گروه : اجتماعی /

شناسه: 4678

31 فروردین 1403 06:49

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان:  ۹۰ درصد آب‌های زیرزمینی استان گلستان برداشت شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: بیش از ۹۰ درصد از آب‌های زیرزمینی استان برداشت شده و سرانه آب استان نسبت به سرانه آب استان‌های کویری همجوار هم پایین‌تر است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از تسنیم، علی نظری ظهر امروز در حاشیه بازدید از سد نرماب با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در جمع مسئولان اظهار داشت: سرانه آب استان  گلستان در حال حاضر  یک‌هزار و 440 مترمکعب است، در صورتی که سرانه آب کشور یک‌هزار و 600 مترمکعب بوده و حتی سرانه آب استان گلستان از برخی استان‌های کویری نیز کمتر است.

وی افزود: با توجه به برداشت‌های غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی, همه امید استان در زمینه تامین آب به ویژه در شرق استان, به بهره‌برداری رسیدن سد نرماب است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان تصریح کرد: به محض اینکه مخزن سد نرماب به پایان برسد, 50 درصد آن قابل استفاده بوده و این سد 65 میلیون مترمکعب آب را به عنوان پشتیبان سد وشمگیر از طریق رودخانه به فاصله 100 کیلومتر رهاسازی می‌کند.

وی یادآور شد: 4 شهر و 130 روستای محروم شرق استان گلستان که بیشتر آنها در حال حاضر با تانکر آبرسانی می‌شوند، از طریق سد نرماب, تامین آب شرب خواهند شد.

نظری تاکید کرد: پشتیبانی مالی خوبی در سال 95 از این طرح به مبلغ 72 میلیارد تومان شده و 3 هزار و 400 نفر در این زمینه اشتغالزایی شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: مشکل مهم ما که تا حدودی سبب تاخیر اجرای طرح شده و اولویت کار در حال حاضر است, جابه‌جایی روستاهای جنگلده پایین و جنگلده بالا است که 7 میلیارد تومان برای تملک اراضی روستای جنگلده پایین نیاز است.

وی تصریح کرد: روستای جنگلده پائین 65 خانوار جمعیت دارد و ساختمان آنها در مکان جدید آماده است و برای تملک روستای جنگلده بالا با 230 خانوار، 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

نظری اظهار کرد: این سد اکنون بیش از 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کل قرارداد آن 373 میلیارد تومان است که سهم کارفرما 317 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: نامنظم بودن و عدم تناسب نقدینگی ترزیق شده با هزینه‌های جاری, افزایش افراد پیمانکار نسبت به سال گذشته و تاخیر در حقو ق پرسنل از جمله مشکلات کارگاه سد نرماب است.

نظری اظهار کرد: رویکرد ما در زمینه استفاده از آب‌های  زیرزمینی باید به سمت استفاده از آب‌های سطحی تغییر کند تا بخشی از مشکلات ما رفع شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان تصریح کرد: احداث سد چارلی از صندوق توسعه ملی پشتیبانی می‌شود و 14 کیلومتر از جاده جایگزین تا کنون انجام شده و آمادگی واگذاری سد به بخش خصوصی هستیم.

وی گفت: احداث سد شصت‌کلا, سبب تامین آب شرب شهر گرگان و حق‌آبه کشاورزان خواهد بود.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو