گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 5727

01 اردیبهشت 1403 11:19

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

منافقين، جعبه سياه اغتشاشات/ دو روايت متفاوت از سعدآباد و اليزه

در جريان گفت‌وگوی حسن روحانی با ماکرون رئيس جمهور فرانسه، روحاني با اشاره به نقش منافقين در آشوب هاي اخير از دولت فرانسه به دليل پناه دادن به منافقين در خاك فرانسه انتقاد كرد.

به گزارش قابوس نامه در اين ميان، سعد آباد و اليزه دو منظر متفاوتي از اين تماس تلفني را روايت كردند. به گزارش سايت اطلاع رساني رياست جمهوري ايران، روحانی با انتقاد از اینكه منافقين در پاریس پایگاه دارند و مردم را تحریك و ترغیب به خشونت میكند گفت: «از دولت فرانسه انتظار داریم در راستای مبارزه با تروریزم و خشونت، به وظیفه قانونی خود در قبال این گروهك تروریستی عمل كند.»

اما اليزه از منظر ديگري اين تماس تلفني را روايت مي كند كه گويا در سايت اطلاع رساني رياست جمهوري ايران ـعمداً يا سهواً ـ از قلم افتاده است!

در بيانيه كاخ اليزه آمده است كه ماكرون در اين تماس تلفني از «شمار قربانيان اعتراضات اخير» ابراز نگراني كرد. بيانيه اليزه مي افزايد كه ماكرون از روحاني خواسته است تا به «آزادي هاي اساسي بويژه آزادي بيان و برگزاري تجمعات» احترام بگذارد.

بر كسي پوشيده نيست كه منافقين و عواملي داخلي آنها در جريان اغتشاشات اخير نقش خط شكن را بازي مي كردند. صحت اين مدعي چندان غريب و كامپلكس نيست. از يك طرف، شعارهاي ساختار شكنانه اي بود كه بعد از روز اول اغتشاشات سر داده شد و به ساير شهرها نيز سرايت كرد و از طرف ديگر مواضع ترامپ رئيس جمهور امريكا بود كه دست از كار كشيد و سخت مشغول توئيت كردن براي حمايت از اغتشاشگران بود. نه تنها ترامپ، بلكه هيات حاكمه امريكا و نهادهاي بين المللي امريكا نيز كه دوستدار «آزادي» براي مردم ايران بودند وارد صحنه شدند.

طنز روزگار را مي بينيد؛ مي گويند هم چوب را خورد و هم پياز را. دولت دوازدهم با دادن امتيازهاي كلان به شركت هاي فرانسوي، توتال، پژو، رنو و سیتروئن آنها را از ورشكستگي نجات داد. در همراستايي با امريكا، خواهان افزايش تحريم ها بر روي صنعت دفاعي موشكي ايران شد.

حال، اين اقدام ماكرون نيز چندان دور از انتظار نبود. ماكرون در تماس تلفني با روحاني، اعلام كرد كه سفر ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه به تهران لغو كرده است. بعد از حمايت ماكرون از اغتشاشات، لغو سفر وزير خارجه فرانسه به تهران نيز ناز شست و چراغ سبزي است كه فرانسه به منافقين داده است.

حال، جعبه سياه اغتشاشات رمزگشايي شده است. چراغ سبز پاريس به منافقين، اغتشاشات را در سراسر شهرهاي ايران شعله ور كرد. چنانچه ماكرون بر اين عقيده باشد كه همراستايي با امريكا در مسائل داخلي ايران به فرجام مورد نظر امريكا راه خواهد برد بايد گفت كه اين، خوانش غلطي از وضعيت ايران است.

عقل و منطق حكم مي كند كه چنانچه كج خلقي هاي فرانسه استمرار يابد، دولت دوازدهم بايستي تمهيداتي را در روابط دوجانبه و سياست خارجي در اين خصوص اتخاذ كند وگرنه، مصداق «هم از توبره و هم از آخور» خوردن است.

به قلم ؛ علی صفاری

 

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو