شناسه: 6392

09 فروردین 1403 17:04

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

بیش از ۲۳ میلیارد ریال اعتبار به برج جهانی قابوس اختصاص یافت

مدیر پایگاه میراث جهانی برج جهانی قابوس گفت: ۱۰ میلیارد ریال اعتبار استانی و حدود ۱۳ میلیارد ریال نیز اعتبار ملی برای برج جهانی قابوس اختصاص یافت.

به گزارش قابوس نامه به نقل از تسنیم, عبدالمجید نورتقانی ظهر امروز در همایش "گنبدکاووس, میراث عصر طلایی جهان اسلام" در سالن آمفی تئاتر محوطه برج قابوس با حضور دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در گنبدکاووس اظهار داشت: این اعتبارات در جهت پایش سلامت سازه بنای علمی آجری, بررسی خود تپه در برج قابوس به لحاظ نشست‌هایی که دارد, کنترل آب‌های سطحی بالا و اطراف تپه و طراحی و اجرا آزادسادی محوطه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در راستای همکاری بین‌المللی پایگاه میراث جهانی و معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل پایگاه میراث جهانی برج قابوس, با همکاری دانشگاه گنبدکاووس و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره), نشست و همایش علمی, گنبدقابوس, میراث عصر طلایی جهان اسلام با حضور حدود 250 دانشجو از کشورهای مختلف برگزار شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی برج قابوس تصریح کرد: هدف از اجرای این همایش و نشست علمی, معرفی برج آجری جهان و منطقه گنبدکاووس در سطح بین‌المللی و معرفی پتانسیل پایگاه به این دانشجویان به عنوان سفیران ایران در کشور خود است تا پروژه‌ها و کارهای پژوهشی و رساله خود را در مقاطع فوق لیسانس و دکتری در این زمینه ارائه دهند.

نورتقانی تاکید کرد: همچنین در راستای فعالیت‌های بین‌المللی و معرفی بیشتر برج جهانی قابوس و معرفی شهرستان گنبدکاووس همایش تخصصی و بزرگی با همکاری مشترک دانشگاه "پلی تکنیک" میلان ایتالیا در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری با حضور تیم کارشناسی مرمت این کشور برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: پایگاه میراث جهانی در راستا حفظ و معرفی و توسعه میراث فرهنگی ایران زمین, ضمن معرفی گنبدقابوس به عنوان عصر طلایی جهان اسلام, فعالیت‌های پژوهشی نیز انجام می دهد.

مدیر پایگاه میراث جهانی برج قابوس با اشاره به بلندترین بنای آجری جهان گفت: این بنا, بستر یکی از مهم‌ترین دوره شکوه جهان اسلام است که به جرات می‌توان گفت, از مهم‌ترین بناهای جهان است که به صورت خاص باقیمانده است.

نورتقانی تصریح کرد: این بنا در سال 1310 به ثبت ملی رسیده و در مقایسه با بناهای دیگر, هم از لحاظ ارتفاع و هم از لحاظ قدمت, قابل تفکر است.

وی اظهار داشت: این بنا, نشان و نماد رونق شهر تاریخی جرجان بوده و آثار تاریخی که از اکتشافات تپه‌های اطراف این شهر تاریخی مانند تپه, " یارم‌تپه" و تپه" پایه یکم" مربوط به 6 هزار سال پیش است.

حسین گلچین, رئیس دانشگاه گنبدکاووس هم در این نشست اظهار داشت: شما دانشجویان, می‌توانید فعالیت‌های پژوهشی در زمینه زبان‌شناسی, معماری و بازسازی بنا, متن پژوهشی و متون مختلف تاریخ, جغرافیا و ادبیات این منطقه را مورد بررسی و تحقیق قرار دهید.

وی افزود: با توجه به اینکه این منطقه به ویژه گنبدکاووس, بستر توریستی خوبی دارد, می توانید تحقیقات و پژوهش هایی در زمینه علوم گردشگری نیز داشته باشید.

گلچینی تصریح کرد: گنبدکاووس کلکسیون اقوام, ملیت ها و قومیت های مختلف است و همه اینها در کنار هم زندگی مسالمت آمیز دارند و امید داریم شما این شهر را به عنوان مقصد گردشگری و یا تحصیلی خود انتخاب کنید و این آغاز یک ارتباط علمی و پژوهشی بیشتر بین شما و دانشگاه گنبدکاووس باشد.

در پایان این مراسم, 250 دانشجو از کشورهای مختلف, از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از بلندترین بنای آجری جهان بازدید کردند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو