گروه : اجتماعی /

شناسه: 5705

09 فروردین 1403 19:32

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان: ساختمان تاریخی شبکه بهداشت گنبدکاووس ثبت ملی می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان می گوید که ساختمان تاریخی (کاخ) واقع در شبکه بهداشت گنبدکاووس بزودی ثبت ملی می شود.

به گزارش قابوس نامه به نقل از ایرنا، ابراهیم کریمی عصر دوشنبه درنشست با فعالان فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای گنبدکاووس با موضوع بایسته های توسعه گردشگری این شهر به وجود برخی بناهای تاریخی در گنبدکاووس از جمله کاخ (ساختمان) شبکه بهداشت و ساختمان آموزشی تربیت معلم (فرهنگیان) این شهر اشاره کرد.
وی از موافقت اولیه برای ثبت ملی این دو بنای تاریخی خبر داد و گفت: پرونده کاخ شبکه بهداشت در استان تصویب شده و بزودی برای ثبت ملی به سازمان مرکزی ارسال می شود.
وی در خصوص برج قابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان در گنبدکاووس به عنوانی یکی از جاذبه های گردشگری این شهرستان که به ثبت جهانی هم رسیده است، گفت: اگر بین برج قابوس و مردم گنبدکاووس قرابت معنوی بیشتری به وجود آید، این برج تاریخی می تواند به تنهایی برای مردم این شهر درآمدزا باشد.
وی خاطرنشان کرد: باید یک بستر فرهنگی برای پذیرش برج قابوس در بین اقوام ساکن در این شهرستان ایجاد و با تلاش و همکاری دیگر ادارات و نهادها ، این اثر تاریخی به جهانیان معرفی تا گردشگر داخلی و خارجی جذب شود.
کریمی، برگزاری مراسم نوروزگاه و جشنواره اقوام ایران زمین، راه اندازی بازارچه صنایع دستی در کنار برج قابوس و چاپ بروشورهای تبلیغاتی درتعطیلات نوروز را از جمله اقدامات میراث فرهنگی گلستان برای معرفی برج قابوس گنبدکاووس برشمرد و اضافه کرد: بایستی به همین میزان نیز مردم و ادارات و نهادها، تشکل های مردم نهاد و هنرمندان این شهرستان در معرفی برج تلاش نمایند.
وی تصریح کرد: در چند سالی که از ثبت جهانی برج قابوس می گذرد، ادارات و نهادهای گنبدکاووس حتی یک ریال هم برای توسعه و عمران محوطه بلندترین برج آجری جهان هزینه نکردند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان ادامه داد: برج قابوس تنها متعلق به میراث فرهنگی نیست بلکه همه دستگاه ها و نهادها باید در نگهداشت برج و توسعه و عمران محوطه آن با میراث فرهنگی همکاری نمایند.
کریمی گفت: با این حال اداره کل میراث فرهنگی درسال گذشته برای توسعه محوطه برج قابوس و پلان مدیریتی آن مبلغ 10 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی کرد که به دلیل مشکلات مالی کشور این رقم به طور کامل تخصیص نیافت.
وی افزود: برای سال جاری نیز مبلغ 20 میلیارد ریال برای طرح پلان مدیریت برج شامل احداث سالن های همایش، نمایش، سرویس بهداشتی و نظایر آن پیش بینی شده که درصورت تخصیص، طرح های پیش بینی شده اجرایی می شود.
کریمی به درآمدهای برج قابوس نیز اشاره کرد و گفت: درآمدهای این برج تاریخی از محل بلیط فروشی از مبلغ 700 میلیون ریال در گذشته به 2 میلیارد و 500 میلیون ریال درسال رسیده و باتوجه به مصوبه سازمان میراث فرهنگی، از سال آینده تمامی درآمدهای آثار تاریخی پس از واریز به خزانه مجددا بدون کسری به استان بر می گرد تا صرف توسعه و عمران آن بنا شود.
وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری گلستان و گنبدکاووس افزود: درسال های گذشته این استان مقصد گردشگری نبود و تنها به عنوان معبری برای عبور گردشگران مطرح بود و مسافران کمتر در گلستان اقامت می کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان یادآور شد: با اقداماتی که برای جذب گردشگر و اقامت آنان درسال های اخیر دراین استان انجام شد، میزان اقامت گردشگران از 304 هزار مسافر در نوروز 94 به یک میلیون و 67 هزار نفر در نوروز 96 افزایش یافت.
کریمی گفت: استان گلستان ظرفیت های گردشگری زیادی دارد که مهمترین ظرفیت و فرصت آن تنوع اقوام با فرهنگ های متفاوت است که گردشگران را به خود جذب می کند.
وی با تاکید برضرورت استفاده بهینه از ظرفیت اقوام درجذب گردشگر دراستان گلستان، افزود: باوجود اینکه گنبدکاووس ظرفیت های زیادی درحوزه های تاریخی، فرهنگی و اقتصادی دارد اما هنوز از این ظرفیت ها به خوبی برای جذب گردشگر استفاده نشده و یک دلیل آن کمبود مراکز اقامتی است.
کریمی اضافه کرد: البته درسال های اخیر استقبال گردشگران از مناطق روستایی و اقامت در کلبه ها، خانه ها و آلاچیق های روستاها ( بوم گردی روستایی) افزایش یافته و این می تواند نقیصه کمبود مراکز اقامتی در گنبدکاووس را جبران نماید.
به گزارش ایرنا، در این نشست که توسط مجمع وفاق اسلامی گنبدکاووس و پایگاه خبری سلام گنبد برگزار شد، مدیرکل میراث فرهنگی، به سوالات فعالان فرهنگی پاسخ داد.
شهرستان 350 هزار نفری با تنوع اقوام و مذاهب درشرق استان گلستان واقع است و برج قابوس بن وشمگیر، تالاب های بین المللی، مرقد امامزاده یحیی بن زید (ع)، شهر باستانی جرجان، دیوار تاریخی گرگان، مرز و بازارچه مرزی و مجموعه سوارکاری از جمله آثار تاریخی و گردشگری این شهرستان می باشد.


انتهای پیام /

نویسنده :

نظرات
آرشیو