شناسه: 9464

31 فروردین 1403 18:18

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

بازگشایی گره ریزگرد ها در گلستان به دست دامداران میسر است

مدیریت چرای دام و انجام عملیات پیشگیرانه بهترین راهکار برای حل مشکل هجوم ریزگردها به شمال گلستان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه ؛در طی دو ماه گذشته  پدیده ی هجوم ریزگرد ها در گلستان از جمله مشکلات پیش روی مردم بود و با رشد این پدیده نسبت به سال های گذشته  زنگ خطر آن برای مردم و مسئولین به صدا در امد به نحوی که مدیر کل هواشناسی استان گفت: اگر مشکل ریزگرد ها در گلستان ساماندهی نشود در آینده گلستان از خوزستان سبقت خواهد گرفت.

شب گذشته علی محمد طهماسبی، دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور، مهمان گفتگوی خبر 20 سیمای گلستان بود.

طهماسبی با بیان اینکه ۸۰ درصد غبار خیزی استان از نحوه کاربری مراتع متوسط و فقیر در شمال گلستان ناشی می‌شود گفت: مدیریت مراتع و دام‌ها کم هزینه‌تر و اثر بخش‌تر از راهکار‌های دیگر مانند بوته کاری و نهال کاری است.

طهماسبی در این برنامه به تشریح راهکار های پیشرو پرداخت و گفت : برای کنترل وضعیت ریزگرد ها دولت باید برای فصولی مشخص از ورود دام به مراتع جلوگیری کند و در مقابل هزینه علوفه جایگزین را به دامداران بپردازد.

وی با بیان اینکه این طرح در ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع استان خوزستان اجرا شده و با کمترین هزینه بیشترین اثر بخشی را داشته ادامه داد : گلستان نسبت به سایر استان‌ها در ابتدای پدیده شکل گیری ریزگرد‌ها وجود دارد و به همین دلیل می‌توان آن را به خوبی کنترل کرد.

طهماسبی گفت: در گلستان از ۳۰۰ هزار هکتاری که در معرض بیابانی شدن قرار دارند ۱۹۵ هزار هکتار آن با غبار خیزی روبروست، اما ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار هکتار آن از مناطق غبار خیز هستند.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور همچنین از تدوین برنامه‌ای ده ساله برای مدیریت سازگاری و مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور خبر داد و افزود: در این برنامه برای ۱۵ دستگاه عضو ستاد برنامه مشخصی مانند انجام کشاورزی حفاظتی با مسئولیت جهاد کشاورزی و مدیریت مراتع با منابع طبیعی تعریف شده است.

او همچنین به هجوم ریزگرد‌ها از کشور‌های همسایه مانند پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و ازبکستان و عراق اشاره کرد و افزود: مدیریت گرد و غبار برون مرزی را نیز با جدیت بیشتری ادامه می‌دهیم.

وی در پایان مدیریت تالاب‌ها را از جمله راهکارهای کنترل پدیده هجوم ریزگرد‌ها بیان کرد و از مدیران امور و منابع آب خواست با آبرسانی به تالاب‌ها در این راستا راهگشا باشند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو