گروه : گزارش /

شناسه: 4127

10 فروردین 1403 09:25

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

دست اسلام آباد کوتاه و 800میلیون تومان اعتبار تخصیصی بر نخیل!

در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در شهرستان گنبد با موضوع نقاط آسیب پذیرو حاشیه نشین گنبد با طرح شهید شوشتری بار دیگر نوسازی مدرسه محلۀ اسلام آباد مطرح شد، روستایی که پس از سالها بی شناسنامه بودن به روستای مجاور خود یعنی قلندر آباد الحاق شد و حالا علی رغم تخصیص 800 میلیون تومان در سال 94_95 هنوز بهره ای از این بودجه تخصیصی نبرده است!

به گزارش قابوس نامه، رویکرد طرح شهید شوشتری، نگاهی خاص به حل مشکلات مناطق حاشیه نشین و آسیب پذیر دارد و در دستور ویژه استانداری است، طوری که تمامی مدیران استانی مرتبط با خدمات این مناطق باید پیگیری مستمر برای حل معضلات داشته باشند.
این درحالی است که نه تنها تا کنون اعتباری که برای نوسازی مدرسه اسلام آباد اختصاص داده شده ،محقق نشده است بلکه به گفتۀ رئیس آموزش و پروش گنبد، "به علت نبود بودجه برنامه ای برای نوسازی مدارس مناطق محروم نیست "  و طرح این مسئله از سوی این مدیر شهرستانی، نگاه ویژه و اخص استانی به طرح شهید شوشتری را زیر سوال می برد.
در راستای کار فرهنگی، متولیان امامزاده یحیی بن زید(ع) کار عمرانی کنند!
در این جلسه فرج الله رزاقی در سخنانی قابل تامل به دلیل همجواری مدرسۀ اسلام آباد و رسالت فرهنگی مذهبی امامزاده یحیی بن زید(ع)، پیشنهاد اداره این مدرسه زیر نظر هیئت امنای این بقعه متبرکه را داد تا از این طریق پروژه عمرانی  و نوسازی این مدرسه نیز در لوای این حضانت قرار گیرد!
البته فرماندار ویژه گنبد در پاسخ به این پیشنهاد، با تاکید بر استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش در حوزه نوسازی خواستار انجام مکاتبات لازم با مدیرکل نوسازی حوزه آموزش و پرورش شد تا از اعتبارات ویژه خود این مسئله را مورد بررسی قرار دهند.
عبدالقدیر کریمی طرح شهید شوشتری را یکی از اولویت ها و موضوع جدی در استان عنوان کرد که تمامی مدیران کل در آن دخیل هستند.
یکی از خبرنگاران آگاه به مشکلات محلۀ اسلام آباد که از ساکنین این منطقه است  نیز در این جلسه گفت: این مدرسه بالای 45 سال قدمت دارد و در صورت بروز حادثه جمعیتی بالغ بر 300 دانش آموز را تهدید می کند.
فاطمه روز خوش با اشاره به اینکه سرویس های بهداشتی این مدرسه پرخطر است و تقریبا قابل استفاده نیست گفت: علی رغم آمادگی یکی از خیر برای نوسازی آن ، با ورود خیر آزاد و خارج از پیمانکاران نوسازی استان مخالفت شد و از قول تخریب و بازسازی مدرسه پس از گذشت چند سال تنها یک جشن شادمانه سهم این دانش آموزان شده است و این یعنی سلب اعتماد مردم از مسئولین که در روند کار قطعا آسیب هایی دارد.

طبق گفتۀ فرماندار ویژه گنبد قرار است در جلسۀ آینده با حضور مدیرکل روستایی مشکلات پیگیری شود.
اجرای 4 هزار و 900 متر مربع بازسازی معابر و زیر سازی و آسفالت در اسلام آباد
البته در این شورا برخی اقدامات انجام شده در این منطقه نیز عنوان شد که می توان به جدول بندی یک هزارو 200 متر مربع از معابر اصلی و زیر سازی و آسفالت 4 هزار و 700 متر مربع اشاره کرد که به گفتۀ رئیس بنیاد مسکن شهرستان گنبد از سه میلیاردو 500 میلیون ریال هزینۀ انجام شده تنها 500 میلیون ریال آن به این اداره بازگردانده شده است.
ولی الله رضایی از تخصیص 200 میلیون ریال وام با بهره 5 درصد به روستائیان نیز خبر داد که طبق اظهارات وی علی رغم اینکه اغلب مسکن های این محله نیاز به نوسازی و بازسازی دارند تاکنون تنها سه نفر متقاضی دریافت این وام شده اند و با توجه به شرایط خاص مالی این منطقه و بضاعت پائین ، وام 20 میلیون ریالی بلا عوض نیز به آنها پرداخت می شود.
احداث پارک و خطر بروز حادثه
پارک احداثی در روستا نیز یکی از اقداماتی است که شاید بتوان گفت با استانداردها فاصلۀ زیادی دارد و به نظر می رسد خواسته یا ناخواسته صرف نیاز کودکان منطقۀ محروم ، باری به هر جهت اقدام شده است بطوری که وسایل بازی فلزی در زمینی نا مسطح نصب شده است و کودکانی که به صرف محرومیت چندین ساله، مشتاقانه در این فضا ساعات فراغت خود را می گذرانند در معرض بروز هر حادثه ای هستند.

طبق مصوبات 350 میلیون ریال اعتبار برای احداث این پارک اختصاص داده شده است که طبق اظهارات احمدرضا آدینه بخشدار مرکزی گنبد تا کنون هیچ اعتباری محقق نشده است و برای نصب همین وسایل بازی فلزی، 200 میلیون ریال از محل های دیگر هزینه شده است.
محرومیت مضاعف با عدم تعهد برخی از مدیران!
از دیگر مسائلی که می توان دال بر عدم تعهد و دغدغه برخی مدیران در ارتباط با این محله عنوان کرد، سخنان جانشین سپاه گنبد در گزارشی خطاب به فرماندار ویژه گنبد گفت: متاسفانه علی رغم تاکید بر این طرح مدیران برخی ادارت استقبالی از جلسات مرتبط با طرح شهید شوشتری نمی کنند و نیاز است این دغدغه در مدیران ایجاد شود تا بتوان نه تنها در حوزه عمرانی بلکه در حوزۀ فرهنگی نیز اقداماتی در مناطق آیب پذیر انجام شود.
سیدعلی حسینی همچنین گفت: سپاه با همکاری برخی ارگانهای مرتبط اقدام به اجرای طرح نیازسنجی کرده است و در این نیازسنجی 82اقدام مرتبط با 19 اداره تدوین شده است.
اجرای طرح اشتغالزایی با اعتبار 8 میلیارد و 700 میلیون ریال برای 6 نفر
رئیس شعبه یک کمیته امداد شهرستان گنبدکاووس نیز از شناسایی 93 نفر واجد شرایط  با 78 شاخص در اسلام آباد خبرداد که از دی ماه سال گذشته تا کنون انجام شده است و پیش از این تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) نبوده اند.
بر اساس اظهارات محمدباقرپور اجرای طرح اشتغالزایی با اعتبار 8 میلیارد و 700 میلیون ریال برای 6 نفر و معرفی 10 نفر به فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی از دیگر اقدامات کمیته امداد در این منطقه است. و تعداد 50 خانوار نیز تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) قرار گرفته اند . همچنین مبلغ  100 میلیون ریال بلاعوض به خانواده های واجد شرایط ساخت مسکن داده می شود.
شهرستان نیازمند مدیران دغدغه مند
در کل می توان گفت: برآیند این جلسه نشان از این داشت که هنوز برخی از مدیران به اولویت کار خود بر اساس نیازسنجی ها در مناطق محروم آگاه نیستند تا جایی که توزیع یک یا دو دوره بستۀ غذایی که بیشتر به تزریق مسکن برای تامین بخشی از مایحتاج مردم این مناطق است و ارتباطی به ارائه و اجرای برنامه هایی اساسی برای تحول در این مناطق که در این طرح عنوان شده است؛ ندارد را به عنوان یک از بندهای اصلی اقدامات خود عنوان می کنند.
اینکه مسئولان ارشد شهرستان این مسئله را در اولویت کار خود قرار داده اند در اظهارات آنان مشهود است اما به نظر می رسد نیاز است با توجه به سابقۀ برخی مدیران که عموما از کنار مسائل خاص شهرستان که حرکت های جهادی و پیگیری مجدانه ای را می طلبد بدون توجه می گذرند بازنگری هایی انجام شود و مدیرانی دغدغه مند جایگزین آنها شوند.


انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو