گروه : فرهنگی /

شناسه: 5668

29 فروردین 1403 02:00

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

 جشنواره عمار ترکیبی از افراد متعهد و علمی است

وحید جلیلی (مسئول شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره فیلم عمار) معتقد است اگر ضلع اندیشه انقلاب اسلامی با رویش های انقلاب اسلامی به هم برسند، اتفاقات بزرگی خواهد افتاد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا،  اکبر نبوی مجری کارشناس سینمایی «چشم شب روشن» شامگاه چهارشنبه 6 و بامداد پنجشنبه 7 دی، میزبان نادر طالب‌زاده و وحید جلیلی بود و پیرامون مسائل مربوط به جشنواره عمار با آنها به بحث و گفتگو پرداخت.

طالب‌زاده در این برنامه با اشاره به اینکه  پس از گذشت چند وقت از پیروزی انقلاب، به شکل طبیعی اتفاقاتی در میان انقلابیون، سیاست‌مدارها و مسئولان و جامعه رخ می‌دهد که می‌تواند ناشی از این باشد که زمانه، هیجانات و حس آرمان‌خواهی را کمرنگ کند گفت: اصطلاحاً به این اتفاق وضع موجود گویند که حافظان وضع موجود خیلی قدرتمند هستند.

وی در ادامه در مورد وضعیت فعلی جشنواره عمار تصریح کرد: در جشنواره عمار آموزش‌های فیلم‌سازی بر اساس اصول کارگاهی و خارج از مدارس فیلم‌سازی مرسوم، شروع شد و گروه مستندسازی تشکیل شد که همه افراد فارغ‌التحصیلان درجه‌یک دانشگاه‌های درجه‌یک مهندسی کشور بودند که خود این اتفاق پدیده‌ای است، چراکه این افراد قرار بوده مهندس شوند.

مجری برنامه «راز» ادامه داد: در سال ششم و هفتم و امسال که سال هشتم هستیم، این جشنواره جا افتاد و در آن به موضوعات بکر در حوزه‌های مختلف تاریخ انقلاب، فتنه، مقاومت، نقد درون گفتمانی، عدالت اجتماعی پرداخته شد.

وی تصریح کرد: در بخش داستانی جشنواره عمار، سوژه‌های عالی که دست‌نخورده‌ بود و باید در مورد آن‌ها کار می‌شد هدف قرار دادیم. فیلم داستانی برای علاقمندان این عرصه آموزش داده شد و حدود 4 سال است این کار آغاز شده است و فیلم‌های 20، 30 و 40 دقیقه‌ای با دکوپاژ محکم ساخته شد و در نهایت باید به 10 تا 15 فیلم‌ساز برسیم که کارهای داستانی و سریال‌های کوتاه بسازند. جشنواره عمار ترکیبی از افراد متعهد و تحصیل آموزش جدی و علمی است.

جلیلی نیز با بیان بخشی از سخنان امام خمینی در مورد سینما که فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم. سینما یکی از مظاهر تمدن است که باید در خدمت این مردم، در خدمت تربیت این مردم باشد.» نگاه ایشان به سینما را علت پیشرفت آن عنوان کرد گفت:  قبل از انقلاب، سینما مثل امروز نبود و هیچکس توقع نداشت یک مرجع تقلید چنین حرفی بزند. این امر بسیار قابل‌توجه است و امام خمینی با نگاه متعالی و حکیمانه‌شان کاری کردند که پس از گذشت 38 سال بعد از انقلاب اسلامی، ایران به‌عنوان 10 تا 15 سینمای اول دنیا مطرح‌شده است و انقلاب خدمات بسیاری به سینمای کشورمان ارائه کرده است.

وی با اشاره به  فیلم‌هایی مثل «چ»، «آژانس شیشه‌ای»، «یتیم‌خانه ایران» که در فضای خارجی و بعضاً در فضای داخلی بایکوت شدند گفت: فیلمی مثل «قلاده‌های طلا» که به نظر من نگاه سالم، ملی و غیر سیاست زده‌ای دارد و روایت حرفه‌ای و جذابی از ماجرای فتنه 88 ارائه می‌کند بایکوت می‌شود. سینمای جوان انقلاب اسلامی به فضای رسانه‌ای برای دیده شدن نیاز دارد و هدف عمار هم همین امر است.

 ارزیابی من به قسمت مستند و داستانی بازمی‌گردد که به نظر من در قسمت مستند به‌جای خوبی رسیده‌ایم و شاید در 5 سال اخیر 30 اثر جشنواره عمار، به‌طور مفصل در شبکه‌های مخالف مرور شده و این در حالی است که درگذشته چنین چیزی وجود نداشت.

مسئول شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره فیلم عمار گسست مهم در سینمای ایران را گسل بین اندیشه و هنر دانست و گفت: در بعضی از طیف‌ها این اتفاق ‌ترمیم شد و چهره‌های فکری بعضی از رویکردهایی که به عالم، سیاست، جامعه وجود دارد به هنرمندانشان نزدیک شده‌اند و به این مسئله در سینمای انقلاب بسیار کم‌توجه شده بود. ما در جشنواره عمار یکی از تلاش‌هایمان این است که در هیئت ‌داوران فقط کارگردان و بازیگر و سینمایی‌ها حضور نداشته باشند بلکه افرادی چون حسن عباسی نیز در کنار آن‌ها هستند.

جلیلی تکمیل کرد: جلسات ما نیز به این صورت است و یکی از جذاب‌ترین جلسات ما با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی و آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری برگزار می‌شود چرا که بسیار پرشور و چالشی است و بحث‌های بسیار خوبی مطرح می‌شود. اگر این گسست برطرف شود و ضلع اندیشه انقلاب اسلامی که در آن رویش‌های بسیار خوبی دیده می‌شود، با رویش های انقلاب اسلامی به هم برسند، اتفاقات بزرگی می‌افتد.

مجله شبانگاهی «چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه ساعت 23 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو