گروه : یادداشت /

شناسه: 5254

05 اردیبهشت 1403 17:25

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

زینب (س) خود یک هنرمند است/ یادداشت

زینب نه تنها یک فیلسوف زیبایی شناس است بلکه خود یک هنر مند است .آن هم هنرمندی که هنری شهودی دارد و در سخت ترین شرایط ، روح بلندش چنان متصل به عالم معناست که می تواند بافصاحت و بلاغت رنج ها و دردهایش را بگوید و از حقیقت دفاع کند.

به گزارش قابوس نامه، با توجه به متن خطابه و نکته هایی که در یادداشت گذشته تقدیمتان شد، می توان گفت؛

از طرفی زینب(س) یک حماسه سرا و حماسه خوان بزرگ است زیرا چنانکه در متن خطابه ی ایشان آمده ، به هیچ وجه – ذره ای سستی و ضعف دیده نمی شود . او فقط زیبایی دیده و در اوج دردها ، به زیباترین شکل از حقیقت خون حسین(ع)  دفاع کرده است.

زینب(س) صدای هاتف غیبی را می شنود و در حقیقت هنر جوششی اش را برای حسین(ع) عرضه می کند؛ آنگاه که حسین بن علی (ع) در مسیر خود به کربلا به منزلی به نام ˈخزیمیهˈ وارد شد و یک شبانه روز در آنجا توقف و استراحت کرد و در این منزل بود که در اول صبح حضرت زینب علیها السلام به خدمت آن حضرت آمد و عرضه داشت: برادر! این دو بیت گویا از هاتفی به گوش من رسید که بیشتر موجب نگرانی و تشویش خاطر من شد.

ˈای چشم من با تلاش فراوان آماده باش برای گریه کردن ؛ زیرا چه کسی بجز من برای شهدا گریه خواهد کرد.

گریه برای گروهی که خطرات ، بر طبق مقدرات ، آنها را به سوی وفای به عهد سوق می دهد.ˈ

حسین بن علی (ع) در پاسخ زینب کبری علیهاالسلام به یک جمله قناعت ورزید، آری تنها به یک جمله کوتاه: ˈخواهرم ! آنچه خدا تقدیر کرده حتما به وقوع خواهد پیوست.ˈ( مقتل خوارزمی )

و زینب(س)  ، آرام می شود و خود را آماده می کند که دردناک ترین رنج ها بر انسان پسر انسان را مشاهده کند اما با کدام چشم ؟! با چشمی که فقط زیبا ببیند !

اما چرا زینب(س)  توانست چنین زیبا ببیند؟ پاسخش در یک کلمه است ؛ « صبر »

می توان گفت ؛ زینب(س) فیلسوف هنر و زیبایی است که برچشم و دل نقش صبر حک کرده و زیبا اینکه بین « صبر » و « زیبایی » پیوندی است که خدا پیش از واقعه ی عاشورا آن را بیان داشته اما تفسیرش را در رفتار و اندیشۀ زینب(س)  ، مشاهده می کنیم .

در قرآن کریم واژۀ صبر و زیبایی در کنار هم آمده و زینب(س) این دو گل واژه را چنان با هم تفسیر می کند که خود می شود آیه ای از آیات خدا !!

آری ... زینب(س)  ،  آیه و نشانۀ خداست !
گویا خدا به زینب(س)  می گوید که ؛

فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلًا ... (‌ معارج . 5 )

و این پیام خداست به تمام آنان که قرار است پس از عاشورا تا سپیده ی ظهور زینبی باشند !  

صبر کنید . صبری زیبا و زیبا ببینید دردها و رنج ها را و با اقتدار یزیدیان هر دوره را رسوا کنید و با اقتدار در راه خدا خون بدهید و اسارت بچشید و  نهراسید که خداوند با صابران است، ان الله مع الصابرین !

مسئلۀ دیگر ، مسئلۀ نمود، تجلی و ظهور هنری است که فیلسوف و تئوری پردازش زینب(س)  است !

تمام هنرهایی که در حوزۀ هنر های عاشورایی و انقلابی با تاکید بر پیروزی خون بر شمشیر تولید و عرضه می شوند و تمام حرکت های بزرگ هنری که در آن مرگ زیبا ترسیم می شود و در راه آرمان به صبوری و مقاومت دعوت می کنند ، در زمین عمل و اندیشۀ زینب(س)  گام بر می دارند و فعالیت می کنند زیرا در تمام طول تاریخ فلسفۀ هنر و زیبایی ما صبر و زیبایی – اسارت و اقتدار – وصل و هجران را در کنار هم ندیده ایم جز در تاریخ زندگی و اندیشۀ زینب (س).

بر این اساس ؛ زینب(س)  ، متعالی ترین فیلسوف هنر و زیبایی و بزرگ ترین مفسر عبارت« صبرا جمیلا » است!

و ما این بانو را نشناخته و در زمین هنر و اندیشه به او و اندیشه ی متعالی اش ظلم کرده ایم.

"سلام علی قلب زینب الصبور"


مجتبی طالبی
نویسنده و تهیه کننده صدا و سیمای مرکز گلستان
مدرس و دبیر پژوهشی گروه فلسفه و عرفان اسلامی . جامعه المصطفی العالمیه . واحد گرگان


انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو