گروه : دانستنی ها /

شناسه: 4649

01 اردیبهشت 1403 05:11

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

اهمیت جدی گرفتن سوختگی ناشی از عطرها

بعضی از عطرها و اسپری‌ها حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند حساسیت به نور را تشدید کنند. به عبارت دیگر، این ترکیبات موجب تشدید حساسیت پوستی نسبت به نور خورشید می‌شوند و شانس آفتاب‌سوختگی را بالاتر می‌برند.
اهمیت جدی گرفتن سوختگی ناشی از عطرها

به گزارش قابوس نامه به نقل از سلامتیسم، تابستان ظاهرا فصل بی‌خطر و راحتی به نظر می‌رسد، اما سهل‌انگاری و بی‌خیالی افراطی در طول روزهای تابستانی می‌تواند ما را در معرض خطرات مختلفی قرار بدهد. بیشتر ما با آفتاب‌سوختگی یا سکته‌ ناشی از گرما در تابستان آشنا هستیم، ولی خطرات کمتر شناخته‌شده‌ای هم وجود دارند که هرگز چیزی درباره آن‌ها نشنیده‌ایم.

فیتوفوتودرماتیت (Phytophotodermatitis)

اگر برای تهیه خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مختلف به ترکیباتی مانند فلفل یا لیمو دست می‌زنید، فورا دست خودتان را بعد از اتمام کار با آب بشویید. برخورد مقدار کمی از مرکبات به سطح پوست می‌تواند بعد از تماس با نور خورشید، نوعی سوختگی شیمیایی به‌نام فیتوفوتودرماتیت ایجاد کند. فیتوفوتودرماتیت که با اصطلاح «بیماری لیمو» هم شناخته می‌شود، خصوصا افرادی را آزار می‌دهد که دارای پوست حساس هستند یا نسبت به ترکیبات شیمیایی خاصی به‌نام فوروکومارین، آلرژی دارند. فوروکومارین در بعضی از گیاهان و میوه‌ها مانند کرفس، هویج، انجیر و انواع مرکبات یافت می‌شود.

فیتوفوتودرماتیت می‌تواند به آفتاب‌سوختگی شبیه باشد و پچ‌های پوستی قرمز و خارش‌داری را ایجاد کند که گاهی اوقات هم به شکل‌گیری تاول منجر می‌شوند. این مشکل به‌خودی خود هم از بین می‌رود، اما شما می‌توانید ناحیه آسیب‌دیده را با کمک حوله نرم، مرطوب و خنک بپوشانید تا زودتر تسکین پیدا کند.

سوختگی ناشی از عطرها و رایحه‌ها

وقتی که در معرض گرمای شدید قرار می‌گیریم، شدیدتر عرق می‌کنیم و بوی بدی از بدن‌مان خارج می‌شود. در این حالت،‌ بیشتر ما سراغ اسپری‌ها و محصولات مشابه می‌رویم، ولی نمی‌دانیم که باید ترکیبات تشکیل‌دهنده آن‌ها را قبل از مصرف بررسی کنیم. بعضی از این محصولات حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند حساسیت به نور را تشدید کنند. به عبارت دیگر، این ترکیبات موجب تشدید حساسیت پوستی نسبت به نور خورشید می‌شوند و شانس آفتاب‌سوختگی را بالاتر می‌برند.

فهرست این ترکیبات، بلندتر از چیزی است که فکرش را کنید، اما مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از بنزوفنون‌ها (حتی در کرم‌های ضدآفتاب)، رتینوئیدها (برای درمان آکنه) و رایحه‌های خاصی مانند مشک، کومارین، ترنج، چوب صندل و اسطوخودوس.

بیماری دست، پا و دهان

بیماری دست، پا و دهان، نوعی بیماری شبه‌آنفلوانزا است که معمولا خطری ندارد، اما علائم آزاردهنده‌ای ایجاد می‌کند، مانند تب مداوم، ‌گلودرد، حالت تهوع، اسهال و... . این بیماری می‌تواند باعث شکل‌گیری لکه‌های قرمز در دهان،‌ کف دست‌ها و کف پاها شود که بعد از مدتی به تاول‌های دردناک تبدیل می‌شوند. این تاول‌ها حتی می‌توانند روی زانوها، ‌آرنج‌ها، باسن یا ناحیه تناسلی هم مشاهده شوند. اگرچه این بیماری معمولا کودکان زیر ۵ سال را هدف می‌گیرد، اما می‌تواند در کمپ‌های تابستانی هم شیوع پیدا کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (U.S. CDC) هشدار می‌دهد که در موارد شدید،‌ زخم‌ها و تاول‌های این بیماری می‌توانند ترشحات همراه با درد ایجاد کنند و همین وضعیت به‌راحتی بدن کودکان را دچار کم‌آبی می‌کند. مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن برای درمان علائم و رفع خود این بیماری باید دوره مشکلات ناشی از آن را به یک هفته محدود کند.

آفتاب‌سوختگی ناشی از مصرف داروها

بعضی از داروهای خوراکی می‌توانند حساسیت پوست را نسبت به نور خورشید افزایش بدهند. این داروها عبارت‌اند از چندین نوع از آنتی‌بیوتیک‌ها، بعضی از داروهای ضدبارداری و بعضی از داروهای ضدالتهابی بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن.

برای جلوگیری از تشدید حساسیت به نور خورشید، باید از مصرف ترکیبات بالا خودداری کنید. البته اگر داروی شما از نوع تجویزی باشد، باید مشکل خودتان را به اطلاع پزشک برسانید تا در صورت امکان، داروی جایگزین برای شما در نظر گرفته شود. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب حاوی دی‌اکسید تیتانیوم و اکسید روی، که از بدن در مقابل تمام اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کنند، راه‌کار دیگری برای کاهش شانس آفتاب‌سوختگی ناشی از مصرف انواع داروها است.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو