گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 7037

10 فروردین 1403 18:27

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

مدارس فوتبال سکوی پرتاب،سرگرمی یا دره سقوط؟

هر ساله با شروع تابستان شاهد رشد قارچ گونه مدارس فوتبال هستیم.مدارسی که در تابستان سهم زیادی در پر کردن اوقات فراغت فرزندانمان دارند.

به گزارش قابوس نامه، برای آگاهی بیشتر از وضعیت مدارس فوتبال پای صحبت چند تن از مدیران این مدارس و پیشکسوتان فوتبال نشستیم و به بررسی مشکلات مدارس فوتبال پرداختیم که در ادامه به مباحث مطرح شده از سوی این فعالان در رشتۀ فوتبال ، اشاره می شود؛

عدم نظارت کافی بر مدارس فوتبال

مدارس فوتبال هر ساله باید از سوی هیات های شهرستان و استان مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار گیرند که این امر کمتر انجام شده لست و به ندرت شاهد نظارت بر مدارس فوتبال هستیم.

برخی از مدیران مدارس فوتبال اذعان می کردند در طی چند سال فعالیت آن ها در این عرصه حتی یک بار از سوی مراجع ذیصلاح بازدیدی انجام نشده است و مسئولین برای بررسی کار آن ها مراجعه نکرده اند.این در حالی است که نظارت اولین وظیفۀ مسئولین امر بوده تا تخلفات در این حوزه به حداقل برسد و البته کیفیت کار نیز ارتقا یابد.

فعالیت و به کارگیری مربیان بدون کارت مربیگری و نداشتن مجوز رسمی تنها گوشه ای از تخلفاتی است که در لئای این غفلت نظارتی، به وضوح در مدارس فوتبال می توان مشاهده کرد.

برگزاری مسابقات فشرده شهرستانی و استانی

شروع مسابقات شهرستانی مدارس فوتبال اوایل تیرماه می باشد و این برای مربیانی که فرصت کمتر از یک ماه داشته تا بازیکنان مستعد و تازه وارد را آماده و روانه مسابقات کنند چالش برانگیز است.

باید پذیرفت در این مدت زمان کم ،تعلیم و آماده سازی فوتبال آموزان کار دشواری است ، به طوری که اغلب مدیران مدارس فوتبال و مربیان از این موضوع گله مند هستند.

شرایط وقتی دشوارتر می شود که آن ها به دلیل کم بودن زمان برگزاری مسابقات،در طول یک روز دو و بعضا سه دیدار برگزار می کنند . حال شرکت در مسابقات این چنین فشرده و البته در گرمای طاقت فرسای تابستان نه تنها کودک را فوتبال زده می کند بلکه ممکن است با تهدید سلامت جسمی به ویژه با بروز بیماری های پوستی و گرما زدگی همراه شود.

.پس از پایان مسابقات شهرستان شاهد برگزاری مسابقات استانی هستیم که به دلیل سفر مدارس فوتبال به شهرستان های دیگر کار را سخت تر و احتمال بروز خطرات را بیشتر خواهد کرد.

دانش افزایی مربیان مدارس فوتبال

به روز کردن اطلاعات و بالا بردن سطح دانش مربیان مدارس فوتبال حس مسئولیت پذیری و علاقمندی مربیان را می طلبد.

از وظایف اصلی کمیته آموزش هیات های فوتبال،برگزاری کلاس های دانش افزایی مربیان است که باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

صرفا برگزاری دوره هایی یک یا دو روزه در طول سال آن هم تنها یک بار قطعا برای تربیتو بروز رسانی دانش این مربیان و متعاقبا فوتبال آموزان کم است.

بارها در این مدارس دیده ایم که مربیان بدون طرح درسی مناسب در محل تمرین حاضر شده و طبیعتا بازدهی تمرین این مدارس نیز به حداقل می رسد.

اخلاق مربیگری مناسب

در اغلب مدارس فوتبال مربیان با ادبیاتی سخیف با فوتبال آموزان برخورد می کنند.ادبیات کاربردی در مدارس فوتبال اصلا مناسب کار مربیگری که از آن به عنوان یک معلم یاد می شود نیست.

توهین و تحقیر تقریبا در تمام مدارس و بین مربیان باب شده است و گویی فوتبال آموزان نیز راهی جز تحمل این شرایط ندارند.

وقتی از مربی به عنوان یک معلم یاد می شود آیا بهتر نیست در کلاس های آموزشی و دانش افزایی مربیان کمی درس اخلاق و اخلاق مداری تدریس شود؟

سودجویی مالی

بارها شنیده و یا دیده شده در برخی از مدارس فوتبال با وعده ترانسفر شدن فوتبال آموزان به باشگاه های سرشناس کشور مبالغ هنگفتی دریافت ولی در نهایت جز سراب چیزی نصیب فوتبال آموز و خانواده او نشده است در حالی که مبالغ دریافتی فوتبال آموزان باید بر اساس رتبه بندی این مدارس و البته به صورت مصوب از سوی فدراسیون و یا کمیته جوانان اعلام شود و مدارس مجاب شوند از دریافت وجه اضافی خودداری کنند.

موارد مذکور تنها گوشه ای از مشکلات و معضلات موجود در مدارس فوتبال است که برای رفع آن ها نیاز به کار کارشناسی است و البته همتی بلند را می طلبد.

در این زمینه کمیته جوانان،کمیته آموزش ،مدیران مدارس فوتبال، فوتبال آموزان و خانواده آن ها بی شک نقش کلیدی خواهند داشت.

امیدواریم مدارس فوتبال نه تنها مکان امنی برای رشد جسمی و روانی فرزندانمان باشد بلکه از دل آن ها بازیکنان ملی خارج شود تا ارتقای فوتبال کشور عزیزمان را شاهد باشیم.

به قلم سید امین حسینی

نویسنده :

نظرات
آرشیو