالتر مى‌شوند.

مدیریت این زلزله کار دشوارى است. دولت آقاى روحانى در عمل نتوانسته رضایت اصلاح‌طلبان را حاصل کند از این رو بدنه اجتماعى اصلاح‌طلبان تقریباً از ایشان فاصله گرفته‌اند. سران برخى از احزاب اصلاح‌طلب از سر ناچارى محکوم به حمایت از ایشان هستند در صورتی‌که اشتباه مى‌کنند. بازیکنان اصلى دولت آقاى روحانى از تیم آقاى لاریجانى هستند. در انتخابات اخیر هم دیدیم، عنان اختیار دولت دست این طیف قرار داشت. خنثی‌سازى آقاى عارف پروژه مشترک دولت و تیم لاریجانى بود که با موفقیت اجرا شد تا مشت اصلاح‌إطلبان خالى مانده و آقاى روحانى یکه تاز بماند. خبرهاى غیر رسمى حاکى از خیز تشکیلات آقاى لاریجانى براى حضور بیشتر در دولت بعدى آقاى روحانى است. هر چند در شعار آقاى روحانى سعى دارد خود را همسو با اصلاح طلبان نشان دهد.

** بی‌رغبتی تودها و اقشار پائین جامعه به استمرار این دولت/انحصارطلبان دوم خرداد در انتخابات مجلس ناپخته عمل کردند

تسنیم: وضعیت فعلی اصلاح‌طلبان را در مجلس از لحاظ انسجام و نقش‌آفرینی چطور می‌بینید؟ جایگاه این جریان در کشور از نظر اقبال عمومی چگونه است؟ تا چه می‌توانند پیروز انتخابات سال 96 باشند؟

با توجه به عملکرده دولت آقاى احمدى نژاد، اصلاح‌طلبان از اقبال بالاترى نسبت به اصولگریان در انتخابات92 برخودار بودند اما ناکامى دولت آقاى روحانى در تحقق وعده‌هاى اجتماعى، اقتصادى و سیاست داخلى، امکان از دست دادن پایگاه‌هایى که در انتخابات قبلى در اختیار داشتیم بسیار جدى است. ارزیابى‌هاى ما نشان از بى رغبتى توده‌ها و اقشار پایین جامعه به استمرار این دولت است. اصلاح‌طلبان براى بقای اصلاحات بایستى از آقاى روحانى عبور کنند. حتی خود آقاى روحانى هم نباید ریسک حضور مجدد را داشته باشد. در انتخابات مجلس این دوره گروه‌های انحصارطلب درون جبهه اصلاحات همچون گذشته بلند پروازى و ناپخته عمل کردند و نتوانستند از ظرفیت اجتماعى ایجاد شده براى اصلاح‌طلبان بهره مطلوب را ببرند. در بسیارى از استانها کسانى سکان اصلاحات را در دست دارند که به جاى اصلاح‌طلبى منفعت‌طلب هستند. از این رو نتوانستند در کسب اکثریت و یا حداقل کرسى‌هاى بیشتر در مجلس نائل شوند. بنابراین نمى‌توانند نقش موثرى در مجلس داشته باشند.

** کیش و مات کردن عارف؛ نتیجه سناریو ماهرانه دولت و لاریجانی/آقایان فکر می‌کنند پیروزی روحانی مرهون «وزیر مولتی میلیارد» ستادش است!

تسنیم: با توجه به اینکه روحانى از نمایندگان ادوار مجلس است، دور قبل از حمایت گسترده همکاران خود برخوردار بود. به نظرتان در این دوره هم مورد حمایت شما خواهد بود؟

به سئوال خوبی اشاره کردید اما قبل از آن هم به این نکته اشاره کنم که در انتخابات ریاست مجلس وقتى جایگاه آقاى عارف تا حد یک نماینده عادى تنزل داده شد، دوستان چگونه مى‌توانند «سر کچل» دیگران را مداوا بکنند. کیش و مات کردن آقاى عارف سناریو ماهرانه‌اى بود که دولت و تیم آقاى لاریجانى خزنده اجرایى کردند. بارها به تاکتیکهاى غلط دوستان اصلاح طلب اعتراض کردیم.

اما درباره سئوال شما به نظرم به هیچ وجه این اتفاق تکرار نخواهد شد. کمتر روزى است که با همکاران نماینده ادوار پیرامون این موضوع گفت‌وگو نداشته باشیم. دوسال قبل حدود پنجاه تن از نمایندگان ادوار از اقوام و مذاهب کشور به نمایندگى از ده‌ها نفر از همکاران طى طومارى به منظور بررسى عملکرد آقاى یونسى دستیار ویژه اقوام آقاى روحانى و میزان تحقق بیانیه 10 ماده‌اى خواستار دیدار با آقاى روحانى شدند. این درخواست را شخصاً تحویل دفتر دولت در مجلس دادم. هرگز نه از طرف دفتر ریاست جمهورى و نه از طرف آقاى یونسى ترتیب اثرى داده نشد.

حضرات گمان کردند نابرده رنج گنج را برده‌اند. فکر کردند پیروزى آقاى روحانى مرهون ریاست وزیر مولتى میلیاردى در ستاد رسمى ایشان بود. غافل از اینکه نقش و نفوذ برتر از آن، ستادهاى مردمى حامى آقاى روحانى بود. روزى در جمع نمایندگان وقت مجلس نهم از بى‌وفایى آقاى روحانى و تیمشان گلایه‌گذارى کردم. این پاسخ را به من دادند که آقاى روحانى به نمایندگان فعلى هم وقت نمى‌دهد در حالى که از نمایندگان دور هشتم شنیده بودم دیدار نمایندگان مجلس با شخص آقاى احمدى نژاد از دیدار با ریاست یک سازمان آسان‌تر بود. متأسفانه آقاى یونسى فکر کردند دستیار ویژه در امور اقوام مفهومش به کارگیری بستگان خودشان است. بکارگیری یکی از نزدیکانش در برخی گلوگاه‌های اقتصادى کشور و دامادشان به‌عنوان سفیر کبیر کشور روسیه از جمله این انتصابات خانوادگى است.

چرا استاندارهاى سمنان و کرمان با رویکرد اصلاح و تسریع در توسعه آن مناطق تغییر کرد اما استاندار ناکار آمد کردستان بدلیل وابستگى به جریاناتى در درون دولت تثبیت شد. سیاست دولت روحانى محرومیت زدایى از کردستان و دیگر استانهاى قوم نشین را نشان نمى‌دهد .

** تجربه نشان داد که روحانی قابل اعتماد نیست/بابت حمایت از روحانی رسماً عذرخواهی می‌کنم

تسنیم: برخی اصلاح‌طلبها برای حمایت از آقای روحانی در انتخابات 96، بحث «حمایت مشروط» را مطرح می‌کنند. نظر شما درباره حمایت مشروط از ایشان در سال 96 چیست؟

قبلاً عرض کردم چالش اساسى این دولت پیش‌شرطهاى جناح‌های سیاسى کشور براى اعلام حمایت است. تنها روى میز اصلاح‌طلبان حمایت مشروط از آقاى روحانى قرار ندارد. این گزینه روى میز اصولگریان نیز قرار دارد. نمره‌هاى 16 و 20 آقاى باهنر به دولت و تعارفات سیاسى و چراغ سبزهاى ایشان را اگر در کنار اخبار غیر رسمى تغییرات دولت بعدى و حضور تعداد بیشترى از دوستان آقاى لاریجانى که آقاى باهنر هم یکى از گزینه‌هاست کنار هم قرار داده و تحلیل کنیم، متوجه سناریو جدیدى براى دورزدن اصلاح‌طلبان با استفاده از پتانسیل خود آنان هستیم.

عقلانیت حکم مى‌کند همچون سال 84 عمل نکنیم چراکه آزموده را آزمودن خطا است. تجربه ما از آقاى روحانى نشان مى‌دهد وى فرد قابل اعتمادى نیست و براى ماندن در قدرت به هر چرخشى روى مى‌آورد. ستاد مشترک انتخاباتى اقوام ایرانى که اینجانب موسس و گرداننده آن هستم تحت هیچ شرایطى از اقوام ایرانى براى راى دادن مجدد به آقاى روحانى نه تنها دعوت نمی‌کند بلکه بابت حمایت دور قبل هم رسماً عذر خواهى مى‌کنیم. مردم باید بدانند اولین گام آقاى روحانى حذف تمامى فعالین حوزه حقوق اقوام و مذاهب ستاد انتخاباتى خویش بود. این امر نشانگر عدم اعتقاد ایشان به حقوق دیگران بر خلاف شعار حقوق‌دانى است.

** اصلاح‌طلبان به فکر گزینه‌ دیگری باشند/اگر از روحانی حمایت کنند، 10 سال دیگر حجاریان می‌گوید در 96 اشتباه کردیم

تسنیم: آیا اصلاح طلبها می‌توانند بر روی آلترناتیوی غیر روحانی برای انتخابات 96 فکر کنند؟

اینجانب دو سال ونیم قبل در اولین حرکتهاى دولتمردان آقاى روحانى به این نتیجه رسیدم و اعلام کردم اصلاح طلبان باید به فکر گزینه دیگرى باشند. تأکید مى‌کنم اگر اصلاح‌طلبان دور بعدى روى آقاى روحانى سرمایه‌گذارى کنند، ده سال بعد تئوریسینهایى چون آقایان حجاریان و رضا خاتمى به جاى پوزش از مردم بابت خطایشان در سال ٨٤، رسماً اعلام می‌کنند که حمایتمان از آقاى روحانى در سال 96 اشتباه بود.

قحط الرجال که نیست. هم در بین اصلاح‌طلبان هم بین اصولگرایان هستند کسانی که بهتر از آقای روحانی دولت را اداره کنند. باید این نکته را توجه کرد که دور قبلى راى ما به روحانى براى گذر از موانعى همچون رفع حصر و حقوق اقوام و مذاهب و ... بود که همچنان باقى است. روحانی بارها از صحبت‌کردن درباره مسئله رفع حصر طفره رفته است. اگر هم بخواهد در آستانه انتخابات از این نمد کلاهى بسازد و هیجانى در انتخابات ایجاد کند، خطا رفته است چراکه باید جوابگوى تداوم چهارسال حصر دوران ریاستش بر شوراى عالى امنیت ملى هم باشد.

انتهای پیام/

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پشت پرده پیشنهاد اخیر آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران بر سر تردد در خلیج فارس را تحلیل کرد.


محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پیشنهاد اخیر برخی مقامات آمریکایی برای مذاکرات و توافق ایران و آمریکا بر سر تردد شناورهای نظامی در خلیج‌فارس و کاهش رویارویی‌های صورت گرفته، اظهار داشت: مسئله مذاکره ایران و آمریکا و توافق صرفاً در رابطه با موضوع هسته‌ای بود و نه هیچ مسئله دیگری.

وی ادامه داد: تعامل سیاسی یعنی بده و بستان؛ آنها می‌خواستند چیزهایی را که در خلال تحریم‌ها به دست نیاوردند، در قالب مذاکرات گیر بیاورند؛ به همین دلیل پای میز مذاکره آمدند اما در آنجا هم بدعهدی کردند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها از گذشته تاکنون شناورهای زیادی در منطقه خلیج‌فارس داشته‌اند و مواجهه‌ای هم که میان شناورهای نظامی آنها و ما صورت گرفته، عمدتاً ناشی از مسائل فنی بوده است که ناخواسته به مرزهای آبی ما نزدیک شده‌اند و با اخطار، منطقه را ترک کرده‌اند.

جمالی تأکید کرد: در موارد قابل توجهی هم نزدیک شدن آنها به آب‌های سرزمینی ما به صورت عمدی و برای حساسیت‌سنجی بوده است؛ به همین دلیل قبلاً هم این پیشنهاد را مطرح کرده بودند که یک Redline (خط قرمز) میان دو طرف برای تردد در خلیج‌فارس ترسیم شود.

وی درباره چرایی مطرح شدن دوباره این پیشنهاد از سوی آمریکایی‌ها، تصریح کرد: آمریکا اخیراً حجم ناوگان دریایی خود را در خلیج‌ فارس کاهش داده و تمرکز خود را به سمت چین گذاشته است؛ چرا که چین از جهت قدرت نظامی و اقتصادی یک تهدید برای آمریکایی‌ها محسوب می‌شود و اخیراً سیاست نزدیکی به ایران، هند و روسیه را بیش از گذشته در پیش گرفته است.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بر این اساس، آمریکایی‌ها به دنبال تمرکز بر منطقه شرق آسیا و چین هستند، اما با ارائه این پیشنهاد به جمهوری اسلامی، به دنبال تثبیت حضور سیاسی خود در خلیج‌فارس برآمده‌اند.

جمالی با اشاره به این حربه آمریکایی‌ها تأکید کرد: پذیرش این پیشنهاد در چارچوب راهبردهای نظام جمهوری اسلامی نبوده و فعلاً قابل پذیرش نیست.

به گزارش مهر، اخیراً دریادار «جان ریچاردسون» فرمانده عملیات نیروی دریایی آمریکا با اشاره به آنچه رویارویی شناورهای ایرانی و آمریکایی در خلیج فارس می‌نامید، خواستار آن شده بود که با توجه به افزایش این مسئله، دو طرف برای دوری از خطاهای محاسباتی که منجر به رویارویی‌ها می‌شود، با یکدیگر مذاکره کرده و بر سر برخی قواعد توافق کنند.

انتهای پیام/

عکس | کاریکاتور | فیلم | صوت

دلجویی فرمانده سپاه گنبد از خانوادۀ متوفیان سپاه در آستانۀ هفته دفاع مقدس

 دلجویی فرمانده سپاه گنبد از خانوادۀ متوفیان سپاه در آستانۀ هفته دفاع مقدس
دلجویی فرمانده سپاه گنبد از خانوادۀ متوفیان سپاه در آستانۀ هفته دفاع مقدس

شور عاشورایی در نوای حسینی نوجوانان/ تصاویر

شور عاشورایی در نوای حسینی نوجوانان/ تصاویر
شور عاشورایی در نوای حسینی نوجوانان/ تصاویر

جوانان حسینی در تکایای شهر گنبد/ تصاویر

جوانان حسینی در تکایای شهر گنبد/ تصاویر
جوانان حسینی در تکایای شهر گنبد/ تصاویر

شب های محرم در امامزاده یحیی بن زید(ع)/ تصاویر

شب های محرم در امامزاده یحیی بن زید(ع)/ تصاویر
شب های محرم در امامزاده یحیی بن زید(ع)/ تصاویر

مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع)/ تصاویر

مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع)/ تصاویر
مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع)/ تصاویر

آرشیو

روز : ماه : سال :
هدایت به بالای صفحه