گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 8038

09 فروردین 1403 21:19

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

مدیر تربیت بدنی دانشگاه گنبدکاووس: 90 درصد تیمهای ورزشی دانشگاه گنبدکاووس به کسب مقام نایل شدند

مدیر تربیت بدنی دانشگاه گنبد کاووس گفت: در سال گذشته 90 درصد از تیمهای اعزامی این دانشگاه موفق به کسب مقام در مسابقات شدند.

به گزارش قابوس نامه، حمیدرضا قزلسفلو اظهار داشت:  کسب مدال طلای اولین دوره مسابقات ووشو قهرمانی دانشجویان کشور و دریافت سهمیه ورود به تیم ملی ووشوی دانشجویان کشور در شرایطی که این دانشگاه تنها در یک وزن در این مسابقات حاضر شده بود از جمله افتخارات ورزشی دانشگاه گنبد کاووس است.

وی ادامه داد: کسب مقام قهرمانی در مسابقات بسکتبال دانشگاههای استان گلستان، کسب مقام دوم در مسابقات فوتسال، کسب مقام سوم در مسابقات والیبال سه نفره پسران در مسابقات دانشگاههای منطقه 2 و قهرمانی تیم هفت سنگ دختران در جشنواره ورزشهای همگانی دانشگاههای استان گلستان از دیگر افتخارات ورزشی دانشگاه گنبد کاووس در سال گذشته است.

وی میزان مشارکت و عناوین به دست آمده در مسابقات ورزشی را از جمله ملاک های وزارت علوم در تخصیص بودجه به دانشگاهها عنوان کرد و یادآور شد: کسب مقام در مسابقات استانی، منطقه ای و کشوری به این معناست که این دانشگاه برای حفظ شرایط فعلی و ارتقا و توسعه امکانات ورزشی نیاز به توجه و بودجه بیشتر در این بخش دارد.

 قزلسفلو همچنین به حضور چشمگیر دانشجویان دختر در مسابقات ورزشی اشاره و تصریح کرد: در تمام رشته هایی که امکان حضور بانوان وجود داشت این دانشگاه با حداکثر تعداد ممکن در مسابقات حاضر شد و ثمره آن نیز موفقیت ها و مدالهایی بود که توسط دختران دانشجو در مسابقات مختلف به دست آمد.

وی به قراردادهای منعقده با مربیان خانم در رشته های مختلف ورزشهای قهرمانی اشاره کرد و گفت: در رشته دو و میدانی و ایروبیک با مربیان تراز اول و نامدار کشور قرارداد منعقد شده و در رشته فوتسال نیز از حضور نایب رییس هیأت فوتسال استان بهره میبریم.

مدیر تربیت بدنی دانشگاه گنبد کاووس در ادامه با بیان اینکه غالب ورزشکاران رشته های قهرمانی از دانشجویان غیر از رشته تربیت بدنی هستند اظهار داشت: اگرچه انتظار ما این است که شاکله اصلی تیم های ورزشی دانشگاه از دانشجویان تربیت بدنی باشند اما در حال حاضر تنها 30 تا 35 درصد تیم ها را دانشجویان این رشته تشکیل می دهند.

به گفته  قزلسفلو این در حالی است که در سایر دانشگاههای کشور این نسبت حدود 70 درصد است.

وی یادآور شد: در برخی رشته های ورزشی مانند والیبال، بسکتبال یا شنا که آشنایی با مهارتهای پیچیده ورزشی تعیین کننده است مشارکت دانشجویان تربیت بدنی زیاد و در رشته هایی مانند فوتبال و فوتسال که فراگیری بیشتری دارد مشارکت دانشجویان این رشته کمتر است.

وی با اشاره به برخی دلایل این امر تصریح کرد: سیاست دانشگاههای تراز اول برای جذب دانشجویان ورزشکار در ایجاد چنین فضایی بسیار تعیین کننده است به طوری که جذب دانشجویانی که ورزش قهرمانی را به صورت حرفه ای دنبال می کنند در اولویت سیاستهای منشور فرهنگی و ورزشی این دانشگاهها قرار دارد.

به گفته وی اتخاذ چنین سیاستی اگرچه از سویی موجبات ارتقای سطح مسابقات ورزشی دانشجویان کشور را فراهم می آورد اما در بسیاری موارد هم باعث ایجاد سرخوردگی در دانشجویانی می شود که به عنوان ورزشکار حرفه ای فعالیت نمی کنند.

حمیدرضا قزلسفلو ادامه داد: در همین راستا در جلسه ی مدیران تربیت بدنی منطقه 2 پیشنهاد کردم به منظور ارتقای سطح مشارکت خانواده دانشگاههای دولتی در تورنمنت های ورزشی، ضمن ارائه تعریفی مشخص برای ورزش قهرمانی، از حضور دانشجویانی که دارای کارت ورزش حرفه ای بوده و در لیگهای معتبر داخلی مشغول فعالیت هستند ممانعت به عمل آید تا تیم ها و دانشجویان حاضر در مسابقات دانشگاهی در سطح یکسانی از توانمندی مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی گفت: به نظر می رسد در صورت ادامه شرایط فعلی تحقق بسیاری از اهدافی که در چارچوب ورزش دنبال می شود نظیر دستیابی به سلامت روح و جسم، تقویت انگیزه، تقویت روحیه پهلوانی و افزایش روحیه مشارکت و تمرین کار گروهی به دست فراموشی سپرده شده و رقابت ها صرفاً برای کسب عنوان و مقام صورت می گیرد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو