گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 6856

10 فروردین 1403 18:26

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان : 50 درصد مرگ و میر استان ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: همچنین هشت هزار و 892 شهروند گلستانی درسال گذشته  فوت کرده اند که 50 درصد این مرگ ها ناشی از بیماری های قلبی و عروقی بوده که عموما به دلیل کم تحرکی و رژیم غذایی نامناسب است.

به گزارش قابوس نامه، دکتر عبدالرضا فاضل در اولین مجمع سلامت شهرستان گنبدکاووس، با ابراز تاسف از میانگین آمار فوت در سوانح رانندگی استان نیز تصریح کرد: در گلستان میانگین این آمار 20 درصد می باشد در حالی که این درصد در میانگین کشوری تنها 2 و نیم درصد است.

فاصل ادامه داد: سال گذشته در استان گلستان 16 هزار سانحه رانندگی منجر به انتقال مصدوم به بیمارستان و فوت 400 نفر از مصدومان شده است که از این تعداد 74 نفر در محل حادثه، 64 نفر در حین انتقال به بیمارستان و مابقی در بیمارستان جان باخته اند که برای پیشگیری نیازمند فرهنگ سازی در حوزه رانندگی و رژیم غذایی و در کل خودمراقبتی است.

انجام 860 هزار مراقبت بهداشتی و درمانی از مادران باردار و کودکان

وی گفت: از سوی مراکز بهداشتی و درمانی دولتی این استان در سال گذشته، 860 هزار مراقبت بهداشتی و درمانی از 43 هزار مادر باردار و کودک متولد شده انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان طبق این آمار اظهار کرد: هر مادر باردار و کودک متولد شده در طول دوره مراقبتی 10 بار مورد معاینه و مراقبت بهداشتی قرار می گیرند.

تنها 25 درصد حوزه سلامت عمومی برعهده بهداشت و درمان کشور

دکتر فاضل  با اشاره به جلب مشارکت دیگر ادارات و نهادها و مردم در انجام فعالیت های حوزه سلامت عمومی و ارتقای آن به عنوان هدف تشکیل مجمع سلامت در شهرستان و استان، اذعان کرد: وی افزود: تنها 25 درصد حوزه سلامت عمومی برعهده بهداشت و درمان کشور است و 75 درصد دیگر با همکاری دیگر ادارات و نهادها، مردم، خیرین و رسانه ها  و فرهنگ سازی و اجرای برنامه در حوزه های مختلف قابل اجراست.

در اولین جلسه مجمع سلامت شهرستان همچنین از سوی فرمانده ویژه و امام جمعه اهل تشیع و اهل سنت برخی انتظارات از استان مطرح شد.

دانشکده علوم پزشکی در گنبدکاووس مطالبه جدی مردم و مسئولین

در این نشست عبدالقدیر کریمی فرماندار ویژه گنبد گفت: راه اندازی دانشکده علوم پزشکی در گنبدکاووس را یک مطالبه جدی از سوی مردم و مسئولین شهرستان عنوان کرد و حجت الاسلام ترابی امام جمعه گنبدکاووس نیز خواستار رعایت عدالت در توزیع امکانات و آموزش در حوزه سلامت استان شد.

آخوند مدد هوشمند امام جمعه اینچه برون نیز از مسئولین استانی خواست تا ضمن شبانه روزی کردن درمانگاهها در منطقه مرزی کرند ، اورژانس  توسعه درمانگاهها و مراکز بهداشت متناسب با جایگاه شهرستان گنبدکاووس ضروری است. روستای دماغ را راه اندازی کنن و جدی تر به مبارزه با بیماری سالک به ویژه در مناطق مرزی بپردازند.

علی محمد چوپانی رئیس اتاق بازگانی استان نیز ضمن اعلام آمادگی خیرین شهرستان برای ساخت مرکز جامع سرطان خواستار حمایت استانی و ملی در این زمینه شد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو