گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 8244

10 فروردین 1403 20:16

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

تجلی نابرابری آموزشی در نتایج کنکور/ یادداشت

با اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری سال ۱۳۹۸ و اعلام نفرات برتر سوالی که ذهن خیلی ها را درگیر خود کرده است این است که این نفرات برتر متعلق به کدام شهرها هستند و در چه مدارسی درس میخوانند؟

به گزارش قابوس نامه، در حالی که تهران حدود 17 درصد جمعیت کشور را تشکیل داده است، 50 درصد نفرات برتر کنکور تهرانی هستند و اغلب رتبه‌های برتر دیگر نیز متعلق به کلانشهرها است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره به خبرنگاران گفته است: امروز عدالت آموزشی به شدت زیر سوال است. بخش عمده رتبه‌های برتر کنکور متعلق به مدارس خاص چون سمپاد، شاهد، نمونه دولتی، غیردولتی یا هیئت امنایی هستند. پس جایگاه مدراس دولتی کجاست؟

وی افزود، در میان ۴۰ نفر اول کنکور سراسری، ۱۹ دانش آموز اهل تهران‌اند که ۶۶ درصدشان در مدارس غیردولتی و نمونه دولتی و ۳۳ درصد در مدارس سمپاد درس خوانده‌اند. همچنین بیش از ۹۰ درصد نفرات برتر شهرستان‌ها، سمپادی بوده‌اند!

با بررسی رتبه های زیر ۱۰۰۰ دانش آموزان گنبدی متوجه این موضوع می شویم که رتبه های برتر کنکور این شهرستان نیز عموما در مدارس خاص از جمله شهید بهشتی(تیزهوشان پسرانه)، فرزانگان( تیز هوشانِ  دخترانه)،بقیه الله(نمونه دولتی پسران)، بصیرت(نمونه دولتی دختران)،مدارس فراغی و صدیقه کبری(هیئت امنایی) تحصیل کرده اند که سهم مدارس عادی دولتی در این آمار بسیار ناچیز می باشد.
خصوصی سازی مدارس و تجمع امکانات، معلمان و دانش آموزان برتر در این مدارس خاص می تواند از جمله دلایل این اتفاق باشد.

البته تمرکز توجه به مدارس خاص با توجه به هزینه های بالا را نمی توان نادیده گرفت و این یک هشدار به حساب می آید که قطعا برخی دانش آموزان دارای استعداد به دلیل نبود امکان ورود به مدارس خاص در مسیر درست آموزشی متناسب با ظرفیت و استعداد خود قرار نگیرند و این مسئله با عدالت آموزشی مغایرت دارد.

ذوب شدن دانش آموزان در مسائل مرتبط با کنکور آن هم از سالهای ابتدایی متوسطه اول وحذف برنامه های پرورشی خاص و تعیین کننده در زندگی و حتی آینده شغلی داشن آموزان از دیگر مشکلات آموزشی در کنار این تفاوت طبقاتی آموزش است که لزوم بازنگری در رویکرد چندین سالۀ آموزش و پروش را یادآور می شود.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو