به گزارش قابوس نامه به نقل از فارس، الهام امینی نوشت؛ مدیدی است که سیاستهای آموزشی و اقتصادی اکثر کشورهای پیشرفته جهان از مسیرهای سنتی و قدیمی خود فاصله گرفته و وارد فاز و مرحله جدیدی شدهاند، مسیری که مدتهاست رهبر معظم انقلاب نیز بارها به آن اشاره و بر مسائلی چون لزوم تولید علم، ارتباط علم و صنعت و اقتصاد دانشبنیان تاکید داشتهاند اما متاسفانه اینگونه به نظر میرسد که غرب نسبت به این نصایح و فرامین در عمل ولایتپذیرتر بودهاند تا ما.
ایران که زمانی به عنوان قطب علم و فرهنگ در جهان شناخته شده و اندیشمندان بسیاری را در دامان خود پرورش داده بود اکنون نیز انتظار میرود که با افزایش امکانات و توانمندیها وارد عرصه شده تا حریفان خود را از گود خارج سازد و این مهم محقق نمیشود مگر با استقلال علمی.
جای بسی تاسف و تامل است که حجم کثیری از علوم ما نشات گرفته از اندیشههای غربی است و طبیعتا علم هر کشور متاثر از اصول، فرهنگ، مصالح و منافع آن جامعه است اما در این بین کشوری موفق خواهد بود که علوم سایر ملل را مطالعه و بررسی و سپس نقاط مثبت و منفی آن را متناسب با اصول فرهنگی و اعتقادی جامعه خویش شناسایی و در مرحله آخر آن را بازبینی، اصلاح و بومیسازی کند. بدیهی است که بسیاری از کشورها تمام دانش خود را در اختیار اغیار قرار نمیدهند چرا که تنها خود را شایسته پیشرفت و ترقی میدانند اما پروسه مذکور در نهایت منجر به تولید علم و عدم وابستگی علمی خواهد شد.
از مهمترین و حیاتیترین مسائل هر ملت و جامعهای بحث آموزش است. اگرچه زمانی تعلیم مکتبوار کفایت امر میکرد اما آنچه که دنیای امروز بدان نیازمند است آموزش کاربردی و راهبردی و پژوهشمحور است فلذا میبایست در شیوههای آموزشی و تربیتی تغییر و تحولات اساسی صورت گیرد. در وهله اول از همان دوره ابتدایی استعداد و توانمندی و علایق فردی باید مشخص و آموزشها براساس آن صورت گیرند.
علاوه بر این دروسی مورد نیاز هستند که صرفا جنبه تئوری نداشته بلکه توانایی انجام پژوهش علمی و فنون لازم برای عملیاتسازی آن علوم را آموزش دهند. فارغالتحصیلانی که سالها برای تعلیم و تربیت آنها وقت و هزینه صرف شده تا کلیدی باشند برای قفل مشکلات و معضلات و نیازهای کشور متاسفانه به دلیل فقدان چنین آموزههایی با وجود بهرهمندی از دانش فاقد تخصص و توانمندی عملیاتیسازی دانش خود هستند و در نهایت کارآفرینی به حلقهای مفقوده مبدل شده و همچنین شکافی عمیق بین علم و صنعت و نیاز جامعه ایجاد خواهد کرد.
آموزشها باید بر اساس نیاز جامعه باشد تا مشکلات و کمبودها را مرتفع سازد و همچنین دست علوم غربی به صنایع کشور را کوتاه و به جای اشتغالزایی برای سایر کشورها نیروی کار داخل کشور را افزایش دهد، در این صورت هزینههای گزاف و اضافی برای تولید کنندگان و در نتیجه مصرفکنندگان کاهش یافته و عزت و استقلال ملی را به همراه خواهد داشت.
با پیشرفت روز افزون ، بشر پرده از علوم جدید و نوینی برداشته که سکوی طلایی انسان برای رسیدن به اهداف بلندپروازانه خود است. علوم دانشبنیان و علوم پایه که در بیانات رهبر معظم انقلاب بارها مورد توجه و تاکید قرار گرفت لیکن در کشور ما به جز چند رشته پُرآوازه مابقی همچنان مهجور و گمنام ماندهاند.
پیدایش شرکتها و موسسات دانشبنیان نقطه روشنی در کشور است که دولت مردان و مسوولان رشد، گسترش، توجه و حمایت به آنها را باید در دستور کار خود قرار دهند چرا که از اهداف این موسسات تجاریسازی یافتههای علمی و تولید محصولات با فناوریهای نوین است.
با توجه به ظرفیت بالای استان گلستان و همچنین کمبودها و نقصهای موجود در امکانات آموزشی و پژوهشی، آزمایشگاهی و همچنین توجه ناکافی به علوم پایه و حمایت از آن، از مسئوولان استانی انتظار میرود بیش از پیش کمر همت بسته و در رسیدگی و حل این دست از مشکلات، تخصیص بودجههای پژوهشی و عملیاتیسازی پروژههای دانشگاهی و ایجاد کانال ارتباطی با بازار مصرفی را در برنامه خود قرار دهند و جایگاه استان در ارتباط با علوم نوین را ارتقا بخشیده و افکار خود را تنها به رشتههای خاص معطوف نسازند چرا که تعالی و توسعه در حال پیمودن شاهراه بدیعی از علم است و ما نیز نباید از این مسیر عقب بمانیم.
هرچند در این سالها و با تاسیس پارک علم و فناوری در استان گلستان کور سوی امیدی به آینده روشن این خطه سرسبز و عالمپرور ایجاد شده است اما باید با حمایت و تقویت از این پارک و تشویق دانشجویان، اساتید، کارآفرینان و صنعتگران به گونهای حرکت کنیم که درخشانتر از قبل با امید، توکل و تلاش در این عرصه نیز بدرخشیم.
امام علی (ع): العلم سلطان و من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه.
انتهای پیام/