طراحی سایت
پنجشنبه 30 فروردين 1397.
تاریخ شمسی :
الخميس 4 شعبان 1439.
تاریخ قمری :
Apr 19 2018.
تاریخ میلادی :

شناسه خبر: 5898

دانشمندان علوم دینی از جمله  متكلمان، فيلسوفان و عارفان هریک به بخشی از فلسفه و حکمت وجود جهنم پرداخته و بر آن استدلال كرده‌‏اند. برخى علما تا يازده دليل بر حکمت وجود جهنم شمرده‌‏اند.

به گزارش قابوس نامه وبلاگ "رهروان ولایت " نوشت:

یکی از سوالاتی که در فضای مجازی پرسیده می‌شود این است که عذاب و آفرینش جهنم چطور با مهربانی خدا قابل جمع است؟

در پاسخ باید گفت: در آفرینش حكيمانه خداوند متعال، همان طور كه وجود بهشت در مجموعه نظام احسن هستى، لازم و فايده‏‌مند است؛ وجود جهنم هم ضرورى و سودمند است، تا آن‌جا که وقتی خداوند مهربان در قرآن نعمت‌‏هاى خود بر بندگان را بر مى‌‏شمارد، جهنم و عذاب‏‌هاى آن را در رديف نعمت‌‏ها قرار داده، تا کید می‌فرماید: «... هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي يُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ يَطُوفُونَ بَيْنَها وَ بَيْنَ حَمِيمٍ آنٍ فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ [الرحمن/ 43 و 44] اين است همان جهنمى كه مجرمان وجنایت‌کاران آن را دروغ مى‏‌خواندند؛ ميان آتش و آب جوشان مى‏‌گردند. پس كدام يك از نعمت‏‌هاى پروردگارتان را منكريد؟» از فوايد و ضرورت‌های جهنم و عذاب دوزخ، اين‌كه بسيارى از مردم را از بدى، انحراف، جرم و جنایت باز مى‌دارد. چه بسيار افرادی كه از ترس جهنم، به شرافت انسانی و سعادت جاودانه نايل آمده‌‏اند. اگر خداوند حكيم دوزخ را در شمار نعمت‏‌ها آورده است، واقعاً نعمت بزرگى را تذكر داده؛ چرا كه بدون آن بيشتر انسان‏‌ها اهل بندگى و حركت در جهت تكامل نبودند.

دانشمندان علوم دینی از جمله  متكلمان، فيلسوفان و عارفان هر یک به بخشی از فلسفه و حکمت وجود جهنم پرداخته و بر آن استدلال كرده‌‏اند. برخى علما تا يازده دليل بر حکمت وجود جهنم شمرده‌‏اند.[1]
در مجال این نوشتاربه جهت اختصار به ذكر يكى از آن‌ها بسنده مى‏‌کنیم: دانشمندان علوم دینی معتقدند دوزخ و جهنم  چيزى جز تجسّم عينى رفتار مجرمان نيست. كيفر اخروى مانند كيفرهاى دنيوى، امرى قراردادى  نيست؛ بلكه حقيقتى عینی از طرف ظلم انسان دامن‌گير خودش می شود و خود مجرمان، آتش جهنم را شعله ور می کنند. یعنی آتش جهنم باطن و حقیقت خود عمل مجرمانه است لذا قرآن مى‏‌فرمايد: «وَ مَن جاءَ بِالسَّيئه فَكُبَت وُجوُههم فِى النّار هَل تُجزون إِلاّ ما كُنتم تَعمَلون [نمل/ 90] آنان كه كردار بد همراه خويش بياورند، به رو در آتش افكنده مى‌‏شوند؛ آيا پاداشى جز آن‌چه عمل مى‌‏كرديد خواهيد داشت؟» در آيه ديگر می‌فرماید: «يا أَيُّها الَّذِين كَفَروُا لا تَعْتَذِروُا اليَوم إِنَّما تُجْزُون ما كُنتم تَعمَلون [تحريم/ 7] اى كسانى كه كافر شده‏‌ايد! امروز پوزش نخواهيد، همانا پاداش كردارتان را مى‏‌بينيد».

