طراحی سایت
دوشنبه 5 تير 1396.
تاریخ شمسی :
الإثنين 2 شوال 1438.
تاریخ قمری :
Jun 26 2017.
تاریخ میلادی :

بعضی عقلانیّت را در این می‌دانند و می‌گویند که «چالش با قدرت‌ها هزینه دارد» -[البتّه] اشتباه می‌کنند- بله، چالش هزینه دارد، امّا سازش هم هزینه دارد. ... چالش اگر عقلائی باشد، چالش اگر منطبق با منطق باشد، اگر با اعتمادبه‌نفس باشد، هزینه‌اش بمراتب کمتر از هزینه‌ی سازش است. (رهبر معظم انقلاب، ۱۴/۰۳/۱۳۹۶)

در دوران جاهلیت ربا پیمان رسمی و دامن فروشی یک تجارت رسمی بود، حضرت خدیجه(س) بر هر دو را خط بطلان کشید. درحالی که با ربا می توانست پادشاهی کند. ایشان ربا را تحریم کرده و اقتصاد را عوض کرد.

نفس روزه‌ ماه رمضان است که یک زمینه‌ روحانیت و نورانیت، برای روزه‌دار می‌باشد و او را برای کسب فیوضات الهی، آماده می‌کند.

هنگامی که زینب علیهاالسلام ، این ریحانه علی و فاطمه علیهماالسلام چشم بر این جهان فانی گشود، رسول خدا صلی الله علیه و آله در سفر بود. صبر کردند تا پیامبر باز گردد و چون نام حسن وحسین، نام این کودک را نیز از ملکوت بیاورد.

زنان ایرانی هرگز ادعای "سازمان زنان ایران" را در حمایت از زنان جدی نگرفتند چرا که محرومیت زنان با حجاب از بسیاری از مشاغل و نیز محدودیت آنها برای تحصیل، هرگز از سوی سازمان زنان و ریاست عالیه آن یعنی اشرف پهلوی مورد اعتراض قرار نگرفت، بلکه به دیده تمسخر و جمود نگریسته می‌شد.

کشاورزی متمرکز و گسترده اشکالی از کشاورزی هستند که بر روی دو مفهوم بسیار متمایز و منحصر به فرد کار می کنند و هر کدام یک سری مزایا و معایب خودشان را دارند. در مقاله‌ی زیر، ما شما را وارد توضیحات جزئی هر دو این اشکال خواهیم کرد و در نتیجه تفاوت بین این دو روش را مشخص خواهیم کرد.

یکی ازمسائلی که میتوان از طریق آن وجود مقدس امام زمان (عج) را به اثبات رساند ماجرای شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری (ع)واتفاقات همراه آن است همانطور که میدانیم و از روایت ها و حکایت های تاریخی به روشنی به دست می آید, سال ها پیش از آن که هشتم ربیع الاول سال260 هجری فرا رسد, پیشوایان معصوم و به ویژه واپسین فرستاده خداوند, پیامبر خاتم,(ص) امامت آخرین حجّت الهی, حضرت مهدی(عج) را نوید داده بودند.

در تقویم، هفتم ماه صفر روز میلاد امام موسی کاظم (علیه السلام) اعلام شده است در صورتی که این تاریخ طبق قول صحیح مصادف با شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) می باشد.

ماه صفر به نحوست معروف و مشهور است. برای رفع این نحوست هیچ چیزی بهتر از صدقه دادن و اعیه و استعاذات وارد نشده است.کسی که مایل است از بلاهای نازله در این ماه محفوظ بماند این اعمال را انجام دهد.

وقتی حضرت امام خمینی (ره) فرمان تشکیل جهـاد سـازنـدگـی را صادر فرمود، موجی عظیم ، جامعه را تحت تأثیر خود قرار داد. جهاد سازندگی گام های آغازین را با کمک به روستاییان استوار نمود و فعالیتش را از سازندگی و بهسازی کشور شروع کرد.

یکی از این روزها، نهم ذیحجّه یعنی روز عرفه است که می توان آن را روز دعا و نیایش نام نهاد. مخصوصا برای کسانی که توفیق تشرّف به حج و حضور در صحرای عرفات را پیدا کرده اند.

در زمان امام باقر (ع) با توجه به فرصت ایجاد شده و کمتر شدن فشار و کنترل از سوی حاکمیت، زمینه برای ظهور و بروز عقاید و افکار مختلف به وجود آمد.

ارتباط نزدیک و روزانه با اعضای خانواده, دوستان و اطرافیان مهمترین دلیلی است که باعث می شود مردم جهان در شبکه های اجتماعی حضور یابند

با تحقق و تفحص در قوانین حجاب ادیان الهی و حتی آیین های جهانی به این نتیجه می رسیم که اسلام واضع قانون حجاب نیست، بلکه آنان را قانونمند کرده و به صورتی متعادل که با روحیه زن سازگار مسیحیت نه تنها حجاب را واجب دانسته، بلکه کوشیده عفاف درونی را پشتوانه حجاب بیرونی قرار دهد.به گزارش قابوس نامه؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، استاد مطهری بیان داشته اند، بهتر است به جای کلمه حجاب از واژه پوشش استفاده کنیم، چون حجاب به معنای پرده است. پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپزدازد و متناسب با فرهنگ اسلامی خود گام بردارد. بنابراین پوشش، حفاظ وقار، شخصیت، کرامت، اصالت و عظمت زن و حافظ زیبایی و منافع او برای شوهر است. از سویی پوشش در اسلام مصونیت است نه محدودیت.

                                                در مخزن شرف، گهری جز حجاب نیست                 شمشیر دیده را سپری جز حجاب نیست

زن تا زمانی که در غنچه حجاب است، هیچ کس هوس چیدن آن را نمی کند. اما همین که این حجاب کنار رفت و این غنچه باز شد آن را خواهند چید و پس از چند روز که پژمرده و پرپر شد به کناری خواهند افکند.

خداوند در آیه 59 سوره احزاب می فرماید:« ای پیامبر! به زنان امتت بگو خود را بپوشانند تا به عفاف و حرمت شناخته شوند تا از جسارت و تعرض هوسرانان آزار نکشند.

اسلام لباس را هدیه الهی معرفی نموده است و بدون شک، پوشش زن در برابر مردان بیگانه یکی از ضروریات دین مبین اسلام است. در قرآن آمده حجاب دست کم به سه نیاز اساسی انسان پاسخ می گوید: حفاظت از سرما و گرما، حفظ عفت و شرم، آراستگی، زیبایی و وقار انسانی. بنابراین میل به پوشش در همه جوامع و در همه شرایط و برای همه اقشار به صورت ذاتی وجود دارد. البته گاهی کارکرد سوم حجاب آراستگی، انسان را از مسیر الهی اش دور کرده و به بیراهه کشانده است. آنچه مسلم است پوشش باعث زیبایی و جمال زن است و از استثمار زن جلوگیری می کند و باعث مصونیت او می شود. حضرت علی علیه السلام می فرماید« پوشیدگی زن به حالش بهتر است و زیبایی اش را پایدارتر می سازد.» رسول خدا (ص) فرموده اند:« برای زن سزاوار نیست که هنگام بیرون رفتن از خانه اش، لباسش را جمع و فشرده کند.» بنابراین حجاب، کمال و وقار زن بوده و نشانگر ارزش واصالت وی می باشد و خداوند پاداش عظیم و بیکران را برای زنان تقوا پیشه و پاکدامن مقرر داشته است.

لزوم پوشیدگی زن در اسلام بر اساس شش دلیل قطعی قابل اثبات است که هر یک به تنهایی برای اثبات ضرورت حجاب کافی است که عبارتند از: قرآن کریم، روایات شریفه، سیره اهل بیت، براهین عقلی، فطرت و طبیعت انسانی، تاریخ. شایان ذکر اینکه پوشیدگی بر اساس حجاب قرآنی، زن مؤمن، جامعه اسلامی و خانواده مسلمان را از ظلم ها و ظلمت های بسیار می رهاند.

پوشش و یا حجاب برای زنان در همه ادیان و آیین های جهانی، امری مسلم و یقینی است، به ویژه هنگام حضور در مکان های مقدس مذهبی و به جای آوردن مراسم عبادی یا دعا و نیایش. بنابر گواهی متون تاریخی، در کلیه ادیان الهی و آیین های جهانی حجاب در بین زنان معمول بوده است. هر چند در طول زمان، فراز و فرودهای زیادی داشته و گاهی تشدید یا تخفیف یافته است، اما هیچگاه بطور کامل محو و نابود نشده است.

زنان در دوران زرتشت از روسری ولباس های بلند استفاده می کردند و حتی زنان اشراف در هنگام خروج از منزل از روبند استفاده می کردند. اهمیت حجاب در نزد زنان زرتشتی را در قضیه اسارت دختر کسرا می توان دید، آنها تازیانه ها را به جان خود خریدند اما حاضر به کنار گذاشتن حجاب خود نشدند، زرتشت با پند و اندرزهای خود حجاب را تحکیم بخشید و حتی بعد از او در زمان داریوش حجاب باالزام بیشتری در بین زنان معمول بود.

سیره عملی یهود واجب می دانست که زنان سر خود را به وسیله چادر یا پوشش دیگری حتی برای عبور از یک راه مخصوص بین دو خانه بپوشانند. در این آیین، حجاب و حفظ عفت مورد توجه بوده و به پوشاندن اندام از نامحرمان سفارش شده بود. در تورات، از چادر و برقع و روبنده ای که زنان با آن سر و صورت و اندام خویش را می پوشانده اند، نام برده شده است.

در کتاب تلمود که یکی از کتاب های مهم دینی یهودیان است آمده: « اگر زنی به نقض قانون یهود می پرداخت مثلا با هر سخنی از مردان درد دل می کرد یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در خانه اش تکلم می نمود، همسایگانش می توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد. در ایران و در بین یهود و مللی که از فکر یهود پیروی می کردند حجاب به مراتب شدیدتر از آنچه اسلام می خواست وجود داشت.

در دین مسیحیت، وجوب حجاب با سختگیری بیشتری مطرح بود در میان مسیحیان و اروپائیان، حجاب معمول و متعارف بود و این عادت تا قرن سیزدهم سخت رایج بوده ولی از آن تاریخ به بعد کمرنگ شد. در تورات و انجیل به این مطلب که زنان از روزگار قدیم چهره خود را با برقع می پوشانده اند، اشاره شده است. در انجیل آمده است: هر زنی که سر برهنه دعا کند، سر خو را رسوا می سازد، زیرا این چنان است که تراشیده شود. زیرا اگر زن نمی پوشد، موی را نیز بِبُرد و اگر زن را موی بُریدن یا تراشیدن قبیح است، باید بپوشد، زیرا که مرد از زن نیست بلکه زن از مرد است و نیز مرد به جهت زن آفریده نشده بلکه زن برای مرد از این جهت، زن می باید عزتی بر سر داشته باشد. آیا شایسته است که زن ناپوشیده نزد خدا دعا کند.

در کتاب مقدس مسیحیان بطور صریح آیاتی درباره لزوم عفت و خانه نشینی، آراستگی زن بوسیله حیا، پرهیز از آرایش با زیور آلات و بافتن موی، همچنین وجوب پوشاندن موی، به ویژه در مراسم عبادی و سکوت در کلیسا، داشتن وقار و دوری از نگاه نامحرم آمده است، این موارد بیانگر کیفیت حجابی است که از نظر دینی، واجب بوده است.

سیره علمی زنان مسیحی بر طبق متون معتبر تاریخی، استفاده از خمار، برقع و چادر در بیرون از خانه و هنگام نماز جزو ارکان اخلاق عیسوی محسوب می شود و اختلاط با مردان حتی در کلیسا ممنوع و آرایش و تزئین حتی در روبندها مردود تلقی می شد. بهترین آینه فرهنگ حجاب و عفاف در دیانت مسیح می باشد.

در آیین برهمایی، پدران و شوهران حق هر گونه دخالت و تصرف را در فکر و اراده زن داشته اند و زن حق نداشته از خانه خویش بی اجازه بیرون رود و یا نسبت به بیگانه آشنایی داشته باشد. حتی شوهر به علت بی عفافی زن می توانست او را طلاق دهد.

در آیین کنفوسیوس، زن جزو مایملک مرد بود. در انتخابات همسر و در ازدواج صاحب نظر نبود. تکلیف او را دیگران معین می کنند و همواره باید در کنار همسرش باشد. در این آیین برای اینکه دختران زودتر شوهر کنند و یا به جای دور نروند، پاهای آنان را معیوب می کردند، زن باید نسبت به مرد خضوع کند و از او اطاعت و حرف شنوی داشته باشد و برای جلب عطوفت شوهر باید متوسل به دیرها شود، دعا کند و از ارواح نیاکان استمداد کند. در ضمن پرحرفی زن، بیمار شدن و عقیم بودن او و بی میلی شوهر نسبت به زن، این حق را برای شوهر ایجاب می کرد تا زن را در معرض فروش بگذارد. در این آیین، اگر قوانینی به نام حجاب یا پرده نشینی وجود دارد به سبب عواملی همچون منافع مادی و شهوانی و یا تعصبات خشک بوده که ناشی از افکار احمقانه آنهاست نه بر خاسته از نیروی خدادای و فطری آنها.

می توان گفت حجاب و پوشش از جمله مسائل مهم فرهنگی است که در تمام ادیان الهی و آیین های جهانی از دیرباز بدان توجه شده و در مکاتب به فراخور از آن سخن فراوان گفته شده است، حجاب و عفاف همواره به عنوان دژی محکم در مقابله با انحرافات و مفاسد اخلاقی و جنسی می باشد. در یک جمع بندی می توان گفت: حجاب در سایر ادیان نسبت به اسلام از سخت گیری بیشتری برخوردار یوده است. مطابق اسناد تاریخی، چادر و روبند از ارکان حجاب مسیحیان و یهودیان محسوب می شده است. در حالی که بنابر نظر اکثر فقهای اسلام پوشاندن صورت واجب نیست. از طرف دین یهود، اصل بودن چادر و روبند و ذکر نام آنها بطور صریح در کتاب مقدس و وجوب سکوت نزد بیگانه و در کلیسا از طرف مسیحیت همه دلالت است که دین اسلام در مبانی نظری خود نسبت به رعایت حجاب سهل گیرتر بوده است. می توان گفت اسلام واضع قانون حجاب نیست، بلکه آنان را قانونمند کرده و به صورتی متعادل که با روحیه زن سازگار مسیحیت نه تنها حجاب را واجب دانسته، بلکه کوشیده عفاف درونی را پشتوانه حجاب بیرونی قرار دهد. در قوم یهود افراط زیادی در مورد حجاب زنان وجود داشته است. در ادیانی نظیر زرتشت و آیین هایی همانند برهمایی و کنفوسیوس نیز اصل حجاب و عفاف همراه با افراط وجود داشته است.

اما امروزه در جهان غرب لباس وسیله ای برای پوشش تن نیست بلکه برای آرایش آن است. در کشورهای غیراسلامی و حتی در برخی کشورهای اسلامی برهنگی و عدم پوشش سر و صورت امری عادی شده است. اما در کشور ما بی هیچ گونه تردید وضعیت حجاب مناسب تر است، بلکه بدحجابی به عوامل گوناگونی بستگی دارد که خارج از بحث این جستار می باشد.

منابع:

کاشانی، مجید، بررسی تاریخ و جامعه شناسی حجاب، فصلنامه بانوان شیعه

آشنایی، علی محمد، حجاب در ادیان الهی، تهران

مطهری ، مرتضی، مسئله حجاب، تهران

پارسا، طیبه، پوشش زن در گستره تاریخ

 
انتهای پیام/

حضرت فاطمه معصومه (ع) در اوّلین روز ماه ذى القعده سال 173 هـ ق،  25 سال بعد از تولد حضرت امام رضا (ع) در شهر مدینه منوّره چشم به جهان گشود.

فشار همسالان یک نگرانی عمومی در جامعه است و می‌بینیم که افراد پیر و جوان زیادی در چنگال ضرر و زیان آن گرفتار می‌شوند. یک مثبت گرایی در مورد فشار همسالان وجود دارد که ما در این بخش خواهیم دید. حال ما، در درون واقعیات فشار همسالان و این که این وضعیت‌های اجتماعی چه کاری با فرد انجام می‌دهند، کاوش خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی قابوس نامه ؛ به نقل از راسخون ؛ فشار همسالان وضعیتی است که در آن مردم هم جوان و هم پیر، خودشان را میان جمعی می‌یابند که یک حالت تأثیر گذاری بر یک دیگر برای انجام کارهایی دارند که الزاماً نه بد و نه خوب هستند. در مدرسه‌ی راهنمایی و دبیرستان ما افزایشی در این نوع رفتار که آن را گروه می‌نامند میان بچه‌ها می‌بینیم و در حقیقت حلقه‌های اجتماعی درون محیط مدرسه هستند که مشهورند و تأثیر برجسته‌ روی بچه‌هایی دارند که با آنچه آنها پیشنهاد می‌دهند اغوا می‌شوند. همسالان گاهی اوقات می‌توانند به دنبال شما بگردند و در موارد بسیاری به شما کمک کنند که محرک شما باشند تا به چیزی که در کسب آن شکست خورده‌اید زودتر برسید. آنها می‌توانند شما را تحت فشار قرار دهند تا کار درست را انجام دهید و یا برای چیزی که در آن خوب نیستید بکوشید و تلاش کنید اما هم زمان می‌توانند در موارد زیر، به دنبال شما بگردند.
فشار همسالان وقتی شروع می‌شود که بچه‌ها شروع به بزرگ شدن می‌کنند و احساسی از دنیا و نظری نسبت به آن دارند. برخی بچه‌ها به حد کافی تیز هستند تا اگر به نوع اشتباهی از فشار رسیدند خود را از گرفتاری حفاظت کنند در حالی که متأسفانه بقیه اغلب به خاطر شناخت ضعیف خود برای مقابله با چنین جمع‌هایی، گرفتار آنها می‌شوند.

تأثیر فشار همسالان بر روی بچه‌ها و بزرگسالان :
اثرات منفی و مثبتی از فشار همسالان وجود دارند که بدیهی هستند اما بدترین نوع آنها حالتی است که بیشتر والدین و اعضای مدرسه را اذیت می‌کند و آزار می‌دهد.

نیاز به جور شدن با آنها :
بچه‌ها / بزرگسالان وقتی تحت تأثیر اثرات بد فشار همسالان قرار می‌گیرند به نظر می‌رسد که تسلیم حرف‌های آنها می‌شوند؛ فقط به این خاطر که می‌خواهند با آنها جور شوند و دیگران ببینند که آنها لایق، با صلاحیت و عین بقیه هستند. چه داشتن روابط نامشروع باشد چه کشیدن اولین سیگار، چه تجربه‌ی مواد مخدر و قرص‌ها، شرکت در فعالیت‌های غیر مشروع و انواع دیگر باشد، فشار همسالان می‌تواند منجر به این شود که فرد فکر کند اگر آنچه که آنها می‌گویند انجام ندهد با معیارهای آنها برای عضویت در گروه جور نخواهد بود. قربانیان چنین فشاری می‌خواهند عضوی از دسته و باند باشند چون در این نقطه از زندگی‌شان، وقتی صحبت به تصویر دیگران از آنها در مدرسه می‌رسد، از شأن و شهرت خود اطلاع می‌یابند. آنها درمی‌یابند که گروه چگونه مشهور و دست نیافتنی به نظر می‌رسد حتی اگر کاری که انجام می‌دهند مشکوک باشد.

رفتار سرکشانه :
بچه‌ها شروع به سرکشی در مقابل والدین و یا بزرگسالانی می‌کنند که وقتی متوجه تغییر تند در رفتار آنها می‌شوند و یا تغییرات محسوسی در خانه صورت می‌گیرد، در مورد چنین فشاری به آنها هشدار می‌دهند. عاقلانه است که خیلی قبل‌تر در مورد چنین گروه‌هایی در مدرسه به آنها هشدار دهیم چون این کار می‌تواند تأثیر طولانی مدتی داشته باشد و در نتیجه منجر به چیز کاملاً غیر قابل کنترل نمی‌شود.

نیاز به توجه عمومی کنترل شده :
فکر این که رابطه‌ی جنسی چیزی است که می‌توان با آن قمار و شرط بندی کرد، می‌تواند بر چنین فردی که آرزو دارد عضوی از گروه باشد تحمیل شود. بنابراین آنها از جاده‌ای صخره‌ای پایین می‌آیند که نهایتاً هم خطرناک خواهد بود و هم چیزی است که آنها نمی‌توانند کنترل کنند. می‌توان در سن ۱۳ سالگی روابط جنسی را به کودک آموزش داد چون در این سن و سال ذهن بچه‌ها بسیار سریع‌تر از اسفنجی که آب را جذب خودش می‌کند با آنچه در اطرافش رخ می‌دهد سازگار است.

اعتیاد :
سوء مصرف مواد یک سناریو خیلی آشنا است که والدین و بزرگسالان نگران این بچه‌ها، مجبورند با آن مقابله کنند. فشار همسالان سلاحی است که به طور ضعیف می‌تواند متقاعد کند که کاری که آنها انجام می‌دهند درست است و این موضوع آنها را جذاب‌تر و تا حدودی مهم‌تر می‌سازد. برخی بچه‌ها ممکن است به حد کافی عاقل باشند تا “نه” بگویند و در مقابل چنین گروه‌هایی ایستادگی کنند اما فقط می‌توان امیدوار بود که بچه‌هایی با این وجدان آگاه و ثابت قدم وجود دارند.

دوری از تحصیل :
برخی گروه‌ها می‌توانند دانش آموزان را تشویق کنند تا از مدرسه بیرون بیایند و راههای منحرف را دنبال کنند تا فقط کودکان مورد بحث را از راه به در کنند. این کار می‌تواند عواقبی برای آنها داشته باشد تا خود را در دنیا بدون هیچ چیزی و سلاحی اما به اصطلاح با دوستان، به مخاطره بیاندازند که وقتی آنها بزرگ‌تر می‌شوند، واقعیت به آنها ضربه می‌زند. چنین افشایی منجر به افسردگی و انزوای آنها می‌شود چون اگر این افراد تلاش کنند که برای مدتی خانواده و یا دوستان نزدیک خود را متقاعد کنند تا به زندگی عادی برگردند دوستان مانع می‌شوند.

تأثیر بر سلامت ذهنی و فیزیکی :
همان طور که می‌بینیم امروزه نیاز به جور شدن می‌تواند تأثیر بزرگی بر روی بچه‌ها داشته باشد. حتی وسواسی و عقده داشتن در مورد لاغری، زیبایی، جذاب‌تر، خواستنی‌تر، محبوب‌تر و غیره بودن غیر قابل اجتناب است چون ذهن آنها از این ایده تغذیه می‌کند که آنها به حد کافی خوب نیستند.
بچه‌ها آرزو دارند حس تعلق و عضویت داشته باشند که این حس از تنها بودن و یا بودن با جمعی که برای آنها نچسب است و جذاب نیست به دست نمی‌آید. بنابراین در جهت تلاش برای مشهور و شناخته شدن و از لحاظ اجتماعی مورد پذیرش قرار گرفتن، آنها خود را در میان جمع گروهی اشتباهی می‌یابند که حتی از غلط بودن کارهایی که انجام می‌دهند، آگاه هستند.

انتهای پیام/

محل تبلیغ شما در صفحات دیگر

عکس | کاریکاتور | فیلم | صوت

پخت و توزیع 1600 غذا میان زائرین حرم حضرت یحیی بن زید(ع)

پخت و توزیع 1600 غذا میان زائرین حرم حضرت یحیی بن زید(ع)
پخت و توزیع 1600 غذا میان زائرین حرم حضرت یحیی بن زید(ع)

اختتامیه ویژه برنامۀ شب های ماه مبارک رمضان در دریاچه مصنوعی گنبد/ تصاویر

اختتامیه ویژه برنامۀ شب های ماه مبارک رمضان در دریاچه مصنوعی گنبد/ تصاویر
اختتامیه ویژه برنامۀ شب های ماه مبارک رمضان در دریاچه مصنوعی گنبد/ تصاویر

موشک های مردمی!

موشک های مردمی!
موشک های مردمی!

گنبد یکصدا صاعقه ای دیگر بر سر غاصبان زمان/ گزارش تصویری (2)

گنبد یکصدا صاعقه ای دیگر بر سر غاصبان زمان/ گزارش تصویری (2)
گنبد یکصدا صاعقه ای دیگر بر سر غاصبان زمان/ گزارش تصویری (2)

گنبد یکصدا صاعقه ای دیگر بر سر غاصبان زمان/ گزارش تصویری (1)

گنبد یکصدا صاعقه ای دیگر بر سر غاصبان زمان/ گزارش تصویری (1)
گنبد یکصدا صاعقه ای دیگر بر سر غاصبان زمان/ گزارش تصویری (1)

آرشیو

روز : ماه : سال :
هدایت به بالای صفحه