به گزارش قابوس نامه، با توجه به متن خطابه و نکته هایی که در یادداشت گذشته تقدیمتان شد، می توان گفت؛
از طرفی زینب(س) یک حماسه سرا و حماسه خوان بزرگ است زیرا چنانکه در متن خطابه ی ایشان آمده ، به هیچ وجه – ذره ای سستی و ضعف دیده نمی شود . او فقط زیبایی دیده و در اوج دردها ، به زیباترین شکل از حقیقت خون حسین(ع) دفاع کرده است.
زینب(س) صدای هاتف غیبی را می شنود و در حقیقت هنر جوششی اش را برای حسین(ع) عرضه می کند؛ آنگاه که حسین بن علی (ع) در مسیر خود به کربلا به منزلی به نام ˈخزیمیهˈ وارد شد و یک شبانه روز در آنجا توقف و استراحت کرد و در این منزل بود که در اول صبح حضرت زینب علیها السلام به خدمت آن حضرت آمد و عرضه داشت: برادر! این دو بیت گویا از هاتفی به گوش من رسید که بیشتر موجب نگرانی و تشویش خاطر من شد.
ˈای چشم من با تلاش فراوان آماده باش برای گریه کردن ؛ زیرا چه کسی بجز من برای شهدا گریه خواهد کرد.
گریه برای گروهی که خطرات ، بر طبق مقدرات ، آنها را به سوی وفای به عهد سوق می دهد.ˈ
حسین بن علی (ع) در پاسخ زینب کبری علیهاالسلام به یک جمله قناعت ورزید، آری تنها به یک جمله کوتاه: ˈخواهرم ! آنچه خدا تقدیر کرده حتما به وقوع خواهد پیوست.ˈ( مقتل خوارزمی )
و زینب(س) ، آرام می شود و خود را آماده می کند که دردناک ترین رنج ها بر انسان پسر انسان را مشاهده کند اما با کدام چشم ؟! با چشمی که فقط زیبا ببیند !
اما چرا زینب(س) توانست چنین زیبا ببیند؟ پاسخش در یک کلمه است ؛ « صبر »
می توان گفت ؛ زینب(س) فیلسوف هنر و زیبایی است که برچشم و دل نقش صبر حک کرده و زیبا اینکه بین « صبر » و « زیبایی » پیوندی است که خدا پیش از واقعه ی عاشورا آن را بیان داشته اما تفسیرش را در رفتار و اندیشۀ زینب(س) ، مشاهده می کنیم .
در قرآن کریم واژۀ صبر و زیبایی در کنار هم آمده و زینب(س) این دو گل واژه را چنان با هم تفسیر می کند که خود می شود آیه ای از آیات خدا !!
آری ... زینب(س) ، آیه و نشانۀ خداست !
گویا خدا به زینب(س) می گوید که ؛
فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلًا ... ( معارج . 5 )
و این پیام خداست به تمام آنان که قرار است پس از عاشورا تا سپیده ی ظهور زینبی باشند !
صبر کنید . صبری زیبا و زیبا ببینید دردها و رنج ها را و با اقتدار یزیدیان هر دوره را رسوا کنید و با اقتدار در راه خدا خون بدهید و اسارت بچشید و نهراسید که خداوند با صابران است، ان الله مع الصابرین !
مسئلۀ دیگر ، مسئلۀ نمود، تجلی و ظهور هنری است که فیلسوف و تئوری پردازش زینب(س) است !
تمام هنرهایی که در حوزۀ هنر های عاشورایی و انقلابی با تاکید بر پیروزی خون بر شمشیر تولید و عرضه می شوند و تمام حرکت های بزرگ هنری که در آن مرگ زیبا ترسیم می شود و در راه آرمان به صبوری و مقاومت دعوت می کنند ، در زمین عمل و اندیشۀ زینب(س) گام بر می دارند و فعالیت می کنند زیرا در تمام طول تاریخ فلسفۀ هنر و زیبایی ما صبر و زیبایی – اسارت و اقتدار – وصل و هجران را در کنار هم ندیده ایم جز در تاریخ زندگی و اندیشۀ زینب (س).
بر این اساس ؛ زینب(س) ، متعالی ترین فیلسوف هنر و زیبایی و بزرگ ترین مفسر عبارت« صبرا جمیلا » است!
و ما این بانو را نشناخته و در زمین هنر و اندیشه به او و اندیشه ی متعالی اش ظلم کرده ایم.
"سلام علی قلب زینب الصبور"
مجتبی طالبی
نویسنده و تهیه کننده صدا و سیمای مرکز گلستان
مدرس و دبیر پژوهشی گروه فلسفه و عرفان اسلامی . جامعه المصطفی العالمیه . واحد گرگان
انتهای پیام/