شناسه: 2577

31 فروردین 1403 23:54

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

رویش اراده مسئولین در جهت توسعه فضای سبز نهضت فضای سبز در گنبدکاووس به راه می افتد

 مسئولین گنبدکاووس با ایجاد دغدغه برای آنها در جهت کمبود فضای سبز جلسه ای برای هماهنگی آن و ایجاد نهضتی در این راستا برگزار کردند.

به گزارش قابوس نامه، در جلسه ای که در فرمانداری گنبدکاووس پیرامون توسعه فضای سبز شهرستان برگزار شد، با بیان شرایط اقلیمی این شهرستان از قبیل بروز ریزگردها و شرایط اب و هوایی بر اهمیت توجه به فضای سبز تاکید شد و فرماندار ویژه شهرستان با اعلام نهضت سبز در گنبدکاووس، از همه خواست تا به این مهم توجه کنند.
سرانه  فضای سبز گنبدکاووس از استانداردها پایین تر است
معاون شهرداری گنبدکاووس نیز با ارائه گزارشی از احداث پارکها در این شهرستان، گفت: در گنبدکاووس 121 هکتار فضای سبز وجود دارد که سرانه هر فرد 8.2 متر مربع می شودکه این سرانه با استانداردهای جهانی فاصله دارد، طبق آمارها استاندارد سرانه بین 15 تا 50 متر مربع است.
بیگی با اشاره به تلاش شهرداری برای رساندن این سرانه به عدد 10، افزود: سال گذشته درخت قلمه زده شده از سطح شهر جمع اوری شد که 15 هزار و 500 عدد از آن در حاشیه کمربندی کاشته و قرار است تعداد 5 هزار نهال دیگر را از 15 بهمن
نهضت سبز حرکتی در جهت افزایش فضای سبز
رئیس شورای شهر گنبدکاووس نیز با بیان اینکه کاشت درخت باید با تعامل و همکاری دستگاهها و مردم انجام شود، افزود: برای دستیابی به فضای سبز پایدار باید مردم را دخیل کرد تا آنها با کاشت درخت فرهنگ سازی شکل بگیرد، از سویی باید با شناسایی گونه های سازگار و بومی و فضا مناسب جهت کاشت، تلطیف هوا و مبارزه با تغییر اقلیم انجام داد.
ابراهیم عطالر با اشاره به برنامه هایی برای ایجاد فضای سبز در ساختمان های آپارتمانی، گفت: سعی شده با حرکت نهضت سبزی که در فضای مجازی به راه افتاده است و جلسه ای که با انبوه سازها برگزار شده،  اپارتمان ها باغچه های کوچکی طراحی و در نظر بگیرند.
توجه به گونه های بومی
شهردار اینچه برون نیز با اشاره به هماهنگی جهت کاشت 10 هزار اصله نهال در بخش اینچه برون، افزود: دهیاران می توانند با هماهنگی با بخشداری این نهال ها را از شهرداری تامین کنند .
بهمن مهرورز از کاشت نهال در وسعت 3 هکتاردر پارک الماگل خبر داد و گفت: در سه سال گذشته 9 هزار نهال کاشته شد که با بروز 3 پدیده متفاوت در شهرستان درختان کاشته شده با مشکلات زیادی روبرو شدند از این رو شناخت گونه های بومی بسیار مهم است، گونه هایی مانند گزشاهی و سنجد تلخ.
رئیس اداره محیط زیست گنبدکاووس نیز با اشاره به  انتخاب مناسب گونه در حاشیه پیرامون شهر، گفت: توسعه ی گونه های بومی و توجه به شرایط رطوبت و دما و مصرف آب انها بسیار مهم است، توجه به گونه هایی که ریشه رونده نداشته باشند و همیشه سبزباشند.
نگهداری مهم تر از کاشت
همچنین در این جلسه رئیس یکی از تشکل های مردم نهاد با اشاره به ضرورت حفظ و حراست از درختان بعد از کاشت گفت: سال گذشته با کاشت 400 اصله در حاشیه جاده، متاسفانه بی توجهی به نگهداری آنها از سوی وسایل نقلیه و کشاورزان در آتش زدن اراضی خود، مقدار قابل توجه این درختان از بین رفت.
همچنین رئیس اداره بنیاد مسکن گنبدکاووس نیز با بیان اینکه برای ایجاد و توسعه فضای سبز نیاز به عزم  و اراده شهرستان است، گفت: با صحبتهایی که شده مقرر شد برای صدور هر پایان کار ساختمان، 5 درخت کاشته شود، که نیاز است تا ادارات دیگر نیز با توجه به این الزامات به اصل مهم توسعه فضای سبز کمک کنند.
رضایی در ادامه افزود: نگهداری درختان از کاشت آنها مهم تراست، بسیار پیش آمده که نهالی کاشته شده و به علت نگهداری نامناسب از بین رفته است.
همچنین بخشدار مرکزی گنبدکاووس با اشاره به اینکه با ادارات و نهادها با دهیاران در جهت توسعه فضای سبز همکاری نمی شود، گفت: در جهت پیشگیری از تجاوز به مراتع منابع طبیعی، زمین پیرامونی آن را به مقدار 600 هکتار زیتون کاشته شد که امروز گفته می شود که باید زمین ها تحویل بدهند.
آدینه با بیان اینکه حرکت در جهت توسعه فضای سبز نیازمند همکاری و تعامل همه ارگانهاست،‌ افزود: پیشنهاد می شود تا از درختان پرسود برای روستا برویم، تا مردم نسبت به نگهداری آنها کوشا باشند، درختانی مانند توت می توان از میوه، برگ، چوب انها استفاده کرد و باعث تلطیف هوا هم می شوند.
انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو