به گزارش قابوس نامه به نقل از رسالت، صنعت بازيهاي رايانهاي، صنعتي به نسبت جديد است که طي اين سالها، در زمينههاي مختلفي رشد کرده و امروزه يکي از سودآورترين صنعتها محسوب ميشود.چنين صنعتي مطمئنا داراي جايگاههاي شغلي متعددي است که هر کدام از جايگاهها و پستهاي شغلي در نوع خود داراي گرايشهاي متفاوتي هستند و همين تقسيمبندي گرايشها در هر جايگاه، باعث تقسيم وظايف در تيمهاي بزرگ و پرجمعيت توليد بازي ميشود تا درنهايت به رشد و منفعت همه توليدکنندگان و مصرفکنندگان اين صنعت بينجامد.
صنعت بازيهاي ويدئويي به يکي از پردرآمدترين صنايع جهان تبديل شده و کشورها توانستهاند با سرمايهگذاري مناسب در اين زمينه درآمد چندين ميلياردي را عايد خود کنند.براساس آمارهاي ارائه شده از موسسه تحليلي newzoo درآمد اين صنعت تا آخر سال 2015 حدود 91 ميليارد دلار است و چين با درآمد 22 ميليارد دلاري، در صدر ليست کشورهاي توليدکننده بازيهاي رايانهاي ايستاده است.
وي پنج سال گذشته بازيهاي تلفن همراه رشد خوبي از خود نشان دادهاند و در حال حاضر بازيهاي گوشيهاي هوشمند سالانه حدود 34/8 ميليارد دلار درآمد عايد سازندگان خود ميکنند. بازيهاي آنلاين نيز در چند سال گذشته مخاطبان زيادي را جذب خود کردهاند و انتظار ميرود اين بخش بهزودي افسار صنعت گيم دنيا را در دست بگيرد و فعاليت کمپاني سوپرسل و محصولات موفق اين شرکت گوياي چشماندازي روشن در بخش محصولات آنلاين است.
حسن کريمي قدوسي قائم مقام بنياد ملي بازيهاي رايانهاي درباره عقب ماندگي ايران در اين صنعت به بحث معيوب بودن اکوسيستم محصولات فرهنگي کشور اشاره ميکند که در اين مقوله، بازيهاي رايانهاي نيز جزء محرومترينها قرار گرفته است.کريمي قدوسي ميگويد: «فيلمساز وقتي فيلمي ميسازد حداقل يک پرده سينما براي ارائه فيلمش وجود دارد اما يک بازي ساز چه چيزي در اختيار دارد؟ در ضمن اينکه بعد از توليد بايد با بازيهاي خارجي ارزان در بازار رقابت کند. قائم مقام بنياد ملي بازيهاي رايانهاي با بيان اينکه بنياد در دوره جديد مديريت تلاش کرده اين ، چرخه معيوب را درست کند، ميافزايد: «يکي از راههاي تغيير اين چرخه معيوب نسبت قيمت به کيفيت است.يعني بايد بازي ايراني ارزانتر و بازي خارجي گرانتر به بازار ارائه شود تا در نهايت مردم فکر جيب خود را کنند و بازي ايراني بخرند.»
کريمي قدوسي در عين حال به ديگر اقدام بنياد يعني مشارکت و دادن وام به بازي سازها اشاره کرده و ميگويد: «قرار است بر اساس مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي تا پايان سال صندوق حمايت از بازي سازهاي ايراني تشکيل شود. وجه صندوق نيز از اخذ وجه عوارض بازيهاي خارجي تأمين ميشود. اگر هم اين صندوق تشکيل نشد، وام کم بهره به بازي سازها داده خواهد شد.»
با مرور تمامي اظهار نظرها بايد گفت بازيسازي زماني در کشور ما سودآور خواهد بود که طراحان و فعالان اين حرفه با توجه به ذائقه کاربران، الگوي جديد بازي را توليد و روانه بازار کنند، اين مدلهاي بازي که بتواند با نمونههاي خارجي رقابت کرده و از اين ميدان پيروز خارج شود و از سوي ديگر براي سرپا نگه داشتن اين صنعت نياز است که دولت حمايت بيشتري از اين صنعت داشته باشد؛ صنعتي که به اعتقاد بسياري از فعالان ميتواند در صورت حمايت و برنامه ريزي نه تنها براي بازي ساز و ناشر سودده باشد بلکه در آينده ميتواند به يک منبع درآمد براي کشور بدل شود.وقتي از يک صنعت حرف ميزنيم علاوه بر اينکه داريم از سود و پول و گردش مالي سخن به ميان ميآوريم، از نيروي کار متخصص و گستردهاي حرف ميزنيم که به واسطه اين صنعت به شغلي پايدار و حقوق و مزاياي ثابت دست پيدا کردهاند.
صنعت بازيهاي ويدئويي برخلاف فکر و نظر و نقطه ديد عدهاي، نه تنها ويژگيهاي ذکر شده بالا را دارد که يکي از پرسودترين و پايدارترين صنايع دهه اخير است که باعث ايجاد شغل براي افراد متخصص بسياري شده است.حتي در بحران اقتصادي چند سال قبل که باعث ورشکستگي وسيع صنايع و بانکهاي زيادي شد و بسياري را از کار بيکار کرد، تنها صنعتي که با قدرت به کار خود ادامه داد و آمارها نشان از رشد روزافزونش داشتند، صنعت بازيهاي ويدئويي بود. براي اينکه روشن شود اين صنعت چقدر پولساز و سودآور و کارآفرين است بايد آمارهاي موجود را مورد بررسي قرار داد.
آمارها نشان ميدهند صنعت بازيهاي ويدئويي در سال 2017 با 7/8 درصد رشد نسبت به سال قبل، 108/9 ميليارد دلار درآمدزايي داشته است. اين عدد کاملا مشخص ميکند با چه صنعت غولآسا و قويبنيهاي روبهرو هستيم. اين درآمد را ميتوان به سه بخش اصلي تقسيمبندي کرد؛ بازيهاي موبايل، بازيهاي رايانههاي شخصي و بازيهاي کنسولي.
42 درصد از اين درآمد مربوط به بازيهاي مخصوص موبايل و تبلتها است؛ 46/1 ميليارد دلار که 19/3 درصد رشد را نسبت به پارسال نشان ميدهد. صنعت ساخت بازي براي موبايل و تبلت نهتنها سودآورترين است که با رشدي روزافزون طي چند سال به صدر جدول رسيده و پيشبينيها از ادامه رشد آن خبر ميدهند.از اين 46/1 ميليارد دلار، 10/8 ميليارد دلار درآمد بازيهاي مخصوص تبلتها است با رشدي11/4 درصدي نسبت به سال قبل و 35/3 ميليارد دلار متعلق به بازيهاي گوشيهاي هوشمند است که رشدي 22 درصدي داشته است.بازيهاي کنسولي 31 درصد بازار را در اختيار دارند و درآمد حاصل از فروش آنها 33/5 ميليارد دلار بوده که رشدي3/6 درصدي دارد.
بازيهاي کنسولي يکي از درآمدزاترين و باثباتترين بخشهاي صنعت بازي است که نه مانند بازيهاي موبايلي رشدي بسيار زياد داشته و نه مانند بازيهاي رايانههاي شخصي با افت و خيزهاي زيادي همراه بوده است.همانطور که گفته شد، فروش و سود حاصل از بازيهاي رايانههاي شخصي همواره با افتوخيز همراه بوده؛ با اين حال 27 درصد از درآمد صنعت که 29/4 ميليارد دلار است متعلق به بازيهاي رايانههاي شخصي است.البته درآمد بازيهاي اين بخش با رشد منفي 2/6 همراه بوده است. 4/5 ميليارد دلار درآمد کل مربوط به بازيهاي مرورگرهاي اينترنتي است و 24/8 ميليارد دلار هم مربوط به بازيهاي فيزيکي و ديجيتالي.
هردوي اين بخشها به ترتيب رشد منفي 9/3 و 1/3 درصد را به همراه داشتهاند.ساير بازيهاي پلتفرمهاي جديد مانند بازيهاي مربوط به ورزشهاي الکترونيکي و بازيهاي مخصوص واقعيت مجازي هم رشد خوبي داشتهاند ولي به دليل نو و تازه بودن قابل مقايسه ساير بخشها نيستند؛ ولي پيشبيني ميشود باعث درآمد بيشتر اين صنعت در آينده بشوند.بهعلاوه صنعت بازيهاي رايانهاي توانسته براي افراد بسيار زيادي شغل و درآمد مستقيم بهوجود بياورد و با توجه به رشد روزافزون اين صنعت تعداد افراد شاغل در آن افزايش خواهد يافت. صنعت بازي و توليد يک محصول در اين عرصه، کار بسيار پيچيده و زمانبري است که به خودي خود باعث ميشود براي پيگيري روند توليد، تيمهاي کوچک و بزرگ تشکيل شوند و جايگاههاي شغلي متفاوتي بهوجود بيايند که هر فرد، در هر جايگاه نيازمند است مهارتهاي متفاوتي داشته باشد و در يک کار گروهي و تيمي براي کمک به ديگر افراد در ديگر پستها هميشه آماده باشد.
سيدمحمدعلي سيدحسيني مدير پژوهش بنياد ملي بازيهاي رايانهاي معتقد است:"اگر بخواهيم نسبت به صنايع ديگر فعال در کشور بخواهيم قضاوتي داشته باشيم،به خصوص به نسبت صنايع سرگرمي، به نظرم بازيهاي رايانهاي در بسياري از زمينهها به لحاظ آمار و اطلاعات جلوتر است.
البته نسبت به سه تا چهار سال پيش ولي اگر بخواهيم خودمان را با کشورهاي ديگر صاحب صنعت گيم مقايسه کنيم، از آنجايي که اساساً در تمام اين سالها ما نگاه درستي به بازيها نداشتهايم، عقبتريم. در قياس با کشورهايي که سالهاست در حوزه بازيهاي رايانهاي فعال هستند و صاحب صنعت محسوب ميشوند، حتماً از نظر صحت و جامعيت دادهها عقبتر هستيم. البته همين مقايسه هم صرفاً با کشورهاي پيشرفته است و در مقايسه با برخي کشورهاي منطقه مانند ترکيه بازهم ما پيش هستيم."
اگر امروز 20 يا 30 کشور در دنيا داريم که در صنعت گيم حرفي براي گفتن دارند و در نمايشگاههاي بينالمللي غالباً شاهد حضورشان هستيم، در اين ميان صنعت ايران بهظاهر کوچک است اما در منطقه حتماً جزء کشورهاي مدعي هستيم و در مواردي حتي توليدمان پيشتر از کشوري مانند ترکيه است. پس اگر ما شاهد بازگشت سرمايه و سود اقتصادي در اين بازار نيستيم، مشکل جاي ديگري است و نميتوان توانايي توليد در کشور را زير سؤال برد.
حامد نصيري، معاون توسعه کسبوکار دايرک درباره اينکه ما در ايران صنعت گيم داريم يا خير مي گويد:"استدلال رايج اين است که اگر صنعت نداريم، پس کار در اين حوزه را رها کنيم. بهزعم من اما ما هرچند صنعت گيم در کشور نداريم اما قطعاً ظرفيت آن را در اختيار داريم. در تمام اين سالها شاهد بودهايم که تيمهاي بازيسازي جوان بدون هيچ حمايتي در نقاط مختلف کشور در حال شکلگيري هستند و بعضاً محصولاتي را ارائه ميکنند، که در بازار هم بسيار موفق است. اين دقيقاً معناي ظرفيت و پتانسيل موجود در کشور است. وقتي دولت هيچ دخالت خاصي در اين زمينه ندارد و در عين حال شاهد رشد اين گروهها هستيم يعني اين استعداد در کشور موجود است. اما چرا بايد سراغ گردآوري داده و آمار در اين حوزه برويم؟"
براي صنعت نوپاي بازيهاي ويديويي که ارائهدنده اصلي سرگرمي تعاملي مدرن است،تعداد زيادي فرصتهاي شغلي که روز به روز درحال افزايش و تغيير هستند و ميانگين 90 هزار دلاري (342 ميليون توماني) درآمد هر فرد فعال در جايگاههاي مطرح شغلي اين صنعت، نشاندهنده رشد روزافزون صنعت بازيهاي ويدويي و فرصتهاي سرمايهگذاري بيشتر در آن است. نياز است تا با تلاش بيشتر براي سازماندهي و بخشيدن نظم به جايگاههاي شغلي و ساختارهاي تيمهاي بازيسازي کشور، هر روز به روند صعودي، چه از حيث رشد معنوي و چه رشد مادي، صنعت بازي در دنيا نزديکتر شويم.
انتهای پیام/