گروه : اقتصادی /

شناسه: 3270

29 اسفند 1402 11:10

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

سال تمام شد رکود مسکن پابرجاست

سال ۹۵ در حالی رو به اتمام است که بخش مسکن همچنان در رکود به سر می برد و پالس هایی هم که از سوی اقتصاد کلان ارسال می شود، انتظار نمی‌رود بخش مسکن حداقل تا تابستان سال آینده از رکود خارج شود.

به گزارش قابوس نامه به نقل از فارس، تحلیل‌های جدیدی که از وضعیت بازار مسکن توسط کارشناسان و فعالان بازار ارائه می شود، حاکی از این است که برای رونق بازار مسکن و ساخت و ساز باید منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بود و دولت جدید به ناچار و برای ایجاد رونق بخش اقتصادی می‌تواند از مسکن به عنوان یک سوپاپ اطمینان استفاده کند، چرا که بخش مسکن به عنوان موتور محرکه اقتصادی به تنهایی و به طور مستقیم با 300 شغل در ارتباط است.

بنابراین گزارش، برخی افراد نسبت به رونق بازار مسکن در سال آینده خوشبین هستند، زیرا معتقدند، با ورود خانه اولی‌های صندوق یکم مسکن از خرداد سال آینده به بازار مسکن، رونق ایجاد می‌شود. ادامه یافتن روند رو به رشد معاملات بازار مسکن به زودی افرادی را که منتظر تحرک در بازار مسکن بودند را وارد معامله‌های مدنظر خواهد کرد، این گمانه زنی نشان از این می‌دهد که سال 95 سال پایان رکود و سال 96 سال رونق بازار مسکن است.
کارشناسان مسکن معتقدند که وقوع این حالت در سال 96 بازار مسکن را از خواب بیدار خواهد کرد و به نظر می‌رسد، اوج افزایش معاملات مسکن بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده باشد.

اما در مقابل برخی از سازندگان مسکن و تحلیل‌گران بر این اعتقاد هستند که تا زمانی که اقتصاد کلان دچار مشکل است و قدرت خرید مردم نیز پایین باشد، هیچ اتفاق جدیدی بر بازار مسکن رخ نخواهد داد، چرا که سازندگان مسکن در صورتی وارد عرصه ساخت و ساز خواهند شد که از فروش واحدهای ساخته شده خود مطمئن باشند.

بر اساس این گزارش، اگر چه از ابتدای سال 95 در شهر تهران شاهد رشد معاملات مسکن به صورت مقطعی بوده‌ایم ، اما این رشد در سایر استانهای کشور نه تنها رخ نداده،بلکه در دیگر استانها تا حدود 50 درصد کاهش حجم معاملات بازار مسکن را شاهد بودیم. همواره رونق خرید و فروش در پایتخت بر سایر شهرها تاثیر می گذارد، اما این بار بر عکس عمل کرده و خرید و فروش در کشور نه تنها رشد نداشته، بلکه کاهش 50 درصدی هم داشته است.

همین وضعیت باعث شده تا اکثر فعالان بازار مسکن رونق بازار مسکن در سال آینده را دور از دسترس بدانند.

اکثر مشاوران املاک بر این باورند که در ماه اسفند با وجودی که هنوز به اتمام نرسیده است، اما آمارها نشان می‌دهد که به دلیل نزدیک شدن به ایام نوروز تعداد معامله‌های مسکن نسبت به ماه قبل کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است. البته کارشناسان مسکن معتقد هستند که کاهش خرید و فروش طبیعی است و ارتباطی به رکود بازار ندارد و رفتار این بازار در سال آینده بر اساس پیش بینی رو به رونق خواهد بود.

برخی کارشناسان مسکن نیز بر این باور هستند که از 15 اسفند تا 15 فروردین اگر چه زمان مناسبی برای خرید خانه است، اما معمولا در این تاریخ متقاضیان مسکن درگیر آغاز سال نو هستند و چندان خرید و فروشی هم صورت نمی گیرد.

*خریداران واقعی وارد بازار شدند

سلطان محمدی یکی از مشاوران املاک با بیان اینکه خرید و فروش این روزها رونقی ندارد، گفت: این روزها وضعیت بازار مسکن به گونه‌ای شده است که متقاضیان واقعی وارد بازار می شوند و افرادی که واحدهای کوچک دارند، به قصد تبدیل به احسن وارد بازار می شوند و مسکن بزرگتری خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مشاوران املاک با انتقاد به دریافت مالیات بر ارزش افزوده و اعمال مالیاتهای سنگین در این وضعیت رکودی واحد صنفی خود را تعطیل کرده‌اند، گفت: برخی از بنگاههای معاملات ملکی در اعتراض به دریافت مالیات بر ارزش افزوده واحد صنفی خود را تعطیل کرده‌اند.

سلطان محمدی در مورد اینکه آیا وام های 80 میلیون تومانی مسکن وارد بازار شده است و آیا نمونه ای از خرید و فروش با وام خانه اولی‌ها داشته‌اید، گفت: بنده تاکنون قرارداد خرید و فروشی که از وام 80 میلیونی خانه اولی‌ها استفاده کرده باشد، ثبت نکرده‌ام، اما این روزها خریداران واقعی که قصد خرید مسکن دارند، دوست دارند، با استفاده از اوراق حق تقدم و بدون سپرده‌گذاری اقدام به خرید مسکن کنند.

*رونق فروش واحدهای کوچکتر

رحمان پور یکی دیگر از مشاوران املاک در مرکز شهر به خبرنگار فارس گفت: بازار مسکن در این روزها حالت مقطعی دارد و مشاوران املاک احساس نمی‌کنند که به طور پیوسته هر روز و یا هر هفته می‌توانند قرارداد منعقد کنند، اما در این میان خانه‌های کوچک تر در بنگاه ما راحت تر به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: این روزها بازار اجاره نیز کاملا راکد است و از اواخر اردیبهشت ماه و یا اواسط خرداد ماه این بازار مجددا رونق خواهد گرفت.

حمیدی یکی دیگر از مشاوران املاک می‌افزاید: مردم دچار کمبود نقدینگی هستند و قدرت خرید با توجه به رشد بیش از حد قیمت مسکن در سال‌های گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است و این وضعیت رکودی هم تا زمانی که قدرت خرید پایین باشد، ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر فقط یک وام 80 میلیونی مسکن که تنها مربوط به خانه اولی‌ها است و یک وام 60 میلیونی اوراق حق تقدم را داریم که کفاف خرید مسکن در متراژهای بالا و مرکز شهر را نمی‌دهد، به همین دلیل از نظر مشاوران املاک، دخالت بانک‌ها با پرداخت سود تسهیلات مناسب می‌تواند به رونق این بازار در سال آینده کمک کند.

وی تصریح می‌کند: شرایط رکودی باعث شده است که فروشنده و خریدار تا وقتی مجبور به معامله نباشند، وارد بنگاه نشوند و هنوز معامله‌گران منتظر شرایط بهتر در بازار هستند و بازار مسکن سال 95 در این روزها در چنین شرایطی است.

*فروشنده ها از قیمت پیشنهادی خود کوتاه نمی آیند

جهانبخش مالکی یکی دیگر از مشاوران املاک جنوب تهران به خبرنگار فارس می‌گوید: این روزها اگر چه خرید و فروش به آن شکل رونق نگرفته است اما فروشنده ها دیگر مثل گذشته تخفیف نمی دهند و از قیمت پیشنهادی خود کوتاه نمی آیند.

وی با بیان اینکه مشاوران املاک این وضعیت کوتاه نیامدن فروشنده ها از قیمت های پیشنهادی را با عنوان سفت و محکم شدن قیمت تحلیل می کنند گفت:این روزها چون قیمت ها سفت کرده و محکم شده است فروشنده‌ها از قیمت پیشنهادی خود کوتاه نمی‌آیند.

*فاصله قیمت پیش فروش مسکن با فروش نقد چندان زیاد نیست

وی افزود: پیش فروش در بازار رکودی کنونی، تا حدی رونق گرفته و البته تفاوت این پیش فروش با پیش فروش سال‌های گذشته در این است که فاصله قیمتی میان پیش فروش ها با قیمت نقدی کاهش یافته است و به عنوان مثال اگر قیمت نقدی یک آپارتمان نوساز متری 3 میلیون تومان باشد، قیمت پیش فروش آن دو میلیون و 700 هزار تومان است، در حالی که در گذشته این فاصله 300 هزار تومانی به بیش از 500 هزار تومان هم می‌رسید.

یکی دیگر از فعالان مشاوراملاک در مورد شرایط این روزهای بازار این طور می‌گوید: وضعیت معامله‌های مسکن در زمستان افزایش یا کاهش نداشته است، البته پیش از آغاز فصل مدارس شرایط برای اجاره دهندگان بهتر بود، که پس از آن حجم معامله‌های اجاره هم کاهش یافت و شرایط برای واحد صنفی ما مطابق با رکودی شد که در حال تجربه آن هستیم.

وی می‌افزاید: در شرایط کنونی بازار خرید و فروش خانه های کمتر از 100 متر راحت صورت می گیرد و به طور معمول بیشتر قراردادهای منعقد شده برای چنین خانه‌هایی است.

یکی دیگر از کارشناسان فروش املاک در شمال تهران وضعیت بازار مسکن را این طور توصیف می‌کند که شرایط در بازار با گران شدن دلار بهتر شد، اما بعد از آن رخوت در بازار احساس شد. بازار زمستان بیشتر برای اجاره تمایل داشت و این حالت هم رفته رفته به حالت اشباع رسید.

وی ادامه می‌دهد: مشتریان از رهن خانه بیشتر استقبال می‌کنند و مالکانی که حاضر به رهن خانه باشند، راحت‌تر می‌توانند خانه خود را معامله کنند، اما تمایل مالکان برای اجاره بیشتر است و همین وضعیت در بازار یک حالت تناقض ایجاد کرده است و نیروی کششی بین مالک و مستاجرها به وجود آورده است.

وی ادامه می‌دهد: پیش بینی می‌کنیم حجم خرید و فروش در بهار بیشتر شود، این افزایش معامله‌ها هم ممکن است، با افزایش قیمتی همراه باشد.

نویسنده :

نظرات
آرشیو