شناسه: 9703

10 فروردین 1403 02:55

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

نرخ میانگین باروری در گنبدکاووس بیش از میانگین کشوری

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس: هم اکنون نرخ باروری کشور ۱.۶۵ و نرخ باروری گنبدکاووس حدود ۲ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه به نقل از ایرنا، جلیل‌گلدی امانزاده روز دوشنبه در نشست شورای ثبت وقایع حیاتی گنبدکاووس اظهارداشت: این شهرستان در مجموع ۳۷۳ هزار و ۳۱۶ نفر جمعیت دارد که ۲۷۱ هزار و ۷۹۲ نفر آنان با سن بالای ۱۵ سال واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند.

وی گفت: ۱۴ هزار نفر از مجموع کسانی که هنوز برای کارت ملی اقدام نکرده اند دانش آموزان واجد شرایط و بخشی هم جامعه روستایی گنبدکاووس هستند که هماهنگی‌های لازم با آموزش و پرورش و نهادهای حمایتی و دهیاری‌ها برای معرفی این افراد به منظور دریافت کارت هوشمند ملی در حال انجام است.

تولد ماهانه هزار و ۲۱ کودک در گنبدکاووس

رییس اداره ثبت احوال گنبدکاووس افزود: ماهانه به طور میانگین هزار و ۲۱ کودک در بیمارستان‌های این شهرستان متولد می‌شوند که ۵۳ درصد آنان ساکن گنبد هستند و طبق قانون خدمات ثبت احوال بر اساس محل سکونت به افراد ارائه می‌شود.

امانزاده اظهارداشت: والدین ۴۷ درصد کودکان متولد شده در گنبدکاووس ساکن سایر استان‌ها و شهرهای شرق گلستان هستند که امکان صدور شناسنامه برای فرزندان آنان در گنبد وجود ندارد.

امانزاده همچنین گفت که امسال محمد، آیهان، محمدصفا، ماهان، امیرعلی، محمدطاها، محمدیاسین، محمدصدرا و یاسین در پسران و حلما، مروه، سلین، سدنا، آسنا، مرسانا، سودا، فاطمه، ثنا و اسرا ۱۰ در دختران جزو اسامی پرطرفدار انتخاب شده از سوی خانواده‌های گنبدی بود.

افزایش آمار ازدواج و طلاق در گنبدکاووس

رییس اداره ثبت احوال گنبدکاووس گفت: امسال ۲ هزار و ۲۵۷ واقعه ازدواج و ۵۵۹ واقعه طلاق در شهرستان ثبت شد که در مقایسه با سال گذشته به ترتیب هفت و ۱۳.۲ درصد بیشتر شد.

جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گنبدکاووس هم در این نشست از مسوولان خواست با انجام تحقیقات میدانی علل افزایش طلاق را شناسایی و راهکارهای مقابله با آن را ارائه دهند.

نرخ باروری در گنبدکاووس بیش از میانگین کشوری است

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس هم در این نشست با اشاره به سیاست‌های ابلاغی صیانت از جمعیت توسط مقام معظم رهبری درسال ۹۳، گفت: هم اکنون نرخ باروری کشور ۱.۶۵ و این شهرستان حدود ۲ است.

فرهاد بدیعی، افزایش سن ازدواج و میزان طلاق، بالا رفتن سن بانوان در هنگام بارداری و کاهش تمایل به فرزندآوری را از چالش‌های تاثیرگذار در کاهش نرخ جمعیت جوان در کشور برشمرد و افزود: هم اکنون متوسط سن ازدواج در زنان ۲۴ و مردان ۲۸ سال و میانگین سن مادران در نخستین فرزندآوری ۲۸ سال است.

سرهنگ سید یحیی قاضوی افزود: توجه بیشتر به آموزش مهارت‌های زندگی قبل از ازدواج، کمک خیران و نهادهای حمایتی در تامین جهیزیه و تشویق جوانان به ازدواج، جلوگیری از کم اهمیت جلوه دادن مساله طلاق و کمک به تکریم جایگاه خانواده و اقدامات فرهنگی مختلف در فضاهای مجازی و از طریق رسانه‌ها می‌تواند به کاهش آمار طلاق کمک کند.

فرزانه جعفری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار گنبدکاووس هم در این نشست ترویج فرهنگ فرزندآوری، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع ازدواج و توجه بیشتر به مادران باردار را از راهکارهای موثر در کمک به افزایش جمعیت دانست.

انتهای پیام/

 

نویسنده :

نظرات
آرشیو