گروه : فرهنگی /

شناسه: 7124

09 فروردین 1403 19:03

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

ذخیره آنچه در «خندوانه» گذشت؛ مشکلات خبرنگاران به روایت ارژنگ امیرفضلی

شب گذشته «خندوانه» میزبان حسین انتظامی قائم مقام وزیر ارشاد بود.

به گزارش قابوس نامه به نقل از خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همزمان با پاسداشت روز خبرنگار، رامبد جوان در برنامه شب گذشته «خندوانه» میزبان حسین انتظامی معاون سابق امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد بود.

انتظامی قائم مقام وزیر ارشاد در ابتدای گفتگوی خود با جوان، ضمن تشریح شرایط فعلی مطبوعات و اهالی رسانه گفت: این روزها به دلیل فراگیر شدن رسانه ها و روی کار آمدن فضای مجازی شرایط خوبی در حوزه مطبوعات کاغذی نداریم. به نوعی مطبوعات کاغذی به حاشیه رفته‌اند و الگوی مصرفی مردم تغییر کرده است. البته باید در نظر داشته باشیم که وقتی جامعه از نظر اقتصادی دچار مشکل می شود، اولین چیزی که از سبد خانوارها حذف می شود، فرهنگ و هنر است که این جای تأسف دارد.

انتظامی با اشاره به اینکه رسانه ها و مطبوعات خودشان را باید با شرایط روز وفق بدهند، بیان کرد: یکی از ویژگی های عصر حاضر به روز شدن تمام ابزارهای رسانه ای است. در نتیجه تمام رسانه های جمعی دیگر باید خودشان را با آنها به روز کنند اگر نه محکوم به شکست هستند. درواقع شما این تعامل را در رسانه ای مثل تلویزیون و رادیو هم مشاهده می کنید؛ چرا که برنامه ای امروز موفق است که تعامل بیشتری را از طریق رسانه ها با مخاطب خود دارد.

معاون سابق امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به شروع فعالیت خود در مطبوعات و دوران ریاست علی لاریجانی به عنوان رئیس صدا و سیما، تصریح کرد: پیش از این در دوران ریاست آقای لاریجانی چون رقیبی برای صدا و سیما وجود نداشت، بیشترین نقدها بر سازمان این بود که رسانه ملی انحصاری عمل می کند، به همین خاطر مدیر آن زمان تصمیم گرفت تا در کنار روزنامه هایی که اکثرا سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کار می کردند، بخش فرهنگی و هنری به ویژه رادیو و تلویزیون را روی کار بیاورد، به همین دلیل ما روزنامه جام جم را با حضور دوستان حرفه ای در عرصه روزنامه نگاری تاسیس کردیم و با تعریفی اجتماعی به بیان خبرهای روز پرداختیم.

انتظامی شجاعت، روشنگری و کشف حقایق را از ویژگی های یک خبرنگار خوب دانست و گفت: فشارهای خبری وقتی ایجاد می شود که روزانه یک خبرنگار بارها مورد هجمه انتقادها قرار می گیرد. به همین دلیل است که می گویند خبرنگاری از مشاغل سخت محسوب می شود، البته باید توجه داشته باشیم روزنامه نگاری یا خبرنگاری هر دو زمانی شکل بهتری پیدا می کند که در سیستم کاری استاد و شاگردی باشد و هر روز اطلاعات ما افزایش پیدا کند.

در ادامه برنامه ارژنگ امیرفضلی که به عنوان نماینده مردم در برنامه «خندوانه» حضور دارد، از دغدغه و مشکلات خبرنگارها در بحث بیمه، پرداخت مزایا و ... گفت و از انتظامی پرسید: چرا انجمن صنفی خبرنگاران را تعطیل کردند؟ و برای خبرنگارها چرا جایگاه درست و منطقی تعریف نشده است؟

انتظامی با بیان اینکه بسته حمایتی وزارت ارشاد در حوزه مطبوعات به زودی منتشر می شود، اظهار کرد: یکی از افتخارات دولت آقای روحانی این است که پیش از این مجموعه کسانی که در حوزه خبری بیمه شده بودند، 5 هزار نفر بود و امروز که من با شما صحبت می کنم حدود 16 هزار نفر از خبرنگاران و فعالان رسانه ای ما بیمه شده اند.

پس از یک رفت و برگشت رسانه ای، جناب خان با ظاهری متفاوت و با بسته های سبزی در استودیو حاضر شد و گفت: در هر جایی که سبزی باشد، بازار خبر داغ است، زن و مرد هم ندارد. مهم این است که سبزی باشد، خبر خودش تولید می شود.

جناب خان در ادامه به تیراژ روزنامه ها اشاره کرد و از خبرنگارها پرسید، چرا بیان تیراژ روزنامه ها ناموسی است و هیچ کس آن را بیان نمی کند؟ مگر غیر از این است که ما باید به اطلاعات آزاد دسترسی داشته باشیم؟ پس چرا تیراژ روزنامه ها را بیان نمی کنند؟

جناب خان در ادامه برای اینکه حاشیه خبری درست کند، به جوان گفت: بیا برای اینکه برویم سرتیتر روزنامه ها در خندوانه قلیان بکشیم و ببینیم خبرنگارها برای ما چه تیتری می زنند؟ جوان پاسخ داد: من روز عادی هم این کار را نمی کنم؛ چرا باید در «خندوانه» این کار را انجام بدهم تا خبرنگارها تیتر منفی بزنند؟

پس از آن جوان از خبرنگارها تیترهای پیشنهادی را درباره قلیان کشیدن جناب خان و خودش پرسید و خبرنگاران تیترهایی مثل «جناب خان در مه»، «قلیویانه»، «الگو معتاد شد» و «دود رامبد در چشم جناب خان» را پیشنهاد دادند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو