شناسه: 9287

31 فروردین 1403 13:04

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

راهبرد میان مدت و بلند مدت استان گلستان برای مقابله با کم آبی مشخص شد

از صرفه جویی 118 میلیون متر مکعب از آب های زیرزمینی در افق 1405 تا شیرین سازی 32 میلیون متر مکعب دریای خزر در افق 1425؛ دو راهبرد شرکت آب منطقه ای استان برای گذر از کم آبی است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه ؛ استان گلستان با وجود اینکه در زمره استان های شمالی کشور است و اغلب آن را از استان های سرسبز و پرآب تلقی میکنند چندی است با مشکل تهیه آب شرب مردم خود مواجه شده و مسئولین استانی با به صدا درآمدن این زنگ خطر هوشیار شدند.

این موضوع زمینه ارائه و تصویب دو طرح برای گذر از بحران کم آبی به شکل میان مدت و بلند مدت را فراهم کرد به طوری که چندی پیش مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان از موافقت وزارت نیرو با طرح آب شیرین کنی دریای خزر خبرداد و امروز نیز معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان از عزم خود برای اجرای برنامه 5 ساله گذر از کم آبی گفت.
 
سید محسن حسینی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در این باره گفت: بخش زیادی از آب شرب در استان از منابع سفره‌های زیرزمینی بوده و برای میان مدت و بلند مدت از نظر کمی و کیفی غیرقابل اتکا است.

او افزود: برای همین در برنامه‌های میان مدت به دنبال استفاده از ظرفیت سد‌ها هستیم و بخشی از آب شرب استان هم در افق ۱۴۲۵ باید از طریق شیرین سازی آب دریا تأمین شود.

حسینی گفت: مطالعات و برآورد‌های متعددی در این باره انجام شده و درخواست استان مجوز ۱۰۰ میلیون مترمکعب شیرین‌سازی آب دریای خزر است تا ۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین تولید شود و عمدتا در شهرستان‌های غرب استان از جمله بندرترکمن، گمیشان، کردکوی، بندرگز، آق قلا و گرگان مورد استفاده قرارگیرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان افزود: پیگیری‌های زیادی را از سال‌های قبل به ویژه از نیمه دوم سال ۹۹ تاکنون انجام دادیم و بر اساس این پیگیری‌ها فعلاً با بخشی از این درخواست موافقت شده است.

 صبح امروز جواد تیموری،معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان از برنامه 5 ساله گذر از کم آبی خبر داد و گفت: بر اساس این طرح در حوزه آب‌های زیرزمینی ۹برنامه پیش بینی شده که باید حدود ۲هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شود تا بتوان ۱۸میلیون مترمکعب، مصرف آب زیرزمینی را کاهش داد.

همچنین افزود: تعیین تکلیف ۱۲هزار حلقه چاه فاقد پروانه، اصلاح و تعدیل پروانه ۱۱هزار حلقه چاه آب کشاورزی و نصب ۱۴هزار دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب از دیگر اقداماتی است که در برنامه جامع سازگاری با کم آبی در استان عملی خواهد شد.

وی گفت: با انجام سه طرح مذکور در مدت ۵سال حدود ۷۱میلیون مترمکعب آب در بخش زیرزمینی صرفه جویی می‌شود.

تیموری همچنین جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز را هم از دیگر برنامه‌های استان برشمرد و گفت: این طرح برای یکهزار و ۵۰۰حلقه چاه مجاز انجام می‌شود تا ۲۹میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شود.
وی ادامه داد: استقرار ۳۲گروه گشت و بازرسی به صورت مستمر، انجام اقدامات فرهنگی و آموزش‌های عمومی و اجرای دو طرح در زمینه تقویت آبخوان‌ها از طریق تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب و همچنین ایجاد ۱۹ ایستگاه ثبات الکترونیکی و ۴۰ ایستگاه برخط در حوزه هواشناسی و هیدرومتری از دیگر برنامه‌های سازگاری با کم آبی در استان است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت استان اعلام کرد: با اجرای این برنامه‌ها در مدت ۵سال ۱۱۸میلیون مترمکعب از مصرف آب‌های زیرزمینی در استان کمتر خواهد شد.

وی گفت: در حوزه آب‌های سطحی نیز دو برنامه پیش بینی شده که شامل بهبود شبکه‌های آبیاری زهکشی در حوزه قره سو و زرین گل به مساحت ۸هزار هکتار و مطالعه و اجرای مدیریت مشارکت‌های مردمی با ایجاد ۱۵تشکل آب‌بران است که در نهایت ۳میلیون مترمکعب در مصرف آب‌های سطحی صرفه جویی خواهد شد.

انتهای پیام/

 

نویسنده :

نظرات
آرشیو