این مطلب گویای این حقیقت است که خداوند متعال براى مجرمان ابزار سوخت و سوزى غير از اعمال‌‏شان فراهم نكرده است؛ یعنی ستم ستمگر هيزم و ماده آتش‌‏زاى جهنم است: «وَ أَما القاسِطُون فَكانُوا لِجَهنَّم حَطَبا[ جن/ 15] اين بشر ملحد و ستمگر است كه آتش جهنم را مى‌‏افروزد و تنورش را گرم مى‌‏سازد». بنابراين، بايد از خدا در رابطه با چنين آتشى پروا داشت: «فَاتَّقوا النّار الَّتى وَقوُدها النّاس  [ بقره/ 24] بپرهیزید از آتشی که هیزمش مردم ستم‌گرند».
به طور مثال قرآن کریم در مورد خوردن مال یتیم می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ ناراً [نساء/ 10] در حقيقت كسانى كه اموال يتيمان را از سر ظلم و ستم مى‏‌خورند، جز اين نيست كه در شكم‌‏هاى خود آتش مى‌ریزند».

در واقع خداوند انسان را به عنوان موجودى مختار آفريده كه مى‌‏تواند با اعمال خوب خود، بهشتى جاودان بيافريند و همواره در آن زندگی كند و يا خود را هیزم جهنمى سوزان کند و در آتش ظلم‌های خويش، خود را بسوزاند؛ حتی انسان با سوء رفتارش، از خودش وجودى جهنمى مى‏‌سازد و خودش جهنم خويش مى‌‏شود. از همين رو بين عذاب و مجرمی كه اصالت انسانی خويش را از دست داده و به وجود جهنمى تبديل شده، نمی‌شود تفکیک قائل شد.
اما باید دقت کرد كه جهنم، فقط  براى افرادی است كه همه راه‏‌هاى خوشبختى و ابواب سعادت مهربانی خدا چون توبه، شفاعت و مغفرت واسعه الهى را به روى خودشان بسته‏‌اند و هيچ عاملى نمى‌‏تواند، بين آنان و كردار بدشان فاصله بياندازد.

 نكته مهم آن است كه رحمت و مهربانى خداوند، همراه با حكمت و عدالت همراه است. از اين رو اگر خطا و جرم به اندازه‌‏اى باشد كه نياز به تنبيه و يا کیفر داشته باشد، لازم است چنين كارى انجام بگيرد حتی مادران با مهر مادری  بسیار، اگر اصلاح فرزند شان نياز به تنبيه و يا کیفر داشته باشد، آن‌را انجام می‌دهند یا اگر خطای فرزند بسيار سنگين باشد مثل اعتياد يا قتل حتى پدر و مادر نيز فرزند خود را به مراجع قضايى جهت مجازات معرفى مى‌‏كنند.

__________________________________
پی‌نوشت
[1]. جهت آگاهى بيشتر می‌توانید کتاب «جهنم چرا؟» نوشته  محمد حسن قدردان ملكى، چاپ بوستان كتاب قم را مطالعه بفرمائید.

 

انتهای پیام/

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید

عکس | کاریکاتور | فیلم | صوت

رژه اقتدار نیروهای مسلح گنبدکاووس در روز ارتش / تصاویر

رژه اقتدار نیروهای مسلح گنبدکاووس در روز ارتش / تصاویر
رژه اقتدار نیروهای مسلح گنبدکاووس در روز ارتش / تصاویر

گزارش تصویری/ از گرگان تا نوچمن با شهید مدافع حرم

گزارش تصویری/ از گرگان تا نوچمن با شهید مدافع حرم
گزارش تصویری/ از گرگان تا نوچمن با شهید مدافع حرم

اولین تجدید میثاق با شهدا با غبارروبی مزار شهدا در سال 97

اولین تجدید میثاق با شهدا با غبارروبی مزار شهدا در سال 97
اولین تجدید میثاق با شهدا با غبارروبی مزار شهدا در سال 97

گام های خودسازی در اعتکاف/ تصاویر

گام های خودسازی در اعتکاف/ تصاویر
گام های خودسازی در اعتکاف/ تصاویر

اردوی نوروزی بسیج محلات به مناطق عملیاتی دفاع مقدس/ تصاویر

اردوی نوروزی بسیج محلات به مناطق عملیاتی دفاع مقدس/ تصاویر
اردوی نوروزی بسیج محلات به مناطق عملیاتی دفاع مقدس/ تصاویر

آرشیو

روز : ماه : سال :
هدایت به بالای صفحه