گروه : یادداشت /
نمایش «گلماه» به نویسندگی روح اله نوری و کارگردانی میلاد گیلانی، «باغ وحش جهانی» به نویسندگی بهمن ولیان و کارگردانی راحیل کریمی و «امیرکبیر ۲۰۱۸» برداشت آزاد از نمایش شهر غصه و کارگردانی رهبان مسلمی عقیلی و رضا پورتراب زاده در نخستین روز جشنواره به روی صحنه رفت.
به گزارش قابوس نامه، مجتبی طالبی یکی از فعالان فرهنگی گرگان ، در یادداشتی اجرای تئاتر «باغ وحش جهانی» را مورد نقد قرر داده است که در ادامه می خوانید؛
شب گذشته در تالار فخرالدین اسعد گرگانی، شاهد یک نمایش بودم با عنوان «باغ وحش جهانی » .
اگرچه همه ی هنرمندان این اثر از دوستان بنده هستند اما من «حقیقت» را از آنها بیشتر دوست دارم .
واما قصه ی نمایش ؛ « قصه ی یک تربیت کنندۀ حیوانات است (جهانگیر) !!!که مدتی بجای شیر روی شامپانزه کار می کند در یک قفس ! حدود سال ۵۷!
در صحنه دائما صدای شعارهای دوران انقلاب پخش می شد! مربی تلاش می کرد که شامپانزه را که بنا بر فرضیۀ داروین! برادر خطاب می کرد ، تربیت کند اما شامپانزه نه تنها تن به تربیت نمی دهد بلکه خود می شود مربی و رفتارش روی صاحبش تأثیر می گذارد!
بعد شامپانزه صاحبش را وارد قفس کرده و نهایتا میکشد و همزمان با شنیده شدن شعارهای انقلابی وگویا همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی از قفس بیرون رفته و به جمع مردم می رود!»
بنده معتقدم که انقلاب اسلامی نظم خودساخته ی هژمونی سیاسیون غرب را به هم ریخته چنانکه امثال « میشل فوکو» هم تلویحا اشاره کرده اند!
اما این حرکت ، حرکتی از جنس «قلعه ی حیوانات » نبود! اگر چه به برکت وجود لیبرالیست های وطنی مدتی است که ...
بماند من قضاوت نمی کنم اما در آستانۀ چهلمین سال انقلاب که توقع می رود فرهنگ و ارشاد اسلامی رسالتش را اجرا کند، این نمایش چه معنا می دهد جز ... عرض کردم ... من قضاوت نمی کنم !
فقط می خواهم از مظلومیت انقلاب اسلامی دفاع کنم ! گر خطا گفتیم اصلاحش تو کن ... « می دانم که از فردا موجی از انتقادها دامنگیرم می شود اما به جان می خرم .»
مجتبی طالبی ( فعال فرهنگی ) گرگان ۱۴ شهریور ۹۷
انتهای پیام/
نظرات