گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 7262

10 فروردین 1403 15:01

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

استاندار گلستان: اتاق فکر ثبت جهانی فرش ترکمن در گلستان تشکیل می‌شود

استاندار گلستان با اشاره به اینکه برای ثبت جهانی فرش ترکمن اتاق فکر در استان تشکیل می‌شود، اظهار کرد: شهرستان گنبدکاووس قابلیت جهانی شدن در زمینه فرش ترکمن را دارد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از خبرگزاری تسنیم ، به نقل از روابط عمومی استانداری گلستان، سید مناف هاشمی در نشست بررسی وضعیت، اقدامات و مشکلات پروژه های محوری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار داشت: فرش در زندگی ترکمن‌های گلستان نقش مهمی دارد و آنها به نوعی با فرش زندگی می‌کنند که باید از اثر مشهور این قوم حمایت شود.

وی از مسئولین استان و شهرستان گنبد خواست که جهت ثبت جهانی این هنر اصیل استان و شهرستان گنبد کاووس حمایت ویژه کنند تا این شهرستان بعنوان موزه فرش ترکمن ثبت جهانی شود.

استاندار گلستان در ادامه با بیان اینکه موزه بزرگ استان و شمال کشور در گنبدکاووس در حال احداث است، یاد آور شد: برای این پروژه مبلغ 508 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی و 326 میلیون تومان هم اعتبار ملی در 2 سال گذشته در نظر گرفته شده است.

هاشمی حفاظت، مرمت و ساماندهی میل گنبد را یکی از ضروریات این شهرستان عنوان کرد و افزود: در سال گذشته مبلغ یک میلیارد و 180 میلیون تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده که به همکاری دیگر دستگاه‌ها هرچه سریع‌تر مشکلات آن برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از مطرح شدن پروژه ها در استان ، باید معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان توجیه باشند، گفت: با تائید و تصویب این دو نهاد اعتبارات ملی و استانی برای پروژه‌های مرتبط ابلاغ خواهد شد.

همچنین در این جلسه مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان گلستان گفت: در نوزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی اصفهان که در مجموعه جهانی کاخ چهلستون اصفهان برپا شده است، تعداد 100 غرفه از 30 استان کشور صنایع دستی خود را عرضه می‌کنند که از این تعداد، 36 غرفه به شهرهای جهانی ایران در زمینه صنایع دستی از جمله اصفهان، مشهد، شیراز و مریوان اختصاص دارد.

ابراهیم کریمی خاطرنشان کرد: با توجه به بازدید مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از غرفه شهر ملی فرش ترکمن در سی‌امین نمایشگاه صنایع دستی تهران و کیفیت این غرفه و همچنین استقبال و توجه بازدید کنندگان و مسئولین سازمانی؛ غرفه شهر ملی فرش ترکمن مورد توجه ویژه آقای مونسان قرار گرفت و ایشان خواستار شد غرفه شهر ملی فرش ترکمن از استان گلستان در نمایشگاه ملی صنایع دستی اصفهان که شهرهای جهانی در آن حضور دارند شرکت نماید.

وی افزود: در همین راستا استان گلستان با 5 غرفه که شامل شهر ملی فرش ترکمن شهرستان گنبد کاووس، چاپ سنتی باتیک، سراجی سنتی، صنایع دستی ترکمن و البسه سنتی ترکمن است در این نمایشگاه حضور یافتند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو