گروه : ورزشی /

شناسه: 1492

09 فروردین 1403 17:43

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

چین با قهرمان جهان به جام جهانی می رسد؟ ماموریت غیرممکن لیپی در سرزمین اژدها

علیرغم پیشرفت قابل توجه سوپرلیگ چین در سال های اخیر، تیم ملی این کشور اوضاح چندان خوبی ندارد و امیدوار است تا زیر نظر مارچلو لیپی دوران باشکوهی را تجربه کند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از"ورزش سه"، فوتبال ملی چین در سال های اخیر ناکامی های سنگینی را تجربه کرده که شکست 0-8 برابر برزیل در سال 2012، باخت سه سال قبل 1-3 برابر تایلند و باخت 1-0 برابر سوریه در ماه گذشته در چارچوب مسابقات مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 را می توان نمونه بارزی از ناکامی این کشور پهناور در عرصه ملی قلمداد کرد.

با توجه به شرایط فعلی کشور سوریه، چنین نتایجی برای فوتبال چین هرگز قابل قبول نیست. البته شاید باخت 0-2 برابر ازبکستان در تاشکند را می توان آخرین میخ بر تابوت امیدهای مردم این سرزمین برای صعود به جام جهانی روسیه محسوب کرد که همین نتیجه تلخ، گائو هانگبو را مجبور به ارائه استعفایی محترمانه و چیزی شبیه به اخراج کرد.

01152268

مارچلو لیپی در سال های اخیر و در مقام هدایت گوانگژو، باعث قرار گرفتن فوتبال چین در صدر آسیا شده بود اما حالا ماموریتی جانشینی او در تیم ملی بسیار دشوارتر از هدایت باشگاه متمول چینی است.

سرمربی سابق تیم ملی ایتالیا و یوونتوس و فاتح جام جهانی 2006 در حاشیه مراسم انتخاب خود در این خصوص گفت: "شرایط تیم ملی چین در مرحله گروهی بسیار دشوار است اما همه باید نهایت تلاش خود را انجام دهند تا این ماموریت غیرممکن به سرانجام برسد.

مارچلو لیپی با قراردادی 3 ساله به ارزش 50 میلیون یورو هدایت چینی ها را بر عهده گرفته است و بدیتن ترتیب مقرر شده است که علیرغم شایعات انتخاب به جای لوییس فیلیپه اسکولاری در سال آینده در باشگاه گوانگژو، هیچگونه مسئولیتی به جز هدایت تیم ملی  بر عهده نداشته باشد. سرمربی سابق تیم ملی ایتالیا، در گذشته نیر تحولی قابل توجه در رده باشگاهی چین ایجاد کرده بود که نتیجه آن، قهرمانی گوانگژو در سال 2013 در لیگ قهرمانان آسیا بود و این افتخار آفرینی ها در کنار سرمایه گذاری ها عظیم، باعث سرازیر شدن سیل ستارگان بزرگ فوتبال اروپا به لیگ چین نیز شد.

البته موفقیت های لیپی در لیگ غنی و ثروتمند چین و در قامت هدایت گوانگژو، تضمینی برای تکرار این نتایج در قامت هدایت تیم ملی نیست زیرا هدف انتصاب او در این پست، خارج کردن تیم ملی کشور از شرایط  بحرانی مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی است.

لیپی در مورد تجربه فعالیت در چین گفت: "زمانی که قرارداد من با گوانژو به پایان رسید و به ایتالیا بازگشتم، همیشه در فکر بازگشت دوباره به فضای فوتبال چین بودم. زیرا در این کشور من دارای احترام ویژه ای بودم که البته این رفتار شامل من و تیمی که هدایت آن را بر عهده داشتم نیز شده بود".

01153533

کسب تنها 1 امتیاز از 4 بازی مرحله مقدماتی، چین را در شرایط بسیار دشواری برای صعود به مرحله نهایی قرار داده است و آنها در اولین گام، باید برای رویارویی با قطر در چند روز آینده آماده باشند. نتایج فوتبال چین در سال های اخیر و در مراحل ابتدایی ماراتن صعود به جام جهانی نشان دهنده کار دشوار لیپی برای بازگرداندن این تیم به سطح اول فوتبال آسیاست.

سرمربی سابق تیم ملی چین در حالی از سمت خود استعفا داد که به شدت با انتقادهای شدید روبرو بود و ناکامی مطلقی در راستای بهبود بخشیدن به روند پیشرفت فوتبال چین، حاصل دوران صدارت او بر این مسند بود. حالا مارچلو لیپی 68 ساله باید در 6 بازی باقیمانده علاوه بر مسائل تاکتیکی، از لحاظ روحی و ایجاد حس وحدت نیز تمام تلاش خود را برای بازسازی شرایط فوتبال چین انجام دهد.

رئیس جمهور سرزمین چین رویاهایی همانند کسب میزبانی جام جهانی و حتی تصور قهرمانی در این تورنمنت را در سر می پروراند و فوتبال را هم تراز دیگر عوامل پیشرفت اقتصادی این کشور پهناور قلمداد می کند.

01153534

در حال حاضر، شرکت های خصوصی زیادی در کنار نام های تجاری سهامی عام برای سرمایه گذاری و تزریق بودجه های کلان مالی به بدنه فوتبال در کشور چین مشغول به فعالیت هستند که مورد استقبال و حمایت دولت این کشور نیز قرار دارند. در هفته های اخیر، اخبار زیادی مبنی بر تاثیر بنگاه های شرط‌بندی بر نتایج فوتبال در سطح باشگاهی چین شنیده شد اما با پیگیری مقامات مربوطه و پاکسازی فوتبال از این اتفاقات، حالا طرفداران و سرمایه گذاران می توانند با آرامش کامل به اهداف خود بپردازند زیرا برنامه توسعه فوتبال چین شامل حمایت بخش های دولتی و سرمایه گذران خصوصی خواهد شد.

لیپی در مورد موقعیت فوتبال چین گفت: "چین یکی از کشورهای مهم و تاثیرگذار جهان به حساب می آید و من معتقدم که می توانم در روند پیشرفت فوتبال این کشور نقش آفرینی کنم. از نظر من کشور چین دارای بازیکنان بسیار با استعداد و آینده داری است که می توانند در سطح بهترین بازیکنان فوتبال قرار بگیرند و هرگز لازم نیست که نسبت به ستارگان دیگر کشورها احساس حقارت و خودکم بینی داشته باشند اما آنها باید بدانند که احساس مسئولیت و باور و اعتقاد راسخ، اجزای لاینفنک اجرای این فرآیند به شمار می آیند".

 

ظهور ستارگانی جوانی مانند ژانگ یونینگ و یا لینگ مینگ گه در تیم دوم رئال مادرید مشغول به فعالیت هستند، نوید این اتفاق را به فوتبال دوستان این سرزمین داده است که ممکن است در آینده ای نزدیک، وعده حضور بازیکنان چین در سطح اول فوتبال جهان تحقق پیدا کند. در حال حاضر افکار بلندپروازانه و جاه طلبانه در ارکان مختلف فوتبال چین شکل گرفته است که هدف نهایی آن، پیشرفت و توسعه فوتبال این کشور نه تنها در زمینه باشگاهی و در سطح لیگ قهرمانان آسیا، بلکه در تمامی رده هاست.

در حال حاضر، امکانات بسیار زیادی به مدارس اختصاص داده شده است تا برای شناخت و پرورش استعدادهای فوتبال از سنین پایین اقدام شود که این موضوع کمک فراوانی به رشد و توسعه این کشور خواهد داشت. علاوه بر این، باشگاه گوانگژو تصمیم بر سازماندهی و پرورش بیش از 2000 بازیکن جوان داشته که در این راه مربیانی از آکادمی رئال مادرید نیز در خدمت فوتبال چین خواهند بود. البته تا به بار نشستن این سرمایه گذاری ها، اتفاقاتی که رخ خواهد داد تنها به عملکرد مارچلو لیپی بستگی خواهد داشت.

لیپی در این رابطه گفت: "علاوه بر در نظر گرفتن شرایط فوتبال چین به عنوان یک سرمایه گذاری و برنامه ریزی بلندمدت، باید شرایط فعلی تیم ملی را در نظر گرفت و معتقدم که برای ساختن تیمی قدرتمند در رقابت های آتی، نیازمند عزم و تلاش همه جانبه در تمامی سطوح هستیم."

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو