گروه : اخبار ایران /

شناسه: 7388

30 فروردین 1403 08:11

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

توصیه‌هایی برای تغذیه زائران اربعین

یک دکترای تغذیه و رژیم درمانی از ضرورت رعایت نکات بهداشتی و تغذیه‌ای برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مختلف در بین زائران اربعین خبر داد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک؛ درباره مهمترین نکات بهداشتی که زائران اربعین باید رعایت کنند، اظهار کرد: در اماکن پرجمعیت برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف به ویژه عوارض عفونی، شستشو و ضد عفونی کردن دست‌ها اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به لزوم رعایت بهداشت فردی در پیاده‌روی زائران اربعین بیان کرد: زائران اربعین باید از ظروف یکبار مصرف استفاده کنند؛ این اشخاص همچنین بهتر است قاشق، چنگال، بشقاب و لیوان شخصی همراه خودشان داشته باشند تا در صورت در دسترس نبودن ظروف یکبار مصرف از این وسایل استفاده کنند.

8790428 108

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی افزود: زائران اربعین باید برای چند وعده غذاهای کنسرو شده همراه خودشان داشته باشند تا به هنگام ضرورت و در صورت دسترسی نداشتن به غذاهای گرم از آنها استفاده کنند.

وحید تأکید کرد: زائران اربعین باید غذاهای بین راهی را به شکل گرم استفاده کنند زیرا مصرف غذاهای سرد شده می‌تواند آنها را به بیماری‌های مختلف دچار کند.

وی تصریح کرد: غذاهایی مانند سوپ، آش و حلیم در صورتی که یک ساعت از پخت آن‌ها گذشته باشد، دیگر قابل مصرف نیستند زیرا این مواد غذایی به علت بافتی که دارند به شدت مستعد رشد انواع مختلف باکتری‌ها هستند.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی گفت: زائران اربعین باید از نگهداری مواد غذایی برای وعده‌های بعدی پرهیز و از مصرف غذاهای مانده حتی پس از گرم شدن خودداری کنند.

دور مصرف سبزی‌ها و سالاد را در پیاده‌روی اربعین خط بکشید
وحید اظهار کرد: زائران اربعین باید از مصرف سبزی‌ها و سالاد پرهیز کنند زیرا این مواد اغلب با دقت کافی شسته نمی‌شوند، بنابراین به شدت مستعد رشد انواع مختلف باکتری‌ها، انگل‌ها و اشکال غیر فعال و نابالغ آن‌ها هستند.

چه میوه‌هایی را در پیاده‌روی اربعین مصرف کنیم؟
وی بیان کرد: زائران اربعین می‌توانند میوه‌هایی را که به راحتی پوست آنها قابل جدا شدن است، مانند پرتقال و نارنگی را مصرف کنند؛ این افراد باید میوه‌هایی مانند سیب را که نمی‌توان پوست آنها را به راحتی جدا کرد حتی اگر شسته شده باشند، دوباره بشویند.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی افزود: همراه داشتن مواد شوینده و ضد عفونی کننده برای تمیز کردن دست‌ها و میوه‌ها در پیاده‌روی اربعین ضروری است، زائران اربعین همچنین باید ظروف غذاخوری را پس از مصرف غذا به خوبی بشویند.

وحید تأکید کرد: زائران اربعین باید از نوشیدن آب لوله‌کشی خودداری و به هنگام تشنگی از آب جوشیده شده یا معدنی استفاده کنند.

8790430 235

وی در باره نکاتی که مبتلایان به دیابت در پیاده‌روی اربعین باید رعایت کنند، تصریح کرد: مبتلایان به دیابت در معرض ابتلا به پای دیابتی و زخم شدن پاها هستند، بنابراین آنها باید کفش مناسب و جوراب‌های مخصوص بپوشند و پس از 2 تا سه ساعت پیاده‌روی کردن مدتی به پاهای خود استراحت، آنها را با پمادهای مخصوص ماساژ و دوباره به پیاده‌روی خود ادامه دهند .

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی گفت: مبتلایان به دیابت باید داروهای خود را در پیاده‌روی اربعین همراه داشته باشند و قند خونشان را هر 6 تا 8 ساعت با دستگاه اندازه‌گیری کنند، این افراد باید چند حبه قند یا مقداری شکلات همراه خود داشته باشند تا در صورت افت قند خون در طول پیاده‌روی از آنها استفاده کنند.

وحید اظهار کرد: افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون بالا و دیابت حاد هستند باید قبل از پیاده‌روی اربعین با پزشک خود مشورت تا در صورت صلاحدید پزشک در این مراسم شرکت کنند.

وی بیان کرد: زائران اربعین در طول پیاده‌روی باید آب زیاد بنوشند تا دچار دهیدراته شدن (کم‌‌ آبی) نشوند؛ آنها باید به ازای هر 30 دقیقه پیاده‌روی نیم لیتر آب بنوشند.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی افزود: زائران اربعین برای جلوگیری از خستگی در طول پیاده‌روی و بازیابی دوباره انرژی باید در یک لیتر آب یک قاشق مرباخوری شکر و یک دهم مرباخوری نمک بریزند سپس این محلول را میل کنند؛ نوشیدن این محلول نقشی مؤثر در بازیابی مواد معدنی و ریزمغذی‌های از دست رفته از طریق تعریق دارد و از دهیدراته شدن افراد جلوگیری می‌کند.

مهمترین علائم دهیدراته شدن بدن
وحید درباره مهمترین علائم دهیدراته شدن بدن تأکید کرد: از علائم دهیدراته شدن بدن می‌توان به احساس کرختی، گیجی، نداشتن تمرکز و افزایش گرمای بدن اشاره کرد، بنابراین زائران اربعین با مشاهده این علائم باید بلافاصله به تیم‌های درمانی و پزشکی مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: افرادی که سابقه افت فشارخون دارند، زیاد تعریق می‌کنند یا زود خسته می‌شوند باید در پیاده‌روی اربعین چند بسته ORS همراه خود داشته باشند تا در صورت نیاز یک بسته ORS را در نیم لیتر آب حل و آن را میل کنند.

8790429 492

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی گفت: همراه داشتن 2 تا سه عدد کنسرو، 2 تا 3 بسته کوچک بیسکوییت و مقداری از مغزها و آجیل‌ها در پیاده‌روی اربعین ضروری است؛ مغزها و آجیل‌ها به علت اینکه حاوی مواد معدنی مانند منیزیم، زینک و آهن هستند نقشی مؤثر در حفظ استقامت زائران اربعین دارند.

وحید اظهار کرد: نوشیدن چای به علت داشتن کافئین به رفع خستگی زائران اربعین در طول پیاده‌روی کمک می‌کند، زائران اربعین باید همه انواع مختلف کنسروها به ویژه آنهایی که حاوی گوشت هستند مانند تن ماهی یا کنسرو مرغ را قبل از استفاده کردن 20 دقیقه بجوشانند؛ همچنین آنها باید از مصرف کنسروهایی که قوطی آنها برآمده است یا بوی نامطبوعی حتی پس از جوشیدن دارند، پرهیز کنند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو