گروه : گفتگو /

شناسه: 1781

10 فروردین 1403 13:28

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

یک کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با دانا: ماهیت آمریکا با انتخاب ترامپ تغییری نخواهد کرد/ تا کنون برجام به نفع آمریکا بوده است/ ترامپ گورباچف آمریکا و باعث فروپاشی این نظام است

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکایی ها برجام را یک پیروزی بزرگ می دانند بیان داشت: برخی معتقدند ترامپ با برجام مقابله می کند اما باید به آنها گفت برجام یک معاهده بین المللی است که تا کنون به نفع آمریکا بوده و بعید است کسی از درون آمریکا مخالف توافق برجام باشد و با آن مقابله کند چرا که مقابله با برجام به ضرر آمریکا خواهد بود.

 به گزارش قابوس نامه به نقل از دانا ,ابوالفضل صدقی کارشناس مسائل بین الملل , در خصوص خوشحالی یا ناراحتی برخی در کشور از روی کار آمدن ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا گفت: موضوع انتخابات آمریکا یک موضوع داخلی است که فساد آمریکا را به خوبی نشان داد چرا که کاندیداهای ریاست جمهوری برای اثبات خود هر کدام افشاگری هایی را علیه طرف مقابل انجام دادند.

وی با بیان اینکه ماهیت آمریکا در این انتخابات مشخص شد تصریح کرد: بسیاری از موارد بود که بارها از سوی رهبر انقلاب درباره آمریکا گفته شده بود اما برخی از داخل و همچنین غربی ها آنها را باور نکرده بودند تا در این انتخابات همه حقایقی که رهبر انقلاب درباره آمریکا بیان کرده بود نمایان شد.

این کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: کاملاً مشخص است که رأی مردم در آمریکا جایگاهی ندارد و تمامی اقدامات آمریکا ضد حقوق بشر است؛ یک نظام الیگارشی به جای یک نظام دموکراسی بر آمریکا غالب شده است و این نظام لجن گرفته منجر به بروز شکاف های عمیق در جامعه آمریکا شده است.

صدقی تأکید کرد: اینکه روی کار آمدن جمهوری خواه و یا دموکرات برای ایران بهتر است بسیار خنده دار بوده و اساساً مشخص است که رقابت برای سیاست های داخلی آمریکا بود و سیاست های خارجی آمریکا اعم از نحوه برخورد با ایران تابعی از جمهوری خواه یا دموکرات بودن روسای جمهور نیست.

وی با بیان اینکه شعارهای ترامپ نسبت به بقیه متفاوت بود تصریح کرد: اگرچه ترامپ آمده است که منجی نظام در هم فروپاشیده آمریکا باشد اما این به معنای تغییر ماهیت آمریکا نیست و برای ایران فرقی ندارد.

این کارشناس مسائل بین الملل ضمن یادآوری این نکته که در طول تاریخ چه دموکرات و چه جمهوری خواه به دنبال تحریم و افزایش فشار بر ایران بودند تصریح کرد: ساده اندیشی است که بیندیشیم که اگر اقای ترامپ روی کار بیاید وضعیت ایران بهتر و یا بدتر می شود.

صدقی با تأکید بر اینکه روی کار آمدن ترامپ بزرگترین نشانه فروپشی نظام الیگارشی در آمریکاست تصریح کرد: می توان گفت ترامپ گورباچف آمریکاست؛ همچنانکه گورباچف آمد تا شوروی را نجات دهد اما شوروی از هم فروپاشید؛ ترامپ هم با عنوان نجات آمریکا باعث فروپاشی این کشور می شود.

وی افزود: آنقدر مشکلات عدیده در نظام آمریکا وجود دارد که ترامپ از عهده اصلاح آن برنخواهد آمد و شاهد فروپاشی آرام آرام این نظام و افول قدرت آمریکا در سطح دنیا خواهیم بود.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکایی ها برجام را یک پیروزی بزرگ می دانند بیان داشت: برخی معتقدند ترامپ با برجام مقابله می کند اما باید به آنها گفت برجام یک معاهده بین المللی است که تا کنون به نفع آمریکا بوده و بعید است کسی از درون آمریکا مخالف توافق برجام باشد و با آن مقابله کند چرا که مقابله با برجام به ضرر آمریکا خواهد بود.

صدقی تأکید کرد: 4 سال گذشته به کسانی که معتقد بودند نزدیک شدن به آمریکا مشکلات کشور را حل می کند ثابت کرد که این خیال اشتباه است و در این مدت نه تنها مشکلات ما حل نشد بلکه در بسیاری از حوزه ها ما عقب افتادیم.

وی با انتقاد از موضع گیری برخی در قبال انتخابات آمریکا مبنی بر نگرانی از کارشکنی در برجام عنوان کرد: باید از این افراد پرسید مگر یک سال اجرای برجام چه خدمتی به کشور کرد که اکنون آنها نگران اجرا نشدن برجام هستند؛ بیکاری، تورم، مشکلات معیشتی، رکود و ... هیچ کدام با برجام حل نشده است و مردم نتوانستند آفتابی به نام برجام که عنوان می شد را در زندگی روزمره خود درک کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی مردم ایران مشکلات مهمی است خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری اگرچه با مذاکرات مخالفتی نکردند و از مذاکره کنندگان هم حمایت کردند اما همواره فرمودند مشکلات کشور با مذاکره حل نخواهد شد و باید نگاه ما به درون کشور باشد.

صدقی با بیان اینکه دلیلی ندارد آمریکا که دشمن ایران است برای حل مشکلات اقتصادی ما قدم بردارد عنوان کرد: تنها راه کار حل مشکلات اقتصادی کشور اتکا به درون و همچنین اجرایی کردن سیاشت های اقتصاد مقاومتی در کشور است.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو