شناسه: 10163

07 مهر 1403 07:59

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس گفت: بوته‌کاری در سطخ یک هزارو ۴۴۰ هکتار از مراتع شهرستان
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس گفت: بوته‌کاری در سطخ یک هزارو ۴۴۰ هکتار از مراتع شهرستان اجرا شد که از این میزان حدود ۸۱۰ هکتار توسط پیمانکاران و مابقی آن، توسط اداره منابع طبیعی انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوسنامه به نقل از فارس، فرشید رحمانی در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته دفاع مقدس در گنبدکاووس اظهارکرد: با توجه به تغییر اقلیم، خشکسالی‌های سال‌های اخیر و هم‌مرز بودن شمال گنبدکاووس با صحرای قره‌قوم ترکمنستان، حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی منابع ملی و طبیعی گنبدکاووس در معرض بیابانی شدن است.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از گسترش بیابانی‌شدن و کاهش ریزگردها، برنامه‌ها و پروژه‌های اصلاح، احیا و مکانیکی در منابع طبیعی و ملی و مرتعی شهرستان در حال اجرا است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس ابرازکرد: در این راستا در سال گذشته، در بزرگترین ایستگاه تحقیقاتی گیاهان مرتعی گلستان بنام ایستگاه تحقیقاتی چپرقویمه گنبدکاووس، تعداد ۲ هزارو ۳۱۶ اصله نهال مرتعی و مقاوم با شرایط محیطی تولید و در مکان‌های در معرض خطر بیابانی‌شدن کاشته شد.

وی ادامه داد: همچنین بوته‌کاری در سطخ یک هزارو ۴۴۰ هکتار از مراتع شهرستان اجرا شد که از این میزان حدود ۸۱۰ هکتار توسط پیمانکاران و مابقی آن، توسط اداره منابع طبیعی انجام شده است.

رحمانی گفت: اقدامات احیا،اصلاح و انجام پروژه‌های مکانیکی بدون مشارکت مردم و جوامع محلی امکان‌پذیر نیست و در این راستا، با مشارکت مردم توانستیم تاکنون، در حدود ۶۱۰ هکتار از مراتع گنبدکاووس، بوته‌کاری انجام شود.

وی بیان کرد: در سال گذشته، حدود ۷۵ درصد از اعتبارات مرتعی استان گلستان در حدود ۲۱ میلیارد تومان برای انجام پروژ‌هایی مانند احداث هلال‌ آبگیر، بوته‌کاری، تولید نهال و دیگر پروژه‌ها به گنبدکاووس تخصیص پیدا کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس یادآورشد: در سال گذشته در راستای کاشت یک میلیارد درخت و توسعه فضای سبز شهرستان، تعداد ۱۸۱ هزار اصله نهال اکالیپتوس در حاشیه اراضی کشاورزی و جاده‌ها غرس شد.

وی افزود: در راستای ماده چهار قانون ساماندهی مسکن، تاکنون یک هزارو ۲۷۸ هکتار از اراضی شهر و روستاهای توابع گنبدکاووس به بنیاد مسکن و راه و شهرسازی به صورت کاملا رایگان واگذار شده است.

رحمانی ادامه داد: از این میزان، یک هزارو ۱۶۲ هکتار از اراضی ملی در ۸۵ روستا به بنیاد مسکن، حدود ۷۰ هکتار در شهر کرند و حدود ۴۶.۵ هکتار در شهر اینچه‌برون به راه و شهرسازی تحویل شده است‌.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات مهم در راستای جلوگیری از فرسایش خاک و جلوگیری از اثرات مخرب سیل، انجام اقدامات بیولوژیکی در حوزه آبخیزداری است که در این راستا، تاکنون ۴۸ بندخاکی که اغلب آن‌ها در بخش مرزی داشلی‌برون گنبدکاووس هستند، احداث شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس یادآورشد: مجموع ظرفیت این بندهای خاکی، ذخیره ۱۲ میلیون مترمکعب آب است که با بارندگی اخیر، تاکنون بیش از چهار میلیون مترمکعب در این بندهای خاکی آب ذخیره شده است.

انتهای خبر/

نویسنده :

نظرات
آرشیو