به گزارش قابوس نامه به نقل از تسنیم؛ جواد مطهری در چهلویکمین نشست تخصصی جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی با موضوع «اقتصاد مقاومتی و کسبوکار اینترنتی در فضای مجازی» اظهار کرد: در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، کار کردن جزیرهای جواب نمیدهد و افراد باید بهصورت یک کل واحد و بهصورت تیمی با هم کار کنند ثانیاً باید از تولید ملی حمایت کرد یعنی جایی که کالای داخلی وجود دارد نباید به سراغ کالای خارجی برویم.
وی تأکید کرد: مقاوم بودن در فضای مجازی جز این نیست که شبکه ملی اطلاعات بهطور کامل اجرایی شود همچنین در اقتصاد مقاومتی که در شرایط فشار و تحریم قرار داریم باید به درک واقعی جنگ فرهنگی برسیم به همین دلیل باید از تمامی ظرفیتهای مساجد در این راستا استفاده کنیم و نهایتاً باید به محتوا بیشتر از زیرساخت بپردازیم.
مطهری خاطرنشان کرد: برای فعالیت در فضای مجازی باید تمامی ابعاد این فضا را بشناسیم و بدانیم از چه ارکانی تشکیل شده است؛ فضای مجازی از چهار مؤلفه اصلی تشکیل شده که نخستین و مهمترین مؤلفه آن مردم هستند؛ ارتباطات به معنای ارتباطات منطقی که بین خود مردم و بین مردم و اشیاء وجود دارد به عنوان دومین مؤلفه اساسی فضابی مجازی خواهد بود؛ محتوا، سومین مؤلفه فضای مجازی است و مؤلفه چهارم آن زیرساخت خواهد بود.
این پژوهشگر فضای مجازی تصریح کرد: در نگاهی ملموستر به فضای مجازی میتوانیم زنجیره ارزش در فضای مجازی را بررسی کنیم؛ زنجیره ارزش در فضای مجازی عبارت است از بازیگرانی که باید در فضای مجازی ایفای نقش کنند تا محتوا تولید شده به انتشار و ثمر برسد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: هر چه حلقههای زنجیره ارزش بیشتر باشد، پراهمیتتر است و اشتغال بیشتری ایجاد خواهد کرد بر همین اساس، فضای اینترنت نیز زنجیره ارزش دارد که از پنج حلقه تشکیل شده است.
وی افزود: نخستین حلقه زنجیره ارزش اینترنتی، محتوا است؛ در بررسی ۱۰۰ سایت نخست ایران به این نتیجه رسیدیم که اگرچه بیشتر آنها از لحاظ گرافیکی و رنگبندی در سطح قابل قبولی حضور نداشتند اما از لحاظ محتوا تا حد زیادی غنی بودند؛ حلقه دوم سرویسدهندههای برخط هستند همانند کسانی که موتور جستوجو، سایت یا پیامرسان درست کردهاند که محتوا ندارند و فقط خدمات ارائه میکنند.
مطهری گفت: سومین حلقه این زنجیره کسانی هستند که خدمات فناوری ارائه میکنند؛ شرکتهایی که سرور ارائه میدهند در این حلقه قرار خواهند گرفت؛ حلقه بعدی، حلقه شرکتهای تبلیغاتکننده در زنجیره ارزش اینترنت است که از مهمترین بخشهای این زنجیره ارزش است.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: تبلیغات به این علت از مهمترین حلقههای این زنجیره است که با تسلط بر تبلیغات میتوان به مصرف کالاها و خدمات جهت دهند و چگونگی تغییر رفتار مشتری را بررسی کنند و بازخوردهای زیادی میتوان از ارائه تبلیغات برای ادامه کار گرفت.
مطهری تصریح کرد: حلقه پنجم این زنجیره ارزش، شرکتهایی هستند که خدمات ارتباطی ارائه میکنند و حلقه بعدی شرکتهای ارائهدهنده واسطهای کاربری چه نرمافزاری و چه سختافزاری هستند بهطوریکه ۴۰ درصد حجم اینترنت ایالات متحده از طریق دستگاههای تلویزیون هوشمند مصرف میشود؛ این در حالی است که شرکتهای تولیدکننده تلویزیون در کشور حمایت نمیشوند.
مطهری ادامه داد: حال هر کس که بخواهد در فضای اینترنتی شروع به کسب و کار کند باید با تمامی حلقههای این زنجیره ارزش آشنا باشد تا به بیشترین میزان بهرهبرداری از کسبوکار ایجاد شده دست پیدا کند.
انتهای پیام/