گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 7841

10 فروردین 1403 00:12

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان مطرح شد؛ روستاهای پایین دست سد گلستان و بوستان در معرض خطر سرریزآب سدها

روستاهای پایین دست سدهای گلستان و بوستان درمعرض خطر سرریزآب سدها قرار دارد و استاندار گلستان دستور تخلیه روستاها را صادر کرد.

به گزارش قابوس نامه، در نشستی با اعضای مدیریت بحران استان در شهرستان گنبدکاووس ضمن اعلام این هبرهمچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان از رسیدن سرریز سد گلستان به 420 مترمکعب در ثانیه خبر داد.

علی نظری با اشاره به ظرفیت های سد های گلستان و بوستان تصریح کرد: ظرفیت سد گلستان 48 میلیون متر مکعب ایت ولی در حال حاضر 74 میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد و سد بوستان نیز با ظرفیت 35 میلیون متر مکعب ، 37 متر مکعب ذخیره آب دارد که در حال تخلیه از طریق گرگانرود که در حال حاضر از 300 متر مکعب به 650 متر مکعب آب در ثانیه رسیده، هستیم.

وی همچنین گفت: طغیان رودخانه های خرمارود آزادشهر ، چهل چای و نرماب مینودشت به میزان 230 متر مکعب در ثانیه به سمت گنبد است و احتمال آبگرفتگی شهر گنبد وجود دارد .

در این جلسه همچنین استاندار گلستان دستور ایجاد 10 شکاف برای پخش سیلاب در مسیر سد گلستان که تنها چند ساعت تا ورود حجم خروجی آب سد به گنبد مانده است را داد که با پیشنهاد معاون عمرانی استاندار تعداد شکاف ها به 20 شکاف افزایش یافت.

از دیگر مصوبات این جلسه دستور تخریب بخشی از راههای روستایی برای هدایت آب از مسیر حرکت به شهر در صورت لزوم از سوی سید مناف هاشمی بود.

استاندار گلستان با اشاره به وضعیت بحرانی و محود بودن وقت و انتخاب ها اذعان کرد:مجبوریم بین زمین های کشاورزی و شهر یکی را انتخاب کنیم و علی رغم هماهنگی انجام شده با استاندار خراسان شمالی برای کاهش حجم ورودی آب از سد شیرین دره به استان ، تاکیدات و پیگیری های لازم انجام شود.

هاشمی همچنین گفت: تاکنون سپاه نینوا و لشکر 30 گرگان با تمام تجهیزات برای کمک‌رسانی وارد میدان شده اند و نیاز است از بسیج نیروهای مردمی برای امدادرسانی استفاده کرد.

وی با اشاره به اهمیت نجات جان مردم در این شرایط بحرانی گفت: با نظر آب منطقه ای و استفاده از ظرفیت و اطلاعات مردم بومی باید آبها به گونه‌ای هدایت شود که وارد دشت و یا اراضی کشاورزی شده و کمترین خسارت را در حوزه مناطق شهری و روستایی داشته باشیم.

در نشست اعضای مدیریت بحران استان همچنین انتقال و هدایت آب از سد قدیمی ماسال کوب نیز از سوی شهردار گنبدکاووس پیشنهاد شد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو