گروه : دانستنی ها /

شناسه: 5139

09 فروردین 1403 20:43

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

سرطان روده بزرگ چگونه ایجادمی شود؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سرطان روده بزرگ در اثر کم تحرکی‌، مصرف مواد پر کالری و زمینه‌های خانوادگی بروز می‌کند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد موسوی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه افراد در سنین‌ میانسالی‌ و کهنسالی‌ بیشتر مبتلا به سرطان کولون‌ (روده بزرگ) می‌شوند، اظهار کرد: علائم این عارضه به وسیله تیم پزشکی مانند درد شکم در افراد دیده می‌شود و همچنین‌ بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ‌ اجابت‌ مزاجشان‌ تغییر‌ کرده است و گاهی در مراحل‌ پیشرفته این بیماری‌ فرد چند روز دچار درد شکم و تغییر مزاج می‌شود.

موسوی عنوان کرد: بیشتر سرطان‌های کولون‌ انفرادی بوده و جنبه ارثی و ژنتیکی‌ ندارد اما برخی از این نوع سرطان‌ها فامیلی‌ بوده و سابقه بروز این عارضه در دیگر اعضای خانواده‌ دیده شده است اما به طور کلی اکثر افرادی که مبتلا به سرطان روده بزرگ می‌شوند جنبه ارثی نداشته و در میانسالی و همچنین در کهنسالی‌ دچار این عارضه می‌شوند.
بروز سرطان‌های ژنتیکی در سنین پایین

وی با بیان اینکه سرطان‌های ارثی و فامیلی بیشتر در سنین پایین‌تر بروز پیدا می‌کند، افزود: هنگامی که سرطان جنبه فامیلی و ژنتیکی دارد بیشتر در سنین‌ پایین‌تر‌ بروز می‌یابد و این افراد نیاز مبرم به مشاوره ژنتیکی دارند و همچنین دیگر اعضای خانواده نیز برای پیشگیری از این بیماری باید چکاب‌ شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: سرطان کولون‌ در اثر کم تحرکی‌، مصرف مواد پر کالری‌، استفاده زیاد از گوشت، مصرف کم سبزیجات و فیبر‌ و زمینه‌های خانوادگی بروز می‌کند و این عارضه ارتباط مستقیمی با چاقی و مصرف مواد غذایی چرب‌ و ورزش نامنظم دارد.

 وی با اشاره به اینکه افراد در مراحل مختلف سرطان کولون‌ به پزشکان مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: هنگامی که غربالگری این بیماری انجام می‌شود مرگ و میر ناشی از آن کمتر شده به طوریکه در افرادی که در مراحل ابتدایی این بیماری تشخیص‌ داده می‌شود، جراحی‌ و شیمی‌درمانی‌ و همچنین رادیوتراپی‌ منجر به بهبودی کامل این عارضه و افزایش طول عمر می‌شود و همچنین افرادی که در مراحل ابتدایی بیماری به پزشکان مراجعه می‌کنند شانس بهبودی در آنها در فرکانس بالاتری‌ وجود دارد.

موسوی اظهار کرد: افرادی که متأسفانه در مراحل پیشرفته بیماری سرطان کولون‌ به ما مراجعه می‌کنند به دلیل آنکه سلول‌های سرطانی از جداره‌ روده و بافت‌های اطراف‌ عبور کرده و به کبد، ریه، استخوان و همچنین مغز رسیده و اعضای بدن را درگیر کرده،  بهبودی کامل برای این بیماران میسر‌ نبوده و این افراد درمان می‌شوند تا علائمشان‌ بهبود یابد و طول عمر آنها بدون آنکه بهبودی کامل صورت بگیرد افزایش نسبی‌ داشته باشد.

وی با بیان اینکه بروز سرطان کولون‌ یک هشدار جدی محسوب می‌شود تا افراد بیشتر مواظب خود بوده و به علائم هشداردهنده‌ توجه کنند، تصریح کرد: افراد بالای 50 سال باید سالیانه یک آزمایش مدفوع‌ برای خون منفی‌ داشته باشند و یا بعد از 50 سال دیگر تست شورت‌ تلسکوپی‌ بشوند که این کار باعث  تشخیص بیماری کولون‌ در مراحل ابتدایی می‌شود.

موسوی‌ با بیان اینکه با انجام تست شورت‌ تلسکوپی‌ پلیپ‌های سرطانی در روده دیده می‌شوند، افزود: با برداشتن پلیپ‌ها از سطح روده شانس سرطانی شدن آنها از بین می‌رود و علائمی مانند فقر آهن، کم‌خونی و درد شکم یک هشدار جدی برای بروز سرطان روده بزرگ‌ محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: پزشکان تمایل دارند تا بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهند که نیازی به درمان‌های جانبی بعد از جراحی‌ وجود نداشته‌ و شانس بهبودی‌ کامل‌ افزایش یابد‌.

موسوی گفت: توصیه می‌کنم که افراد مراقب سلامتی خود باشند، به علائم بروز سرطان کولون‌ توجه کنند و از تست‌های اسکر‌ینی سود ببرند تا زمینه‌ برای بروز سرطان روده بزرگ مهیا نشود.

 وی یادآور شد: افراد باید از مصرف زیاد گوشت قرمز‌ و کم تحرکی‌ بپرهیزند‌ تا شرایط برای ایجاد سرطان‌های روده بزرگ مهیا نشود.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو