گروه : مذهبی /

شناسه: 4839

31 فروردین 1403 16:49

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

همزمان با میلاد امام موسی کاظم(ع) انجام گرفت اتمام بازسازی ایوان باب القبله حرم امامین جوادین(ع) + تصاویر

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به پرده‌برداری از ایوان مرمت‌شده باب القریش در حرم امامین جوادین(ع گفت: بازسازی این ایوان که میراث ارزشمندی از هنر و معماری ایرانی و اسلامی است، از عید غدیر سال ۱۳۹۴ آغاز شد و پس از دوسال به اتمام رسید.

به گزارش قابوس نامه به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا؛ حسن پلارک امروز در مراسم پرده‌برداری از این ایوان مرمت‌شده باب القریش در حرم مطهر امامین جوادین(ع) و همزمان با میلاد امام موسی کاظم(ع) اظهار کرد: پس از بازسازی گنبد و گلدسته‌ها، مرمت ایوان باب المراد، سنگ‌کاری و کاشی‌کاری صحنها، رواقها و بازسازی مسجد صفویه و نیز ساخت درها، صندوقچه‌ها، روپوش مرقد و کتیبه‌های حرم مطهر امامین جوادین(ع)امروز شاهد به ثمر نشستن خدمت دیگری از خادمان و محبان اهل بیت(ع) در عتبات و در کاظمین هستیم.

qaboosnameh126

وی طرح ایوان مرمت‌شده باب القریش را همانند سایر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات، حاصل وحدت و مودت دو ملت شیعه عراق و ایران دانست و تأکید کرد: بازسازی این ایوان که میراث ارزشمندی از هنر و معماری ایرانی و اسلامی است، از عید غدیر سال 1394 آغاز شد و پس از دوسال به اتمام رسید.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره ویژگیهای این طرح توضیح داد: ایوان تاریخی باب القریش به‌مساحت 120 مترمربع با استفاده از سه هزار و 500 قطعه بازطراحی و بهسازی شده است که پیش از این هنرمندان ایرانی در دوره قاجار آن را به‌روش مقرنس با نمای آئینه‌کاری تزئین کرده بودند.

پلارک افزود: بنا به درخواست تولیت حرم مطهر امامین جوادین(ع)، این ایوان تاریخی با مقرنس و قطعات مسی با پوشش طلا بازسازی و مرمت شده است.

وی ضمن تجلیل از زحمات دست‌اندرکاران اجرای این طرح گفت: بی‌شک اجرای بیش از 150 پروژه عمرانی، صنعتی و هنری مختلف در اعتاب مقدسه و اجرای طرحهای بزرگ توسعه حرمهای مطهر میسر نمی‌شد مگر با مدد اهل‌بیت و حمایتهای بی‌دریغ مردم، مسئولان و علمای اعلام در عراق و ایران به‌ویژه مرجعیت عالی‌قدر حضرت آیت الله سیستانی و حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی که همیشه با رهنمودها و دعای خیرشان پشتیبان خادمان عتبات بوده‌اند.

qaboosnameh127

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات همچنین از همکاری سید علا موسوی؛ رئیس دیوان وقف شیعی عراق، جمال الدباغ تولیت حرم مطهر امامین جوادین(ع) و آقای مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق تشکر کرد.

برپایه این گزارش، همزمان با میلاد پربرکت امام موسی کاظم(ع) و با حضور مقامات ایرانی و عراقی از ایوان مرمت و به‌سازی‌شده باب‌القریش در حرم امامین جوادین(ع) پرده‌برداری شد.

qaboosnameh128

این ایوان تاریخی که به‌دست مهندسان، هنرمندان و استادکاران ایرانی با طراحی جدید و مقرنسهای مسی زیبا، بازطراحی و ساخته شده، با طلای اهدایی تولیت حرم مطهر امامین جوادین(ع) آبکاری شده است.

مشخصات فنی پروژه

ارتفاع ایوان تاریخی باب القریش در حدود 9 متر و دهنه ورودی آن حدود 4.8 متر است.

بررسیهای دقیق‌ کارشناسی نشان می‌دهد که قدمت کاشی‌کاریهای ایوان به حدود سال 1332 هجری قمری و دوره قاجار برمی‌گردد؛ در برخی از کاشی‌کاریهای سایر نقاط صحن مطهر نیز نام ناصرالدین شاه به‌وضوح قابل مشاهده است که مؤید قدمت تاریخی این سازه و نقش استادکاران و هنرمند ایرانی در ساخت آن است.

qaboosnameh129

کار بازطراحی ایوان توسط مهندس احمد احمدی فاخر و زیر نظر مهندس محمد کریمی، معاون صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات صورت گرفته است.

بر اساس طراحی جدید، مقرنسهای آئینه‌کاری گذشته جای خود را به طرح‌های جدیدی از مقرنسهای مسی که با طلا آبکاری شده داده است.

استادکاران و هنرمندان ایرانی برای ساخت این مقرنس زیبا از روش قالب معکوس گچی که توسط استاد حسین شیخی ساخته شده بهره گرفته‌اند.

کار ساخت و مونتاژ قطعات مقرنس‌ مسی که به‌روی قالب گچی ساخته شده، توسط استادکارانی چون استاد پاکدل، عمادیان و نباتی در مشهد مقدس انجام گرفته است.

پس از اتمام مراحل ساخت در ایران، قطعات مسی به کاظمین منتقل و توسط تیم آب‌کاری به‌مدیریت دکتر حسینی با لایه نازکی از طلا به‌ضخامت حدود 12 میکرون پوشش داده شد و توسط استاد شیخی و قدرت‌الله جهاندیده نیز کار نصب انجام گرفته است.

qaboosnameh130

هزینه طلای این پروژه را تولیت حرم مطهر امامین جوادین علیهم السلام تأمین کرده است.

در قسمت پائین مقرنس‌ها، کتیبه قرآنی زیبایی طراحی شده و به اجرا درآمده که در آن آیه 23 سوره شوری مشهور به آیه مودت اهل‌بیت و اجر رسالت به‌خط استاد مقدم قرار دارد.

این آیه شریفه، توسط دستگاه‌های دقیق CNC به‌روی ورقه‌های مسی تراشیده و با حاشیه زیبای اسلیمی آراسته شده که پس از میناکاری توسط استاد حیدری، با طلا آبکاری شده است.

در زیر کتیبه قرآنی و در قسمت بالای در ورودی مطلا نیز کتیبه حدیث طراحی و اجرا شده است؛ در این کتیبه، حدیث مشهور سفینه نجات اهل‌بیت از رسول اکرم(ص) به‌خط استاد مقدم با حاشیه‌های زیبای اسلیمی قلمزنی شده است که نیم‌ترنج‌های اسلیمی در بالای نوشته حدیث، زیبایی کتیبه را دوچندان کرده است.

در طرفین چارچوب در ورودی ایوان نیز از نقوش اسلیمی و خطائی که دربرگیرنده اسامی 14معصوم است که به‌شکل شجره معصومین قرار گرفت.

کار قلمزنی این نقوش توسط گروهی زیر نظر استاد سیدمصطفی احمدی در اصفهان صورت گرفته است؛ خطاطی اسامی معصومین(ع) نیز توسط استاد خوانساری درون ترنج‌های داخل اسلیمی صورت گرفته و توسط استاد حیدری میناکاری و توسط گروه دکتر حسینی، با طلا آبکاری شده است.

افزون بر این، در ایوان باب القریش، دو قاب گره چینی نیز طراحی و اجرا شده است.

کار ساخت قطعات گره نیز توسط گروه استاد خزعلی صورت گرفته است؛ هر قاب شامل 39 شمسه و در مجموع 78 شمسه است که اسماء الحسنی به‌خط استاد خوانساری نقش بسته است.

در مجموع حدود 3 هزار و 500 قطعه در کل ایوان باب القریش توسط حدود 30 استادکار و هنرمند ایرانی از نقاط مختلف کشور به‌زیباترین شکل ساخته و نصب شده است.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو