به گزارش قابوس نامه به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان، غلامرضا بیکی اظهار داشت: در قرارداد دو ساله با پیمانکار قرار است 20 کیلومتر از راههای استان دارای حفاظ بلوک مفصلی بتنی شود که 6 کیلومتر آن در سال جاری محقق شد.
وی افزود: رفوژ میانی جاده در محور کمربندی جدید گرگان از بزرگراه تا شهر سرخنکلاته همچنین در خط نو گنبدکاووس (سه راهی نظام آباد - آققلا) به طول 4 کیلومتر اجرا شده که این حفاظ از نظر کاهش تصادفات رخ به رخ و ایجاد مانع از عبور وسیله نقلیه سنگین از حفاظ میانه راه یکی از مطمئنترین حفاظها به شمار میرود.
رئیس اداره ایمنی، ترافیک و حریم راههای ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان گلستان تصریح کرد: با توجه به ابلاغ سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از سال گذشته حفاظ رفوژ میانی جادههای استان در دستورکار قرار گرفت و به جای گاردریل از بلوک مفصلی در محورهای جدید ساخته شده در صورت عدم وجود موانع طبیعی و اجازه توپوگرافی منطقه استفاده میشود که این اقدام ضریب ایمنی در تصادفات را افزایش خواهد داد، طبق قراردادی که با پیمانکار منعقد شده 20 کیلومتر از راههای استان به شرط تخصیص اعتبار در مدت دو سال از این حفاظ بهرهمند خواهند شد.
به گفته وی، در سال جاری برای پنج کیلومتر از راههای استان حفاظ در نظر گرفته شده است که 70 درصد اولویت با بلوک مفصلی است.
بیکی حریم محورهای بزرگراهی را 76 متر از آکس «وسط جاده» به طرفین را 38 مترعنوان کرد و افزود: این میزان در حریم راه اصلی ٤٥ متر از آکس 22.5 متر، حریم راه فرعی 35 متر از آکس 17.5 متر و حریم راههای روستایی ( فرعی درجه سه و چهار) 25 متر از آکس 12.5 است و براساس قانون ایمنی راهها برای هرگونه ساخت و ساز تا شعاع یکصد متر بعلاوه حریم نیاز به اخذ مجوز از اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان است.
وی با اشاره به اینکه برای حفظ حریم راههای شریانی پیمانکار خاص وجود دارد، ابراز کرد: سه اکیپ از پیمانکار حفاظتی در طول محورهای شریانی به گشت زنی شبانه روزی مشغولند و در صورت مشاهده هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز ابتدا اخطار داده شده و در صورت عدم توجه متجاوزین با حکم فضائی نسبت به تخریب اقدام لازم به عمل خواهد آمد، مابقی محورها نیز از طریق اکیپهای ادارات راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستانها بازدید و نظارت میشوند.
رئیس اداره ایمنی، ترافیک و حریم راهها اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان گلستان یکی از مشکلات جدی در حاشیه جادههای استان را وجود دستفروشان دانست و گفت: دستفروشان حریم جادهها باعث میشوند مسافرین و کاربران جادهها به منظور خرید اقلام مورد نیاز توقف و آن نقطه مستعد تصادف شود و این اداره کل وفق قانون ایمنی راهها با هرگونه دخل و تصرف در حاشیه جادهها برخورد قانونی در دستور کار خود داشته و دارد.
بیکی با اشاره به لزوم برخورد با دستفروشان حاشیه جادههای استان تاکید کرد و افزود: در این راستا باید همه دستگاهها و نهادهای متولی امر دست در دست هم برای ساماندهی این قشر همکاری کنند.
وی اظهار کرد: به طور متوسط ماهیانه با10 الی 12 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در راههای برونشهری برخورد قانونی صورت می پذیرد که این آمار در نوسان بوده و بعد از انعقاد قرارداد با شرکت حفاظتی تعداد ساخت و سازهای غیرمجاز کمتر شده است.
وی تخریب علائم و تجهیزات در جادههای استان را از دیگر چالشهای مهم خواند و بیان کرد: این علائم جهت ترافیک ایمن و روان مؤثر بوده و هستند که تعداد معدودی از مردم به این امر مهم توجه نداشته و اقدام به تخریب این علایم و تجهیزات میکنند که بعضاً باعث صدمات جبران ناپذیر به کاربران جادهها و هموطنان عزیزمان میشود.
رئیس اداره ایمنی، ترافیک و حریم راهها اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان گلستان با اشاره به اینکه سالانه 20 میلیارد ریال برای تابلو و تجهیزات هزینه میشود، افزود: تخریب علائم و تجهیزات زیبنده استان گلستان نیست.
بیکی گفت: عبور راههای استان از مراکز جمعیتی شهری و روستایی یک دیگر از چالشهای مهم است که باعث کندی ترافیک و تصادفات عابر پیاده میشود.
انتهای پیام/