گروه : یادداشت /

شناسه: 5140

10 فروردین 1403 03:42

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

ترامپ و ابوبکر بغدادی، دوقلوی فکری‌_رفتاری

دونالد ترامپ که تلاش می‌کند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تروریسم قرار دهد، اثبات می‌کند که همچون قل آسیایی‌اش ابوبکر بغدادی هیچ اعتنایی به ضوابط و قواعد دنیای جدید ندارد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از پایگاه بصیرت، اگرچه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و ابوبکر بغدادی، سرکرده جریان تروریستی داعش به ظاهر از دو نژاد مختلف هستند که یکی در عراق از مادری عربی و دیگری در آمریکا و از مادری غربی به دنیا آمده‌اند، اما ویژگی‌های فکری‌ـ رفتاری آنها آنقدر به هم شبیه و نزدیک است که می‌توان ترامپ را قل آمریکایی ابوبکر بغدادی لقب داد.

این ویژگی‌های فکری‌ـ رفتاری عبارتند از:

۱ـ بی‌اعتمادی به تمامی اصول و ضوابط دیپلماسی و حاکمیتی در جهان امروز و باقی ماندن در دنیای قدیم به گونه‌ای که ابوبکر بغدادی تصورش این است که می‌تواند با عبور از نظام وستفالی از مجموعه کشورهای جهان یک خلافت جهانی بسازد و ترامپ نیز با نادیده گرفتن همین قواعد در سوریه مداخله و به داعش کمک می‌کند.

۲ـ غیریت‌سازی خصمانه و بی‌منطق با برچسب زدن ایدئولوژیک به دیگران و صدور احکام جنگ‌طلبانه و کورکورانه، مثل مشرک و کافر تلقی کردن ایرانیان از سوی ابوبکر بغدادی و تروریست تلقی کردن ایرانیان از سوی دونالد ترامپ و دشمنی آشکار هر دو با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سبب صدور این احکام غیرمنطقی شده که خود مولد فاجعه و جنگ می‌باشد.

۳ـ استفاده از منطق تهدید و زور برای پیشبرد اهداف و تکیه بر خوی قلدری و استبداد که این زورگویی را یکی با لباس خلافت و بدوی‌گری و دیگری در قامت ریاست‌جمهوری و مدرنیسم دنبال می‌کند، ولی وجه اشتراک هر دو جاهلیت مدرن است.

۴ـ دنباله‌روی هر دو از سیاست‌های انگلیس، رژیم صهیونیستی و آل‌سعود که در واقع ترامپ و ابوبکر بغدادی را ابزاری برای پیشبرد اهداف منطقه‌ای خود قرار داده و یکی را با اتکا به تروریست‌های انتحاری و دیگری را با اتکا به گروه جنگ‌سالاران افراطی، چون ابزاری مناسب برای آشوب و بی‌ثباتی به زعم خود سازنده به‌کار گرفته‌اند.

جالب این که دونالد ترامپ که در ایام رقابت انتخاباتی، رقیب خود را به تشکیل داعش و همکاری با آن متهم می‌کرد، امروز در حالی که داعش روزهای پایانی عمر ننگین خود را در عراق و سوریه می‌گذراند، با تهدید جمهوری اسلامی ایران از یک‌سو و مختل‌سازی عملیات‌های نظامی ارتش‌های عراق و سوریه و حامیان آنها از سوی دیگر به کمک داعش برآمده که خود نوعی ادای برادری به نفع ابوبکر بغدادی محسوب می‌شود.

دونالد ترامپ که تلاش می‌کند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تروریسم قرار دهد، اثبات می‌کند که همچون قُل آسیایی‌اش، ابوبکر بغدادی، هیچ اعتنایی به ضوابط و قواعد دنیای جدید ندارد و اینکه سپاه مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بخشی از نیروهای مسلح رسمی یک کشور است، برای او هیچ الزام و پایبندی ایجاد نمی‌کند، همان‌گونه که ابوبکر بغدادی با صدور حکم کلی کافر و مشرک، اقدام به حمله به ارتش‌های رسمی عراق و سوریه کرد، اما از پیامدهای سنگین آن که ایجاد نفرت از داعش و پدید آمدن جریانات مقاومت در برابر داعش و تشکیل نیروی عظیم مردمی برای مقابله با داعش و شکست تروریست‌های تکفیری بود، غافل شد و بی اعتباری یاران انتحاری خود را نیز رقم زد.

دونالد ترامپ هم با این اشتباه تاریخی موجب می‌شود که فرمانده کل سپاه به صراحت اعلام دارد، در صورتی که آمریکا سپاه را در لیست تروریسم قرار دهد، ارتش آمریکا را دنباله داعش در منطقه به شمار خواهد آورد.

البته، شروع‌کننده این بازی ترامپ خواهد بود و از الآن می‌توان عواقب این اشتباه را هم شبیه اشتباه محاسباتی ابوبکر بغدادی دانست که شکست‌های پیاپی تروریست‌های تکفیری در برابر مقاومت نتیجه غرور احمقانه برآمده از آن اشتباهات محاسباتی است و بغدادی نمی‌تواند کس دیگری را مستحق سرزنش بداند و همان حامیان و تحریک‌کنندگان دیروز هم او را رها کرده و از اسب بازنده فاصله گرفته‌اند. ترامپ هم نباید خیلی بر روی تشویق امروز انگلیسی‌ها، آل‌سعود و رژیم صهیونیستی حساب باز کند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو