گروه : ورزشی /

شناسه: 9759

17 بهمن 1400 11:01

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

نماد اراده و خواستن از دیار ایران؛ ورزش بانوان پس از انقلاب اسلامی؛ بر مدار افتخار/ پرچم ایران‌زمین در دست زنان قهرمان
بانوان ایران‌زمین پس از وقوع انقلاب اسلامی، در زمینه‌های ورزشی خوش درخشیده‌اند و حامل پرچم پرافتخار ایران در میادین مختلف بوده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه؛ به نقل از راه دانا؛ ورزش بانوان ایران پیش از وقوع انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷، بیش‌تر در ورزش‌های تیمی فعالیت داشت و ظرفیت رشته‌ها و مواد انفرادی تا حد زیادی مغفول مانده بود. مسیر طولانی ورزش بانوان در تاریخ ورزش ایران اما همیشه پابه‌پای ورزش مردان به پیش آمده و کم‌تر رویدادی بوده که زنان در کنار مردان، حضور نداشته باشند.

رشته‌هایی مانند والیبال و بسکتبال در بین ورزش‌های تیمی، پیش از انقلاب اسلامی بیش‌ترین فعالیت ورزش بانوان را به خود اختصاص داده بودند و حتی تیم ملی بسکتبال بانوان در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران هم به صورت رسمی شرکت داشت و تیم ملی والیبال بانوان هم توانست در بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ به مدال برنز دست یابد. در این بین رشته‌هایی مثل واترپلو، شنا و ژیمناستیک هم به خودنمایی و نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.
 
تیم ملی شمشیربازی فلوره بانوان هم در بازی‌های آسیایی تهران به مدال طلا برسد و در المپیک ۱۹۷۶ هم شرکت کند. هم‌چنین جمیله سروری هم در بازی‌های المپیک ۱۹۶۴ توکیو، در رشته ژیمناستیک به اولین بانوی ژیمناست حاضر در این رویدادها از ایران تبدیل شد. با این حال ورزش پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، در بخش بانوان به پیشرفت در مواد و رشته‌های انفرادی هم رسید و از این قافله نیز جا نماند.
 
نخستین پرچم‌داریِ یک بانوی تاریخ‌ساز
 
طی نخستین حضور و راه‌یابی بانوان به بازی‌های المپیک پس از وقوع انقلاب اسلامی، پرچم‌داری کاروان ایران در بازی‌های ۱۹۹۶ آتلانتا به لیدا فریمان، بانوی تیرانداز محجبه کاروان ورزش کشورمان رسید که این مهم در ادامه به سرآغازی بر درخشش‌های بانوان تفنگ و تپانچه به‌دست ورزش ایران شد. پس از این نخستین حضور بود که راه‌ها برای درخشش امثال نجمه خدمتی و الهه احمدی در بازی‌های آسیایی و المپیک باز شد و حتی الهه احمدی در بازی‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ تا جمع ۶ نفر فینالیست و یک قدمی کسب مدال هم رفت. نجمه خدمتی، نرگس امام‌قلی‌نژاد و الهه احمدی هم البته توانستند نخستین مدال‌های بازی‌های آسیایی را برای بانوان ایرانی در سال ۲۰۱۴ و رویداد اینچئون دریافت کنند.


ضرب نخستین طلا به نام ووشو
 
نخستین مدال طلای ورزش بانوان در تاریخ بازی‌های آسیایی پس از وقوع انقلاب اسلامی، در سال ۲۰۱۰ و رویداد گوانگ‌ژو باز می‌گشت. خدیجه آزادپور که سال ۲۰۰۹ توانسته بود به مدال طلای مسابقات جهانی ساندا هم دست یابد، مدال طلای بازی‌های آسیایی را هم به عنوان اولین نفر به نام خود ثبت کرد تا راه برای ظهور بانوان ووشوکار مستعدی مانند خواهران منصوریان نیز باز شود و این مسیر پرافتخار، از دهه اول هزاره سوم شروع شده و تاکنون هم ادامه یابد.

تاریخ‌سازی رزمی‌کاران در المپیک و جهان
 
نخستین مدال تاریخ بانوان ایرانی در بازی‌های المپیک تابستانی، سال ۲۰۱۶ و در رویداد ریو به کارنامه زرین زنان قهرمان اضافه شد. تکواندوی ایران که پس از انقلاب اسلامی در کنار کاراته به یکی از مهم‌ترین جوامع هدف بانوان قهرمان تبدیل شده بود، توانست یک مدال برنز را به تاریخ المپیک ایران اضافه کند تا این تاریخ‌سازی به نام یک دختر ایرانی رقم بخورد. هم‌چنین حمیده عباس‌علی با نمایان کردن نام و اعتبار خود از سال ۲۰۰۶ و مسابقات جوانان، به یکه‌تاز کومیته بانوان در جهان و بازی‌های آسیایی بدل شد و سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو را هم از آن خود کرد. حمیده عباس‌علی با کسب عناوینی نظیر قهرمانی جهان، لیگ کاراته وان و بازی‌های آسیایی؛ به چراغ راه مسیری تبدیل شد که اکنون دختران کاراته‌کای ایرانی به ادامه آن و پرافتخارتر کردن ویترین کاراته بانوان مشغول شده‌اند.
 نماد اراده و خواستن از دیار ایران
 
زهرا نعمتی شاید از بانوانی باشد که وجهه ایران را در نگره بین‌المللی، به شکل واقعی نشان داده و به پرچم‌دار حقیقی ورزش پارالمپیکی بانوان در جهان تبدیل شده. این بانوی تیرانداز که توانسته تاکنون ۳ مدال طلای پیاپی بازی‌های المپیک را به نام خد ضرب کند، به تنها بانوی آسیایی تبدیل شد که توانسته سهمیه حضور و شرکت در بازی‌های المپیک را کسب کرده و نماینده و پرچم‌دار کاروان ایران در بازی‌های ۲۰۱۶ توکیو باشد. زهرا نعمتی در کنار این افتخارات، نمایندگی از ورزشکاران پارالمپیکی تمام جهان را در IPC برعهده دارد تا به واقع فعل خواستن را به رغم معلولیت، صرف کرده باشد.
فوتبال و فوتسال بانوان در امتداد افتخار
 
فوتبال و فوتسال به هر اندازه در جامعه مردان ایرانی مورد حمایت، توجه و علاقه بوده؛ در بین زنان هم از اعتبار و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و حتی در این زمینه هم فوتبال و هم فوتسال ایران توانسته لژیونرهایی نظیر فرشته کریمی و یاسمن فرمانی را به فوتسال حاشیه خلیج‌فارس و حتی فوتبال اروپا ارائه کند. فوتسال بانوان با کسب مقام اول قاره در مسابقات ۲۰۱۵ مالزی و تکرار آن در سال ۲۰۱۸، ۲ قهرمانی فوتسال در قاره را تجربه کرد و تیم ملی فوتبال بانوان هم در سال ۲۰۲۱ برای نخستین بار در تاریخ توانست سهمیه حضور در مسابقات جام ملت‌های آسیا را کسب کند. افتخاری به غایت دل‌نشین و مهم که به شرط حمایت، به جام‌های بیش‌تر و ارتقای پرستیژ ورزش بانوان کمک شایانی خواهد داشت.
 

وزنه‌برداری بانوان؛ از رؤیا تا واقعیت
 
در سال‌های پس از وقوع انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ شاید فکر کردن به ورزش‌های قدرتی برای بانوان ایرانی، امری محال و نشدنی به نظر می‌رسید اما از دستاوردهای سال‌های اخیر در ورزش بانوان، باید به شکل‌گیری مواد مختلف ورزش‌های قدرتی بانوان در فدراسیون بدنسازی و پرورش‌اندام و هم‌چنین یک موضوع بسیار مهم؛ یعنی تأسیس وزنه‌برداری بانوان اشاره داشت. این تأسیس اما بدون آورده نبود تا یکتا جمالی، وزنه‌بردار دختر جوان ایرانی به مدال برنز رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان ۲۰۲۱ تاشکند دست یابد. 

سیر صعودی پیشرفت بانوان ورزشکار ایرانی در ابعاد قهرمانی و در تورنمنت‌های معتبر بین‌المللی، نشان داده که کوچک‌ترین حمایت مالی و معنوی از سوی مسئولین ورزش کشور با بیش‌ترین حد پاسخ از سوی آن‌ها همراه خواهد بود و در صورت تداوم روند حمایتی و افزایش آن، بانوان قهرمان ایران‌زمین بیش از پیش مانند نگینی در آسمان ورزش کشور خواهند درخشید.
 
انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو