گروه : یادداشت /

شناسه: 7444

28 فروردین 1403 15:18

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

FATF از كُما خارج شد و در گل نشست!

كمتر از 6 هفته دیگر مهلت سه ماهه FATF تمام می شود و 74 روز دیگر هم تحریم‌های نفتی و انرژی آمریکا شروع خواهد شد؛ روزهایی که قرار است در آن راه حلی با اروپایی‌ها بر سر بسته پیشنهادی و مکانیزم‌های تعامل‌های اقتصادی در غیاب آمریکا حاصل شود.

به گزارش قابوس نامه، قطعا این موضوع به ملزوماتی برای همکاری از جمله به روز کردن قوانین مالی و بانکی نیاز دارد.

چند روز پيش شوراي نگهبان اعلام كرد: «لایحه اصلاح ‎قانون پولشویی در ‎چهار بند مغایر با موازین شرع مقدس و قانون اساسی شناخته شد و جهت اصلاح به ‎مجلس اعاده گردید». اين خبر دولت را شوكه كرد.

شوراي نگهبان تاكنون يكي از لوايح چهارگانه را تاييد نهايي كرده بود اما وضعيت سه لايحه ديگر در هاله اي از ابهام قرار دارد و اين در حاليست كه در دهم مهرماه مهلت سه ماهه FATF به پايان مي رسد و در يوم 13 آبان نيز دور دوم تحريم هاي امريكا آغاز خواهد شد.

شوراي نگهبان هفته گذشته با تاييد لايحه اصلاح قانون مبارزه با تامين مالي تروريسم، معضل تصويب FATF را از كُما خارج كرد اما هنوز دو لايحه الحاق به كنوانسيون مبارزه با پولشويي و لايحه الحاق به كنوانسيون مبارزه با تامين مالي تروريسم در دستور كار مجلس قرار دارد كه ظاهراً به گل نشسته است. 

موافقان تصويب و تاييد FATF شيوه هاي خاص و ظريفي در پيش گرفته اند تا به جامعه و ساير متوليان بقبولاند كه چيزي نيست، قبول كنيد، هيچ طوري نمي شود، اينطوري راه نفس مان باز مي شود و ... اما كسي كه دستي در آتش FATF داشته باشد به خوبي پي مي برد كه اين تهديد هاي خراطي شده  و عامه پسند! فقط براي اين است كه بگويند اگر FATF تصويب نشود بيچاره و بدبخت مي شويم، بلايي به سرمان خواهد آمد كه به بدترين روزهايي كه داشته ايم غبطه خواهيم خورد.

خوب است كه جهت تنوير افكار عمومي سياهه اي از اين تهديدات ظريف! را در اينجا بياوريم:

* عدم عضویت در FATF کشور را منزوی می‌کند؛ آن هم در شرایطی که تحریم هستیم.

* نمی توان خلاف جهت دنیا حرکت کرد

*  الان داريم با چمدان‌هایمان تحریم را دور می‌زنیم

*  مخالفان حتی در گویش FATF هم مشکل دارند! اصلا نمی دانند FATF معاهده است یا پیمان

*  امروز ما به هر طریق اعم از چمدانی و صرافی، تحریم ها را می خواهیم دور بزنیم پس نباید شرایط را سخت تر از این کنیم.

*  به زبان ساده‌تر کارکرد FATF همچون فیفا به عنوان فدراسیون فوتبال است!

*  نباید با موضوع FATF احساسی برخورد کرد

*  بازگشت احتمالی به لیست سیاه به‌دلیل عدم تصویب لوایح مربوط در ایران با دفعات گذشته یک فرق بسیار مهم دارد و آن این است که عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در اجلاس آتی به‌عنوان دو عضو دائم خواهند بود.

*  اگر کشورمان دوباره به لیست سیاه وارد شود، خروج آن مستلزم رأی تمام اعضا و از جمله عربستان و اسرائیل خواهد بود، چیزی که بسیار بعید به نظر می‌رسد.

بهرحال، گويا دولت و مجلس به مذاكرات با اروپا و بسته اروپايي دل بسته اند. اين در حالي است كه رهبر معظم انقلاب این بار نیز تصمیم‌گیری در این حوزه را به صراحت به مجلس شورای اسلامی واگذار کرده‌اند.

خوب است كه به چند واقعيت كليدي نيز اشاره كرد كه برخي ـ عمداً يا سهواً ـ كمتر به اين واقعيت ها ورود مي كنند:

*  تصويب FATF دقيقاً قطعه اي از همان پازل دشمن است كه در اين جنگ اقتصادي عليه ملت مان به كار گرفته شده و امريكا و اروپا به دنبال چينش اين پازل هستند.

*  رياست كارگروه FATF بر عهده معاونت وزارت خزانه داري امريكاست، يعني همان نهاد و ارگاني كه سخت ترين و بي سابقه ترين تحريم هاي اقتصادي را عليه مردم ميهن ما اعمال كرده است.

*  به تعبير رهبر معظم انقلاب، اين لوايح ساخته و پرداخته اتاق فكر غربي ها و ابزاري براي تامين منافع آنان است.

حال شاهد هستيم كه جرياني به دنبال القاء اين هستند كه رفع تمامي مشكلات اقتصادي بويژه مشكلات موجود در روابط بانكي، با عضويت در FATF مثل آب خوردن حل مي شود.

نبايد تجربه برجام را از خاطره ها فراموش كرد كه چه ها و چه ها كه وعده ندادند ولي عاقبت يكي آمد و گفت اين توافقنامه برجام را قبول ندارم و اين به كنار. بعد هم رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان به اين اشتباه اذعان كرد كه در اعتماد به امريكا اشتباه كرديم!

به نظر بنده حقير ـ با توجه به اينكه مقام معظم رهبري تصميم گيري در اين حوزه را در اين حيطه به صراحت به مجلس شوراي اسلامي و دولت واگذار كرده است ـ هر گونه نقصان و تبعات اقتصادي و اجتماعي و امنيتي در اجراي FATF بر عهده دولت، مجلس و بويژه رياست مجلس است كه نقش كليدي در اين مهم ايفاء مي كند.

به قلم علي صفاري

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو