به گزارش قابوس نامه به نقل از راه دانا؛ کمتر از یکسال از رواج خودروهای اینترنتی می گذرد و دو غول این عرصه، یعنی اسنپ و تپ سی با یکدیگر رقابت سنگین و فشرده ایی داشته اند. با وجود فشارهای سنگین از طرف گروههای مختلف این دو موفق شدند بسیاری از ساختارهای سنتی را بهم بریزند.
هنوز تاکسی داران به علت سرعت تحولات حمل و نقل شهری در قبال این دو غول اینترنتی هاج و واج مانده و حتی تجمعات و اعتراضات آنها هم راه به جایی نبرده است.
البته گرایش مردم هم به سمت استفاده از خودروهای اینترنتی بوده که دو مقوله در این تحول نقش عمده داشته؛ یکی کاهش شدید قیمتها که گاهی تا ۷۰٪ عرف معمول کرایه ها می رسد و دوم سهولت و امنیت این سفرها.
در حالی که برای تهیه یک آژانس چندین تماس لازم بوده و حتی نرخ های مختلفی از سوی آنها برای ابه جایی ارائه می شود، اسنپ و تپ سی بر اساس مسافت طی شده اقدام به دریافت هزینه کرده و از همین رو تا حد زیادی هزینه های جا به جایی را کاهش می دهند.
اما با وجود ثبات بهای تمام شده خدمات، کاهش کرایه ها به نوعی کمک به ثروتمندان جامعه از جیب کسانی است که عموما از دهک های پایین جامعه هستند. حجم عظیمی از تقاضا که به علت غیر واقعی بودن کرایه ها با عرضه ایی همراه نمی شود.
در این میان رقیب اصلی استار آپ تپ سی یعنی اسنپ با هوشیاری و قیمت گذاری زیرکانه هم مشتریان خود را جذب و نگهداری کرده و هم عرضه کنندگان خدمات یعنی رانندگان را مجاب به ارائه خدمات کرده است.
اما در تپ سی قیمت پایین تقاضای بدون عرضه زیادی را ایجاد کرده است و مسافران در اکثر موارد نمی توانند خدمات به موقع دریافت کنند و یا اصلا دریافت نمی کنند. بعد از چندین بار عدم اجابت درخواست خودرو، به ناچار شرکت اسنپ را با قیمت بالاتر انتخاب می کنند.
از سوی دیگر رقابت ناسالم و غیر اصولی تپ سی باعث جدایی بسیاری از رانندگان شده است.بطوری که دادن جایزه و ثبت نام رایگان هم نتوانسته این خلاء را پر کند.
این در حالی است که تپ سی حاضر نیست تخفیفات موجود را از جیب و از کمیسیون ۱۵درصدی اش پرداخت کند و تلاش می کند بصورت ناعادلانه این تخفیفات را از کرایه سفیران خود پرداخت کند. که این امر نارضایتی گسترده ایی را میان رانندگان تپ سی به دنبال داشته است.
اگرچه خدمات تپ سی برای مشتریان اندکی بهتر بوده و حتی نرم افزار آن کمی به روز تر است اما واقعیت این است که به خاطر نارضایتی ارائه کنندگان خدمات در تپ سی از این اپلیکیشن و قیمت های غیر منصفانه این اپلیکیشن در دراز مدت دچار خلا بزرگی به نام عدم استقبال رانندگان شده و به همین جهت کاربران خود را از دست می دهد.