گروه : اجتماعی /

شناسه: 4598

10 فروردین 1403 11:25

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

رقابت گنبدکاووس با شهرهای بزرگ در آسیب‌های اجتماعی  پایگاه خدمات اجتماعی در محلات آسیب‌خیز گنبدکاووس احداث می‌شود

طلاق, تعداد زنان سرپرست خانوار, اعتیاد و حاشیه‌نشینی و... از آسیب‌های اجتماعی هستند که به صورت جدی استان گلستان و به ویژه شهرستان گنبدکاووس را تهدید می‌کند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از تسنیم، براساس آمار اعلام شده در سال 94 تعداد خودکشی منجر به فوت در تهران 22 مورد بوده که همین آمار در گنبدکاووس در سال 95 ,تعداد 20 مورد گزارش شده ‌و این خطر جدی برای شهرستان گنبدکاووس است.

علی برزمینی ، معاون مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان ظهر امروز در جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی اظهار داشت: 2 شهرستان گرگان و گنبد‌کاووس 65 درصد بار آسیب اجتماعی استان را به دوش می‌کشند و دوسوم آسیب‌های استان در این  2 شهرستان است که برای مقابله با آن باید تدبیر جدی اندیشید.

2 میلیارد و 200 میلیون تومان برای طرح تقسیم کار ملی در گلستان اختصاص یافت

وی افزود: از سال گذشته 2 میلیارد و 200 میلیون تومان برای اجرای طرح تقسیم کار ملی در استان گلستان مصوب شده و هر دستگاه اجرایی با ارائه طرح کارشناسی در ارتباط با پدیده آسیب اجتماعی می‌تواند با نام خود, ردیف و بودجه کسب کند.

معاون مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان تصریح کرد: اگر با همین نگاه و سهل انگاری, سیاسی بازی و موازی کاری در جهت کاهش و پیشگیری آسیب های اجتماعی پیش رویم, باید در سال‌های آینده, در برابر آسیب‌های اجتماعی تسلیم شویم.

برزمینی تاکید کرد: تا زمانی که نگاه سالن‌های ورزشی ما در پی کسب درآمد و تامین منایع مالی است و جوانان آسیب پذیر و در معرض خطر از این سالن ها استفاده نکنند, هیچ تغییری در آمار کاهش آسیب اجتماعی نداریم.

فرهاد بدیعی رئیس مرکز بهداشت شهرستان گنبدکاووس نیز در این باره اظهار داشت: در مرکز کاهش آسیب های اجتماعی ( DIC) شهرستان گنبدکاووس 500 نفر از مردان معتاد زیرپوشش و خدمات این مرکز را دریافت می‌کنند.

وی افزود: در مرکز مشاوره ویژه زنان نیز, یک‌هزار و 500 بار افراد پرخطر مراجعه کرده و 500 خانم آسیب‌پذیر هم در این مرکز پرونده دارند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان گنبدکاووس تصریح کرد: تعداد 11 هزار و 695 نفر از کلاس‌های مختلف آموزشی در زمینه اعتیاد, الکل, و مهارت "نه گفتن" استفاده کرده و یک‌هزار و 192 نفر نیز در کلاس‌های صیانت از خانواده شرکت کردند.

6 هزار سفیر سلامت در گنبدکاووس جذب می‌شوند

وی تصریح کرد: در سال گذشته 134 نفر و در سال جاری 144 نفر به عنوان داوطلب سلامت آموزش دیده تا هر یک حدود 60 خانوار را در 14 مرکز شهری و شهری, روستایی آموزش دهند.

بدیعی تاکید کرد: در سال گذشته 3 هزار و امسال 6 هزار سفیر سلامت جذب شدند که در این طرح از هر خانوار یک نفر آموزش‌های لازم را طی می‌کنند.

وی گفت: برای پیشگیری و کاهش آسیب‌‌های اجتماعی در سال گذشته 4 پایگاه در راستای ارائه خدمات به مناطق آسیب‌خیز و محروم در محله‌های خالد نبی, بدلجه, اسلام آباد, چای بوئین و تقی آباد دایر شد که در سال جاری 4 پایگاه دیگر دایر می‌شود که یکی از آنها در محله بهارستان است.

فرج الله رزاقی مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس هم درباره کاهش آسیب‌های اجتماعی در دانش آموزان اظهار داشت: 13 هزار و 864 نفر از دانش‌آموزان دوره ابتدایی در جهت کاهش و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی و 42 هزارو 680 والدین دانش‌آموزان سبک فرزندپروری را آموزش دیدند.

22 میلیون تومان برای طرح تقسیم کار ملی در گنبدکاووس اختصاص یافت

وی افزود: طرح تقسیم کار ملی در اواخر سال 95 آغاز و در 2 ماه توسط معلمان پایه‌های ششم و معلمان علوم اجتماعی اجرا شد و تاکنون 75 درصد از اعتبارات این طرح حدود 22 میلیون تومان تخصیص یافته است.

نعمت الله شهیدی جانشین فرمانده نیروی انتظامی شهرستان گنبدکاووس هم در این جلسه اظهار داشت: 84 درصد پرونده‌های اختلاف خانوادگی در واحد مشاوره کلانتری‌ها مصالحه شده و بیشترپرونده‌های ارجاعی به کلانتری‌ها منجر به صلح و سازش می‌شود.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی شهرستان گنبدکاووس تصریح کرد: ارائه خدمات مشاوره در کلانتری‌ها رایگان و در طول هفته به جز ایام تعطیل انجام می‌شود.

شهیدی گفت: بیشترین پرونده‌ها تشکیل شده در کلانتری‌ها, اختلاف خانوادگی, نزاع, درگیری فامیلی,مشکلات زوجین,مسائل اجتماعی و ایجاد مزاحمت است.

3 پایگاه خدمات اجتماعی در گنبدکاووس راه‌اندازی می‌شود

خلیل کاوسی, رئیس مرکز اورژانس اجتماعی هم در این جلسه اظهار داشت: 3 مجوز پایگاه خدمات اجتماعی در محلات آسیب‌خیز شهرستان صادر که از این تعداد2 پایگاه افتتاح و دیگری تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: 409 زن سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته تا در آینده از مزایای بازنشستگی برخوردار و از چرخه بهزیستی خارج شوند.

رئیس مرکز اورژانس اجتماعی شهرستان گنبدکاووس تصریح کرد: اعتبارات اورژانس اجتماعی در سال 95 نسبت به سال 94 حدود 53 درصد افزایش یافته است تا از افراد آسیب دیده و آسیب‌پذیر حمایت شود.

وی تاکید کرد: مراکز خدمات مشاوره قبل از ازدواج از 5 مرکز در سال گذشته به 10 مرکز تاکنون افزایش یافته و تا پایان سال به 14 مرکز برای کاهش طلاق می‌رسد.

منصور طعنه گنبدی, شهردار گنبدکاووس هم اظهار داشت: در راستای جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان و معتادان متجاهر, ساختمان 2 طبقه به متراژ 260 مترمربع در حال ساخت است.

وی افزود: این ساختمان در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی احداث می‌شود و تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی و 3 میلیارد تومان هزینه شده است.

شهردار گنبدکاووس تصریح کرد: برای تکمیل و نصب دوربین مداربسته در شهر گنبدکاووس به 5 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو