شناسه: 4854

09 فروردین 1403 18:26

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

گزارش از تنها پاتوق کتاب شرق گلستان: از نوشت افزار ایرانی تا نوشیدنی‌های لذیذ سنتی/ مهجوریت کتاب در اندیشه مدیران و مسوولان

کافه کتاب «سلام» به عنوان تنها پاتوق فرهنگی کتاب شرق استان گلستان با وجود جذابیت‌های منحصر به فرد خود در اندیشه و توجه مدیران و مسوولان به غربت فرو رفته است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از فارس، کتاب به عنوان بزرگترین غذای روح انسان و بزرگترین عامل پیشرفت و توسعه در اعصار مختلف تاریخ این روزها در جامعه ما در غربت و مهجوریتی مظلومانه فرو رفته و بی‌تردید بخش عمده‌ای از نا به سامانی‌ها‌ی اجتماعی موجود را باید مولود بی‌توجهی به این دوست قدیمی و آشنای خاک گرفته این روزهایمان بدانیم.

گنبدکاووس به عنوان شهری تاریخی و با تمدنی چند هزار ساله که مهد و بستر فرهنگ‌های بی‌شماری بوده و امروز میزبان همه اقوام ایران زمین است با وجود همه امتیازها و افتخارات فرهنگی و تاریخی منحصر به فرد خود همچنان در گوشه عزلت توسعه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی قرار گرفته است و بدون شک دور شدن از کتاب و عدم توجه به ترویج فرهنگ مطالعه در مدیران و مسوولان و البته مردم یکی از مهم‌ترین دلایل این مهم است.

سید محمد تقی‌زاده مدیر کافه کتاب سلام که از شخصیت‌های هنرمند و فعال فرهنگی با سابقه‌ای در سطح شهرستان گنبدکاووس در گفت‌و‌گویی کوتاه با خبرنگار خبرگزاری فارس پیرامون این مرکز ویژه فرهنگی و علمی توضیحاتی داده است که مشاهده آن می‌تواند تعریفی روشن‌تر از این مرکز به مخاطبان ارائه دهد.

وی آغاز به کار و جرقه اصلی ایجاد چنین مرکزی را در تیرماه سال 1394 دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به پیشینه و تصورات شخصی که از گذشته با حضور در هیئت و مجموعه‌های فرهنگی داشتم و با توجه به دغدغه‌هایی که در گروه دوستی ما مطرح می‌شد متوجه شدم که در حوزه کار فرهنگی یک خلا و نقصی وجود دارد که محور آن کتاب و فاصله گرفتن مردم و به ویژه نخبگان از آن است.

مدیر کافه کتاب سلام شهرستان گنبدکاووس با بیان اینکه من پیش از این در حوزه معیشت و کار اقتصادی تامین بودم و با کار آزاد در بازار درآمد خوبی نیز داشتم، ادامه داد: به هیچ عنوان با هدف کسب درآمد و جمع‌آوری ثروت به این عرصه پا نگذاشتم و تنها با خودم فکر کردم که چگونه می‌توانم یک کار فرهنگی خوب را به اجرا در آورم که در کنار آن نیز معیشت خانواده‌ام را به صورت حداقلی و رضایت‌بخش تامین کنم.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه در ابتدا تلاش کردم در کنار فضایی که برای مطالعه و خواندن کتاب ایجاد می‌کنم یک مجموعه خدمات کامپیوتری را نیز راه‌اندازی کنم، تصریح کرد: پس از آنکه کمی کار به جلو رفت مجموعه کافی‌شاپ مختصر که با محوریت نوشیدنی سالم و سنتی است را به همراه فضای کتابفروشی به فضا الصاق کردم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مجموعه کافه کتاب سلام از سه فضا و محور اصلی تشکیل شده است، اضافه کرد: بخش اول کار یک کتابخانه و کتابفروشی است که در کنار خود فضا برای مطالعه و تبادل معلومات در قالب میزگرد و جلسات را داراست و افراد به صورت رایگان می‌توانند کتاب را در این مکان خوانده و یا به امانت نیز ببرند.

مدیر کافه کتاب سلام شهرستان گنبدکاووس محور دوم این مجموعه فرهنگی، خدماتی را فروش لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار ایرانی و اسلامی دانست و گفت: با توجه به دغدغه‌های شخصی خودم و تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید ملی تلاش کردم بهترین اجناس ایرانی و با کیفیت‌ترین محصولاتی که از نظر زیبایی ظاهری نیز در درجه بالایی قرار دارند را در این بخش در اختیار خانواده قرار دهم تا ضمن حمایت از تولیدات داخلی نسبت به مفاهیم مندرج در جلد دفاتر، تصویر روی کیف‌ها، جامدادای و سایز لوازم‌التحریر نیز خیال خانواده راحت باشد.

تقی‌زاده بخش سوم این کافه کتاب را در گنبدکاووس محور خدماتی و رفاهی دانست که با مرکزیت یک کافی‌شاپ کوچک اما با صفا اداره می‌شود، افزود: سعی کرده‌ایم در این فضا با توجه به اینکه در حین کتابخوانی و مطالعه افراد نیاز به نوشیدن مایعات و به طور کلی تقویت ذهنی و جسمی دارند به صورت مختصر با تعدادی نوشیدنی و خوراکی‌های مفید به جسم و روح فرد جلایی تازه دهیم.

وی با اشاره به اینکه با تمام وجود تلاش می‌کنم تا در مسیر سخت کار فرهنگی دلسرد نشده و با قدرت سختی‌ها را پشت سر بگذارم، خاطرنشان کرد: امروز با توجه به مشکلات عرصه چاپ و نشر و فاصله گرفتن مردم از کتاب، ماندن در مسیر سخت ترویج فرهنگ کتابخوانی و تحمل غفلت‌ها و بی‌اعتنایی‌های مسوولان کاری بس دشوار و پیچیده است.

امید است عموم مردم و مسوولان شهرستان گنبدکاووس با درک درستی از شرایط موجود در حوزه فرهنگ و اندیشه با توجه به این‌گونه فعالیت‌های فرهنگی و خودجوش بتوانند بخشی از رسالت‌های خود را در این عرصه به انجام رسانده و در برابر هجمه‌های سنگین ضد‌فرهنگی از معدود جهادگران انقلابی عرصه فرهنگ حمایت کنند و از دلسردی و عقب کشیدن این عزیزان از ادامه فعالیت جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو